Zwavelzuurtanker kapseist bij de Loreley

De dubbelwandige tanker Waldhof (2426 ton, 105×10,50) geladen met 2377 ton zwavelzuur is donderdagochtend tegen 5 uur gekapseisd op de Rijn bij St Goarshausen (KMR 554). Twee van de vier bemanningsleden (drie Duitsers en een Tsjech) worden vermist, meldt vaarwegbeheerder WSV. De Rijnvaart in het gebergte is gestremd.

Reddingsdiensten, medewerkers van het Wasser- und Schifffahrtsamt Bingen en de Wasserschutzpolizei zoeken naar de beide drenkelingen. De watertemperatuur ter plaatse is 4,1 graden, te laag om lang in te overleven. Zeker drie slepers proberen in de scherpe bocht van de Loreley wegdrijven van het schip te voorkomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (65)

  • Christian jansz-zn ik wil hier graag op reageren maar niet via deze site maar via Meiderich gesperd.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @Johan,

    Nu moet ik u feliciteren met een voorsprong. U weet wie ik ben, ook off-line; en ik weet niet wie u bent. Over een week of anderhalf zal mijn echte identiteit off-line waarschijnlijk toch niet meer zijn, dan een slecht bewaard publiek geheim.

    Over mijn maatschappelijke carrière hoeft u zich geen zorgen te maken. De keuzes daarin en het nivo waarop ik mij beweeg zijn mijn eigen sores. Dat mijn keuzes ook hele bijzondere pluspunten heeft mogelijk gemaakt in mijn privé-leven; dat het mijn (gebrek aan) vooruitgang in het maatschappelijke vele malen goedmaakt.

    Ik probeer niet betweterig te zijn, maar probeer juist zo leergierig mogelijk te zijn; maar u bent echt niet de eerste die mijn leergierigheid verkeerd begrijpt. Ik wil u slechts aanraden om niet alles wat ik onder dit pseudoniem geschreven heb, 100% serieus te nemen; wellicht was een deel ironisch, misschien zelfs (licht-)sarcastisch bedoeld. Ook zal ik niet aan uw onthullen wat op eigen ervaringen berust, en welke berichten ik namens anderen heb mogen plaatsen.

    Na 1 februari ga ik mij toch weer wat meer op mijn eigen (maatschappelijke) carrière concentreren; en gaat u hartenwens dan ook daarbij als vanzelf in vervulling. Het vergaren, verrijken en terug delen van mijn kennis zal dan weer grotendeels buiten de binnenvaart laten plaatsvinden. Vanaf sept. 2007 tot heden heb ik mij geheel belangeloos willen inzetten voor de binnenvaart. En naast direct loon voor werk in de binnenvaart(en hier en daar een vorkje meeprikken); ben ik op geen enkele wijze daar zelf maar één enkele euro wijzer van geworden(alle toegang, reiskosten en dergelijke heb ik ook zelf privé bekostigd).

    Ik wens Johan, en vele met hem veel succes, wijsheid en bovenal gezondheid toe in de toekomst. Ik wens eenieder die 100% afhankelijk is van de (binnen-)scheepvaart niet anders dan al het goede toe. De kans is dan ook groot dat (los van af en toe misschien een kleine oprisping); het door mij publiceren van artikelen en/of reacties onder een pseudoniem hiermee definitief verleden tijd is.

    Of u mijn reacties kon waarderen of niet,
    Ik wens allen hier een goede vaart(altijd een handbreed water onder de kiel),
    We zullen het met zijn alle wel gaan beleven in 2011 en daarna,
    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Christian Jans_zn. op
  • Hé jongens om elkaar af te zeiken of een poot uit te trekken zijn er andere forums zoals wuz op De Telegraaf en op De Speld. Zeg dat “gabber” het gezegd heb.

    Geplaatst door: gabber Joop, db Zorinsk op
  • Ja en ik weet ook wie het is,het is namelijk een zogenaamde hele slimme aflosser die alloes beter weet dan wie dan ook,maar zelf eigenlijk helemaal niet zo ver komt in de maatschappij,dus laat hem lekker ergens anders wijs lopen doen.

    MvG

    Geplaatst door: johan op
  • Andre, Die C-Jansz gebruikt net als ik, maar eveneens 98% van de anderen hier een andere naam.
    Ik weet toevallig wie het is en kan zeggen dat er geen c in zijn naam voorkomt.
    Of hij een zoon van Jan is zou ik even niet weten…
    Wat zeker wel zo is is dat hij altijd dezelfde alias gebruikt.
    Met zijn manier van communiceren was het anders ook al lang opgevallen….

    Geplaatst door: Cr op
  • In ieder geval zet c-jansz zijn naam eronder.
    Terecht of niet, maar alle schelders (is dat wel Nederlands??) en genen met grof taalgebruik zelden…….
    (Ik ook niet, want ik kan er niet tegen als jullie tegen mij gaan schelden..!)

    Geplaatst door: andre op
  • En wat te denken van terroristen en extremisten die nu weer wat bijgeleerd hebben?

    Geplaatst door: gabber Joop, db Zorinsk op
  • C. Jans_zn, Zonder al te veel woorden te gebruiken is er keer op keer één iemand die mij opvalt.
    Is het niet in de havens, over de marifoon dan is het wel weer hier….
    Geen werk meer in de aannemerij?

    Geplaatst door: Sr op
  • @ Johan,

    Ik zou niet weten wat u dwars zit. Uw reacties (hier en elders) zijn echter veelzeggend; alleen niet zozeer over mij, maar meer over U.

    Mijn vragen ‘@Wesly’ kwamen alleen voort uit mijn wens om het volgende te begrijpen:
    ====
    “… en dit is een ongeval wat zeer waarschijlijk is te wijten aan theorie veiligheid .regels opgelegt door groten heren als bp/shell/esso

    Wesly”
    ====

    Ik snap ook niet dat ik als ‘geen ondernemer’, dus geen schipper/ondernemer met een eigen schip; dat ik mij daarom hier geen vragen zou mogen stellen. Of hoe kan ik anders uw uitspraak begrijpen:
    ====
    “… je weet niet waar je over praat,ga lekker zoals je nu doet bij alle schippers voor een prutsprijs lopen aflossen,en gewoon niet met serieuze zaken bemoeien
    johan”
    ====

    Dus aflossers, die mede ook voor u, uw manier van exploiteren mogelijk maken; vooral hun mond moeten houden en ‘.. je weet niet waar je over praat ..’ & ‘.. gewoon niet met serieuze zaken bemoeien.’

    Veel succes met uw bedrijfsvoering,

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • trouwens mijn vlag is al half stok uit respect en der zullen er nog zo over denken

    Geplaatst door: tvw op
  • Hendrik dat je geen hersens had om te rekenen wat je reis moet opbrengen daar kan ik nog mee leven maar dat er in je klote lijf geen hard zit uit respect voor de personen die zijn om gekomen dat kon ik me niet voorstellen schoft

    Geplaatst door: tvw op
  • Hee ch jansz ga nou eens ergens anders de wijsneus lopen uithangen met je regeltjes en theorietjes,je weet niet waar je over praat,ga lekker zoals je nu doet bij alle schippers voor een prutsprijs lopen aflossen,en gewoon niet met serieuze zaken bemoeien

    Geplaatst door: johan op
  • Robert Haniel,

    Rare trucken die niet meer mogen je gaat toch gewoon boven lorch rond ken je toch mooi voor anker liggen aan de ankerplaats.

    Geplaatst door: daniel op
  • @ Wesly,

    Aan welke regels zit u dan te denken?
    Verplicht (2)kegeltransport met dubbelwandig?
    Centertanks in combinatie met een groot soortelijk gewicht?
    Het goed kunnen uitpompen(dweilen) van dubbele wand compartimenten(wellicht zelfs U-vormig compartimenten); wanneer deze als ballasttank worden gebruikt?

    Of bedoelt u een heel ander soort regels met de door u genoemde; ’theorie veiligheid’?

    B.T.W.;
    Sterkte voor alle direct betrokken,

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • Rob als je niet weet wat de bouwvoorschriften van een tanker zijn moet je je mond houden want er word gesproken over maximaal 380m3 dus al zou hij bb en sb tanks gehad hebben dan zouden ze ieder 380m3 zijn . en dit is een ongeval wat zeer waarschijlijk is te wijten aan theorie veiligheid .regels opgelegt door groten heren als bp/shell/esso

    Geplaatst door: Wesly op
  • @ Daniel & Jan, Je kunt ook bij de Kauberwerth keren. Als je afvarig bent door het ‘Wilder Gefähr’ kun je over stuurboord weer stroomopwaarts het ‘Kauber Wasser’ in. Dat is sinds 1977 officieel gesloten voor scheepvaart maar het gaat wel, zeker bij hoogwater. Toen mijn familie nog met radersleepboten vaarden werd de Pfalz bij Kaub altijd over stuurboord genomen in de bergvaart.

    Geplaatst door: Robert Haniel op
  • Voor beelden:de webcam an der Loreley kunt u vinden op de site http://www.mainzer-rhein-zeitung.de.Links onder aan de pagina,bij favoriten,staat een link naar de webcam.

    Geplaatst door: Connie op
  • Ik las een stuk in de Telegraaf “Hollandse heldendaad bij kapseizen op de Rijn”. Ook ik heb grote bewondering voor schipper Kees Heuvelman van het motorschip Amethyst. Je moet toch wel over veel vakmanschap beschikken om op die plaats in de Rijn, met veel stroom, donker, zelf varende met een groot schip, een drenkeling vanaf een drijvend stuurhut dak te redden. Nogmaals een groot compliment.

    Geplaatst door: Ton van Seeters op
  • Nadat hij omgegaan is heeft hij een andere tanker geschampt.

    Geplaatst door: Get your facts straight op
  • Je hoort er niemand over, maar ik heb gehoord dat hij eerst een aanvaring heeft gehad met een andere tanker! Ik weet het uit betrouwbare bron, maar waarom is dat zo’n geheim dan?

    Geplaatst door: Stef op
  • Prachtig initiatief!
    Vlag halfstok, moeten we allen doen!
    Stilaan tijd om te laten zien dat we allen mensen zijn en gn klein regeltje tussen contracten, banken, bevrachters en makelaars!

    Geplaatst door: Fony op
  • kopvoor trechtlinghaussen kan je nog rond ook. Jan probeer je nu achteruit terug naar Bingen te varen dan?

    Geplaatst door: daniel op
  • Zomaar even een vraag .Wat als je afvarig(met 135m)benden Bingen bent en de vaart wordt gespert.Waar blijf je dan ankergrond is slecht helemaal met alleen 1 Hekanker.Opdraaien lijkt mij ook geen optie.
    Het zal vast wel eens voorgekomen zijn,
    PS 110m zal ook wel niet op kunnen draaien.

    Geplaatst door: jan op
  • Mooie en adhesie verdienende reactie van “tvw 14-01 12.27” Gaan we doen.

    Geplaatst door: walter / m.s. revera op
  • Als het 3 tot 4 weken gaat duren met dat bergen dan wordt het een slecht begin van het jaar.Daar zijn we nou weer mooi klaar mee.
    Gecondoleerd aan de familie, vrienden en collega’s

    Geplaatst door: Piet op
  • Geluk bij een ernstig ongeluk is dat de Waldhof onder Duitse vlag vaart. Anders zou er voor Mr. P van Vollenhoven met zijn Ongevallenraad niet veel meer te doen zijn geweest als ik zo de conclusies lees van de “deskundigen”

    Geplaatst door: nh op
  • gaat 3 tot 4 weken duren.
    bokken zijn onder weg, ondanks hoog water in koblenz. aankomst 3,4 tot 5 dagen. bron N-TV
    van middag om 15:00 perconferentie
    ik denk live te zien op N-TV, kanaal 169 op de schotel als je via canaaldigitaal gepogameerd heb

    Geplaatst door: ik hier op
  • ohh ik dacht dat ze hem al de lorelyhaven in getrokken hadden dat ik dat gezien had op fotos. niet goed op gelet.dat bergings materiaal gaat wel even duren als ze zich aan de marke 2 moeten houden.hopen maar dat ze snel die mensen gevonden hebben en het schip weer recht kan

    Geplaatst door: rick op
  • Misschien een hoge snelheid in de afvaart, sterke stroming en te veel water geschept in het gangboord over de hele lengte en de machinekamerdeur open? Voeg daar te weinig pk’s aan toe (1250 voor 2426 ton is niet veel, zeker niet voor een zelfvarende tanker…)

    Geplaatst door: Robert Haniel op
  • laaten we ons allen waneer de op en afvaart vrij is uit respekt de vlag half stok hangen voor de nabestaandden en slachtoffers

    Geplaatst door: tvw op
  • Mijn vermoeden is dat hij geraakt heeft ven boven de batteck ondanks het hoge water.
    En geprobeert heeft hem op de bank te varen maar door een stuurbeweging is het schip omgevallen.
    Zelf met een beunschip zoiets meegemaakt maar we konden hem overeind houden.
    Vroeger is daar de tipolo van de NRV dat gebeurt maar die zonk vrijwel terplaatse.

    Geplaatst door: bartje op
  • *** Actuele situatie op de Rijn ***

    De situatie op de Rijn is nu als volgt: het mts Waldhof ligt nog ter
    plekke en gedeeltelijk aan de grond. Het bergingsmateriaal is vanuit
    Nederland opvarend onderweg naar de plaats van het ongeluk. Gelet op het
    hoge water en de nog te verwachten verdere hoogwatertoename is de
    berging zeer problematisch. De verwachting is op dit moment dat het nog
    meerdere dagen zal duren voordat de scheepvaart weer zal worden vrijgegeven.

    Uitdrukkelijk is onderzocht of eenrichtingsverkeer (afwisselend opvarend
    en afvarend) mogelijk is, maar gezien de situatie ter plekke en de
    sterke stroming is dit niet verantwoord.
    Nadere berichten volgen.
    Bron: Koninklijke Schuttevaer IA

    Geplaatst door: S op
  • Klasse werk van de Amethyst!

    Geplaatst door: Matroos op
  • Wat een vreselijke tragedie !
    Ik hoop dat de vermisten snel gevonden worden , zodat de familie uitsluitsel heeft.

    De toedracht ga ik niet over speculeren , dat komt vanzelf wel boven water.

    Geplaatst door: arie op
  • wat vreselijk voor die ,die thuis zitten en niet weten of de vermisten gevonden zijn ,heel,heel veel sterkte.whm

    Geplaatst door: wdabra@xs4all.nl op
  • Sterkte aan de bemanning en de fam. van het M.T.S. Waldhof.
    We varen allen wekelijks voorbij dit punt.
    Een pluim vr de Amethysist!

    Vanwege de crew van het M.T.S. Atlas

    Geplaatst door: Fony op
  • Het is een verschrikkelijk ongeluk.
    Maar van dit ongeluk proberen we allemaal toch meer kennis te vergaren hoe het niet moet.
    Stabilityt is in de binnenvaart eigenlijk altyd een moelijk onderwerp.
    Velen weten niet wat een schip kan hebben.
    De zeevarenden hebben die berekeningen in een appart leervak nog geleerd,maar ook daar gaat het soms nog mis.

    Geplaatst door: dirk op
  • Allereerst sterkte aan degenen die getroffen worden door dit ongeval. Het persoonlijk leed is vele malen erger dan een stuk ijzer.

    Wel vind ik het terecht dat er gekeken wordt naar de mogelijke oorzaken. Het is tenslotte de bedoeling hiervan te leren om te voorkomen dat dit in de toekomst nogmaals gebeurt. Dus waarom zou er niet gediscussieerd mogen worden?

    Velen onderschatten het effect van vrij stromend vloeistof in een ballasttank. Het schip kan wel op stabiliteit getoetst zijn, maar dan dan is het niet de bedoeling dat vloeistof vrij kan bewegen, zeker niet van de ene zij naar de andere zij zoals bij sommige ballastruimten. Tel daar een scherpe bochtencombinatie en halfvolle centertanks bij op en je hebt een risicovolle situatie.

    Voor de leek: centertanks zijn de laadruimten waarbij elke tank de volle breedte van het schip beslaat.

    Geplaatst door: jpdubbeltje op
  • als je nog niets weet moet je niet speculeren,en als je deskundig bent weet je tot hoeveel % je de ladingtanks mag vullen uitgaande van 100%.

    De meeste die reageren hebben duidelijk geen verstand van een type C 2-2 tanker en hoe het er op zo’n schip aan toe gaat.

    Collega’s van Rheinfracht heel veel sterkte met wat er nu gebeurt is

    Geplaatst door: robert op
  • Ik kan alleen maar zeggen dat het verschrikkelijk is dat een joekel van een schip zomaar even op z’n kant ligt in de loreley.wat zal het een horror beleving zijn geweest.ik moet er niet aan denken.
    ik wens alle betrokkene veel sterkte met de verwerking van deze tragedie.

    gr.alex

    Geplaatst door: alex op
  • Veel sterkte in deze situatie,…triest.

    Geplaatst door: RH van der Meulen op
  • ten eerste wil ik de nabestaande veel sterkte wensen van de twee vermiste personen

    en dan wil ik nog even kwijt dat er zo veel oorzaken kunnen zijn motor uit val en door de stroming gekapseist zijn er kunnen zo veel dingen zijn

    dus hoeft niet perse een menselijke fout te zijn

    Geplaatst door: s op
  • Randy, ik citeer je even “En ten tweede als jullie niet weten waar jullie het over hebben zeg dan gewoon niks”
    De vullingsgraad van de tanks is per schip anders, of ken jij dat schip zo goed dat jij dit vanaf je luie bureaustoel kunt bepalen?
    Ik ken schepen welke produkten met een sg van 1,6 vervoeren en deze maar voor 60% mogen vullen.
    Maar zoals ik zei, dit verschilt per schip.

    Een erger probleem waar we ons met z’n allen beter druk om kunne maken zijn de twee vermisten waarbij de kans groot is dat ze het niet overleven.
    STERKTE voor de nabestaanden en aanverwante personen!

    Geplaatst door: M. op
  • @ randy

    is dat niet per type schip afhankelijk hoe deze gebouwd is en wat je wandspanningen mogen zijn???

    als dit schip is gebouwd is voor zvz dan zal het toch ook constructief in orde zijn???

    of zie ik dit verkeerd

    m.v.g.
    michael

    Geplaatst door: michael op
  • sterkte voor de mensen die nog in afwachting zitten van hun Familie / vrienden !!

    over de rest van het ongeluk hou ik wijselijk mijn mond dicht !!

    Geplaatst door: thomas op
  • Ten eerste heel veel sterkte voor de na bestaande van de vermisten mensen.

    En ten tweede als jullie niet weten waar jullie het over hebben zeg dan gewoon niks, Want als je zwavelzuur laad mag er zo wie zo geen producten met water er in naast staan, plus de tanks kunnen nooit tot 95% gevult worden vanwegen het sg van zwz dat is 1,86 dus dan mogen de tanks maar rond de 85 tot 86%

    Geplaatst door: Randy op
  • Beste Jaap,

    Waar is u fatsoen zit je wel te lachen,maar volgens mij worden er twee vermist.
    Boegbeeld denkers lopen er genoeg van rond en zitten vast.

    Geplaatst door: Allie op
  • Dan kan je net zo vriendelijk zijn…maar fouten kunnen nog gebeuren.
    Controle van de ballast tanks teken je voor je de checklist maakt.
    dus dat is waarschijnlijk niet gebeurd ( als het waar moet zijn)…want niemand doet dat hahaha

    Geplaatst door: Jaap op
  • De Waldhof vaart vast tussen Basf Ludwigshafen en Bayer Antwerpen met zwavelzuur. Opdat traject heb je geen ballast nodig in je wingtanks (dubbelzijen en bodum). Dus die zijn hoogst waarschijnlijk vrij van ballastwater geweest. Verders zijn het vakbekwame mensen die altijd vriendelijk waren.

    Medeleven aan de naabestanden van de slachtoffers.

    Geplaatst door: Dennis op
  • Goede berichtgeving via Schuttevaer, scheepsnaam, links naar tijdschriften/dagbladen/video, scheepsgegevens, instanties en foto’s. Bravo!!!

    Geplaatst door: Lange, Willi op
  • Verschrikkelijk voor de mensen en nabestaanden die -waarschijlijk-omgekomen zijn.
    Maar wat zijn centertanks.Waar zitten die?In de zijkant?
    Zoals gezegd::een leek.

    Geplaatst door: Een leek op
  • Heel erg wat er gebeurt is,maar ik zie regelmatig dubbelwandige schepen zo overhellen dat je denkt van daar gaat hij straks,en ballast in de dubelle wand mag er toch niks mee te maken hebben,zou toch uitgerekend moeten zijn tijdens de bouw van de dubbelwandige schepen.Dit is de eerste,wie volgt vraag ik me af.

    Geplaatst door: hans op
  • Waarom waarom… Altijd na een ongeluk of een gebeurtenis zijn er zoveel deskundigen die er ineens verstand van hebben. Triest…

    Laten we hopen op het beste voor de nog vermiste personen.

    Geplaatst door: Iemand op
  • Laten we rustig afwachten van wat er komen gaat. Eerst de twee vermiste maar vinden de rest is maar staal. Veel sterkte voor de bemanning en de families.

    Geplaatst door: M van Oeveren op
  • Verschrikkelijk ongeluk!. De Waldhof is echter altijd al een gevaarlijk schip geweest. Herinner mij nog van jaren geleden toen het nog een 86m. was dat hij bij het oversteken bij W. b. D. ook bijna kenterde. Bleef wel 15 min. naslingeren………..Dubbele zijtanks slecht leeggemaakt of leeg te pompen?

    Geplaatst door: lonelycaptain op
  • @subaru rijder
    dat kun je terug vinden in je certificaten hoe hoog je wandspannning mag zijn maar dat is in dit geval niet het probleem zit eerder in middelpuntvliegende kracht het schip helt naar bb en het product vloeit ook naar bb hierdoor versterkt het hellen .
    daarom is het belangrijk dat je vooral bij centertanks zoveel mogelijk tanks zo vol mogelijk opvult dan heeft het product minder ruimte om aan een kant te hangen.

    we zullen zien wat de uitkomst gaat worden

    Geplaatst door: michael op
  • Zo ongeluk, gebeurt niet door één oorzaak. het is altijd en en.
    Ik weet ook niet, wanneer je met dit produkt in center tanks, met hoge snelheid door de bocht vaart en dan heftig tegen roer geeft. wat er dan gebeurd?? Kan de zijwand dan de hoge druk aan??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • de gedachten zijn laat de 2 vermisten vinden het verstand zegt dat dat niet meer kan..@flip als de tanks niet tot 95% gevuld zijn geweest heb je geen ballastwater nodig dan ga je zo al …

    sterkte voor de familie en de rederij

    Geplaatst door: michael op
  • zwavelzuur weegt ongeveer 1,8 kg per liter,
    het is te hopen dat de waldhof was toegelaten
    voor produkten tot bijvoorbeeld SG 2.
    dan kan je de helft van de tanks helemaal vol doen.
    in mijn schip. zou ik dit ook kunnen vervoeren.
    maar dan zou ik elke tank maximaal tot 50% mogen vullen.
    omdat anders het schip de druk niet aan kan in 1 tank.

    nadeel van half vullen. en centertanks. is de stabiliteit.

    Heel erg dat er doden bij gevallen zijn.

    Geplaatst door: henk op
  • Info:

    Inmiddels lekt er olie uit de tanker in stGoar is dat goed te zien en te ruiken. Het laatste wat we op dit moment hebben gehoord is dat ze willen proberen de tanker buiten de vaargeul te krijgen.
    Sleepboten zijn al te plaatste.
    Wij liggen in st Goarhausen ongeveer 2,5 km van waar het gebeurd is.
    Over de vermiste personen hebben wij ook geen verder info gekregen maar er wordt nog steeds driftig gezocht. Laten we hopen dat deze snel gevonden worden.
    Zo ver wij hebben begrepen heeft de bemanning van KVB Amythist een gewonde man uit het water gered. Super gehandeld.

    Met vriendelijke groet

    Crew ms Duancis

    Geplaatst door: F.Schapers op
  • Hopen dat ze de drenkelingen snel mogen vinden!

    Geplaatst door: karel op
  • laat ons hopen de ze de vermisten snel vinden .sterkte

    Geplaatst door: s op
  • De waldhof heet de tanker

    Geplaatst door: anoniem op
  • Zwavelzuur is zwaar, icm met centertanks en misschien vrij water in de dubbele wand en bodem kan dit fataal zijn als er een scherpe bocht gemaakt wordt.

    Medeleven voor de nabestaanden van de slachtoffers!

    Geplaatst door: Flip op
  • Duimen dat ze de twee vermiste nog levend terug vinden, hoewel ik het hoop acht ik de kans zeer klein.

    Geplaatst door: Soepstengel op

Reageer

Zwavelzuurtanker kapseist bij de Loreley | Schuttevaer.nl

Zwavelzuurtanker kapseist bij de Loreley

De dubbelwandige tanker Waldhof (2426 ton, 105×10,50) geladen met 2377 ton zwavelzuur is donderdagochtend tegen 5 uur gekapseisd op de Rijn bij St Goarshausen (KMR 554). Twee van de vier bemanningsleden (drie Duitsers en een Tsjech) worden vermist, meldt vaarwegbeheerder WSV. De Rijnvaart in het gebergte is gestremd.

Reddingsdiensten, medewerkers van het Wasser- und Schifffahrtsamt Bingen en de Wasserschutzpolizei zoeken naar de beide drenkelingen. De watertemperatuur ter plaatse is 4,1 graden, te laag om lang in te overleven. Zeker drie slepers proberen in de scherpe bocht van de Loreley wegdrijven van het schip te voorkomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (65)

  • Christian jansz-zn ik wil hier graag op reageren maar niet via deze site maar via Meiderich gesperd.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @Johan,

    Nu moet ik u feliciteren met een voorsprong. U weet wie ik ben, ook off-line; en ik weet niet wie u bent. Over een week of anderhalf zal mijn echte identiteit off-line waarschijnlijk toch niet meer zijn, dan een slecht bewaard publiek geheim.

    Over mijn maatschappelijke carrière hoeft u zich geen zorgen te maken. De keuzes daarin en het nivo waarop ik mij beweeg zijn mijn eigen sores. Dat mijn keuzes ook hele bijzondere pluspunten heeft mogelijk gemaakt in mijn privé-leven; dat het mijn (gebrek aan) vooruitgang in het maatschappelijke vele malen goedmaakt.

    Ik probeer niet betweterig te zijn, maar probeer juist zo leergierig mogelijk te zijn; maar u bent echt niet de eerste die mijn leergierigheid verkeerd begrijpt. Ik wil u slechts aanraden om niet alles wat ik onder dit pseudoniem geschreven heb, 100% serieus te nemen; wellicht was een deel ironisch, misschien zelfs (licht-)sarcastisch bedoeld. Ook zal ik niet aan uw onthullen wat op eigen ervaringen berust, en welke berichten ik namens anderen heb mogen plaatsen.

    Na 1 februari ga ik mij toch weer wat meer op mijn eigen (maatschappelijke) carrière concentreren; en gaat u hartenwens dan ook daarbij als vanzelf in vervulling. Het vergaren, verrijken en terug delen van mijn kennis zal dan weer grotendeels buiten de binnenvaart laten plaatsvinden. Vanaf sept. 2007 tot heden heb ik mij geheel belangeloos willen inzetten voor de binnenvaart. En naast direct loon voor werk in de binnenvaart(en hier en daar een vorkje meeprikken); ben ik op geen enkele wijze daar zelf maar één enkele euro wijzer van geworden(alle toegang, reiskosten en dergelijke heb ik ook zelf privé bekostigd).

    Ik wens Johan, en vele met hem veel succes, wijsheid en bovenal gezondheid toe in de toekomst. Ik wens eenieder die 100% afhankelijk is van de (binnen-)scheepvaart niet anders dan al het goede toe. De kans is dan ook groot dat (los van af en toe misschien een kleine oprisping); het door mij publiceren van artikelen en/of reacties onder een pseudoniem hiermee definitief verleden tijd is.

    Of u mijn reacties kon waarderen of niet,
    Ik wens allen hier een goede vaart(altijd een handbreed water onder de kiel),
    We zullen het met zijn alle wel gaan beleven in 2011 en daarna,
    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Christian Jans_zn. op
  • Hé jongens om elkaar af te zeiken of een poot uit te trekken zijn er andere forums zoals wuz op De Telegraaf en op De Speld. Zeg dat “gabber” het gezegd heb.

    Geplaatst door: gabber Joop, db Zorinsk op
  • Ja en ik weet ook wie het is,het is namelijk een zogenaamde hele slimme aflosser die alloes beter weet dan wie dan ook,maar zelf eigenlijk helemaal niet zo ver komt in de maatschappij,dus laat hem lekker ergens anders wijs lopen doen.

    MvG

    Geplaatst door: johan op
  • Andre, Die C-Jansz gebruikt net als ik, maar eveneens 98% van de anderen hier een andere naam.
    Ik weet toevallig wie het is en kan zeggen dat er geen c in zijn naam voorkomt.
    Of hij een zoon van Jan is zou ik even niet weten…
    Wat zeker wel zo is is dat hij altijd dezelfde alias gebruikt.
    Met zijn manier van communiceren was het anders ook al lang opgevallen….

    Geplaatst door: Cr op
  • In ieder geval zet c-jansz zijn naam eronder.
    Terecht of niet, maar alle schelders (is dat wel Nederlands??) en genen met grof taalgebruik zelden…….
    (Ik ook niet, want ik kan er niet tegen als jullie tegen mij gaan schelden..!)

    Geplaatst door: andre op
  • En wat te denken van terroristen en extremisten die nu weer wat bijgeleerd hebben?

    Geplaatst door: gabber Joop, db Zorinsk op
  • C. Jans_zn, Zonder al te veel woorden te gebruiken is er keer op keer één iemand die mij opvalt.
    Is het niet in de havens, over de marifoon dan is het wel weer hier….
    Geen werk meer in de aannemerij?

    Geplaatst door: Sr op
  • @ Johan,

    Ik zou niet weten wat u dwars zit. Uw reacties (hier en elders) zijn echter veelzeggend; alleen niet zozeer over mij, maar meer over U.

    Mijn vragen ‘@Wesly’ kwamen alleen voort uit mijn wens om het volgende te begrijpen:
    ====
    “… en dit is een ongeval wat zeer waarschijlijk is te wijten aan theorie veiligheid .regels opgelegt door groten heren als bp/shell/esso

    Wesly”
    ====

    Ik snap ook niet dat ik als ‘geen ondernemer’, dus geen schipper/ondernemer met een eigen schip; dat ik mij daarom hier geen vragen zou mogen stellen. Of hoe kan ik anders uw uitspraak begrijpen:
    ====
    “… je weet niet waar je over praat,ga lekker zoals je nu doet bij alle schippers voor een prutsprijs lopen aflossen,en gewoon niet met serieuze zaken bemoeien
    johan”
    ====

    Dus aflossers, die mede ook voor u, uw manier van exploiteren mogelijk maken; vooral hun mond moeten houden en ‘.. je weet niet waar je over praat ..’ & ‘.. gewoon niet met serieuze zaken bemoeien.’

    Veel succes met uw bedrijfsvoering,

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • trouwens mijn vlag is al half stok uit respect en der zullen er nog zo over denken

    Geplaatst door: tvw op
  • Hendrik dat je geen hersens had om te rekenen wat je reis moet opbrengen daar kan ik nog mee leven maar dat er in je klote lijf geen hard zit uit respect voor de personen die zijn om gekomen dat kon ik me niet voorstellen schoft

    Geplaatst door: tvw op
  • Hee ch jansz ga nou eens ergens anders de wijsneus lopen uithangen met je regeltjes en theorietjes,je weet niet waar je over praat,ga lekker zoals je nu doet bij alle schippers voor een prutsprijs lopen aflossen,en gewoon niet met serieuze zaken bemoeien

    Geplaatst door: johan op
  • Robert Haniel,

    Rare trucken die niet meer mogen je gaat toch gewoon boven lorch rond ken je toch mooi voor anker liggen aan de ankerplaats.

    Geplaatst door: daniel op
  • @ Wesly,

    Aan welke regels zit u dan te denken?
    Verplicht (2)kegeltransport met dubbelwandig?
    Centertanks in combinatie met een groot soortelijk gewicht?
    Het goed kunnen uitpompen(dweilen) van dubbele wand compartimenten(wellicht zelfs U-vormig compartimenten); wanneer deze als ballasttank worden gebruikt?

    Of bedoelt u een heel ander soort regels met de door u genoemde; ’theorie veiligheid’?

    B.T.W.;
    Sterkte voor alle direct betrokken,

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • Rob als je niet weet wat de bouwvoorschriften van een tanker zijn moet je je mond houden want er word gesproken over maximaal 380m3 dus al zou hij bb en sb tanks gehad hebben dan zouden ze ieder 380m3 zijn . en dit is een ongeval wat zeer waarschijlijk is te wijten aan theorie veiligheid .regels opgelegt door groten heren als bp/shell/esso

    Geplaatst door: Wesly op
  • @ Daniel & Jan, Je kunt ook bij de Kauberwerth keren. Als je afvarig bent door het ‘Wilder Gefähr’ kun je over stuurboord weer stroomopwaarts het ‘Kauber Wasser’ in. Dat is sinds 1977 officieel gesloten voor scheepvaart maar het gaat wel, zeker bij hoogwater. Toen mijn familie nog met radersleepboten vaarden werd de Pfalz bij Kaub altijd over stuurboord genomen in de bergvaart.

    Geplaatst door: Robert Haniel op
  • Voor beelden:de webcam an der Loreley kunt u vinden op de site http://www.mainzer-rhein-zeitung.de.Links onder aan de pagina,bij favoriten,staat een link naar de webcam.

    Geplaatst door: Connie op
  • Ik las een stuk in de Telegraaf “Hollandse heldendaad bij kapseizen op de Rijn”. Ook ik heb grote bewondering voor schipper Kees Heuvelman van het motorschip Amethyst. Je moet toch wel over veel vakmanschap beschikken om op die plaats in de Rijn, met veel stroom, donker, zelf varende met een groot schip, een drenkeling vanaf een drijvend stuurhut dak te redden. Nogmaals een groot compliment.

    Geplaatst door: Ton van Seeters op
  • Nadat hij omgegaan is heeft hij een andere tanker geschampt.

    Geplaatst door: Get your facts straight op
  • Je hoort er niemand over, maar ik heb gehoord dat hij eerst een aanvaring heeft gehad met een andere tanker! Ik weet het uit betrouwbare bron, maar waarom is dat zo’n geheim dan?

    Geplaatst door: Stef op
  • Prachtig initiatief!
    Vlag halfstok, moeten we allen doen!
    Stilaan tijd om te laten zien dat we allen mensen zijn en gn klein regeltje tussen contracten, banken, bevrachters en makelaars!

    Geplaatst door: Fony op
  • kopvoor trechtlinghaussen kan je nog rond ook. Jan probeer je nu achteruit terug naar Bingen te varen dan?

    Geplaatst door: daniel op
  • Zomaar even een vraag .Wat als je afvarig(met 135m)benden Bingen bent en de vaart wordt gespert.Waar blijf je dan ankergrond is slecht helemaal met alleen 1 Hekanker.Opdraaien lijkt mij ook geen optie.
    Het zal vast wel eens voorgekomen zijn,
    PS 110m zal ook wel niet op kunnen draaien.

    Geplaatst door: jan op
  • Mooie en adhesie verdienende reactie van “tvw 14-01 12.27” Gaan we doen.

    Geplaatst door: walter / m.s. revera op
  • Als het 3 tot 4 weken gaat duren met dat bergen dan wordt het een slecht begin van het jaar.Daar zijn we nou weer mooi klaar mee.
    Gecondoleerd aan de familie, vrienden en collega’s

    Geplaatst door: Piet op
  • Geluk bij een ernstig ongeluk is dat de Waldhof onder Duitse vlag vaart. Anders zou er voor Mr. P van Vollenhoven met zijn Ongevallenraad niet veel meer te doen zijn geweest als ik zo de conclusies lees van de “deskundigen”

    Geplaatst door: nh op
  • gaat 3 tot 4 weken duren.
    bokken zijn onder weg, ondanks hoog water in koblenz. aankomst 3,4 tot 5 dagen. bron N-TV
    van middag om 15:00 perconferentie
    ik denk live te zien op N-TV, kanaal 169 op de schotel als je via canaaldigitaal gepogameerd heb

    Geplaatst door: ik hier op
  • ohh ik dacht dat ze hem al de lorelyhaven in getrokken hadden dat ik dat gezien had op fotos. niet goed op gelet.dat bergings materiaal gaat wel even duren als ze zich aan de marke 2 moeten houden.hopen maar dat ze snel die mensen gevonden hebben en het schip weer recht kan

    Geplaatst door: rick op
  • Misschien een hoge snelheid in de afvaart, sterke stroming en te veel water geschept in het gangboord over de hele lengte en de machinekamerdeur open? Voeg daar te weinig pk’s aan toe (1250 voor 2426 ton is niet veel, zeker niet voor een zelfvarende tanker…)

    Geplaatst door: Robert Haniel op
  • laaten we ons allen waneer de op en afvaart vrij is uit respekt de vlag half stok hangen voor de nabestaandden en slachtoffers

    Geplaatst door: tvw op
  • Mijn vermoeden is dat hij geraakt heeft ven boven de batteck ondanks het hoge water.
    En geprobeert heeft hem op de bank te varen maar door een stuurbeweging is het schip omgevallen.
    Zelf met een beunschip zoiets meegemaakt maar we konden hem overeind houden.
    Vroeger is daar de tipolo van de NRV dat gebeurt maar die zonk vrijwel terplaatse.

    Geplaatst door: bartje op
  • *** Actuele situatie op de Rijn ***

    De situatie op de Rijn is nu als volgt: het mts Waldhof ligt nog ter
    plekke en gedeeltelijk aan de grond. Het bergingsmateriaal is vanuit
    Nederland opvarend onderweg naar de plaats van het ongeluk. Gelet op het
    hoge water en de nog te verwachten verdere hoogwatertoename is de
    berging zeer problematisch. De verwachting is op dit moment dat het nog
    meerdere dagen zal duren voordat de scheepvaart weer zal worden vrijgegeven.

    Uitdrukkelijk is onderzocht of eenrichtingsverkeer (afwisselend opvarend
    en afvarend) mogelijk is, maar gezien de situatie ter plekke en de
    sterke stroming is dit niet verantwoord.
    Nadere berichten volgen.
    Bron: Koninklijke Schuttevaer IA

    Geplaatst door: S op
  • Klasse werk van de Amethyst!

    Geplaatst door: Matroos op
  • Wat een vreselijke tragedie !
    Ik hoop dat de vermisten snel gevonden worden , zodat de familie uitsluitsel heeft.

    De toedracht ga ik niet over speculeren , dat komt vanzelf wel boven water.

    Geplaatst door: arie op
  • wat vreselijk voor die ,die thuis zitten en niet weten of de vermisten gevonden zijn ,heel,heel veel sterkte.whm

    Geplaatst door: wdabra@xs4all.nl op
  • Sterkte aan de bemanning en de fam. van het M.T.S. Waldhof.
    We varen allen wekelijks voorbij dit punt.
    Een pluim vr de Amethysist!

    Vanwege de crew van het M.T.S. Atlas

    Geplaatst door: Fony op
  • Het is een verschrikkelijk ongeluk.
    Maar van dit ongeluk proberen we allemaal toch meer kennis te vergaren hoe het niet moet.
    Stabilityt is in de binnenvaart eigenlijk altyd een moelijk onderwerp.
    Velen weten niet wat een schip kan hebben.
    De zeevarenden hebben die berekeningen in een appart leervak nog geleerd,maar ook daar gaat het soms nog mis.

    Geplaatst door: dirk op
  • Allereerst sterkte aan degenen die getroffen worden door dit ongeval. Het persoonlijk leed is vele malen erger dan een stuk ijzer.

    Wel vind ik het terecht dat er gekeken wordt naar de mogelijke oorzaken. Het is tenslotte de bedoeling hiervan te leren om te voorkomen dat dit in de toekomst nogmaals gebeurt. Dus waarom zou er niet gediscussieerd mogen worden?

    Velen onderschatten het effect van vrij stromend vloeistof in een ballasttank. Het schip kan wel op stabiliteit getoetst zijn, maar dan dan is het niet de bedoeling dat vloeistof vrij kan bewegen, zeker niet van de ene zij naar de andere zij zoals bij sommige ballastruimten. Tel daar een scherpe bochtencombinatie en halfvolle centertanks bij op en je hebt een risicovolle situatie.

    Voor de leek: centertanks zijn de laadruimten waarbij elke tank de volle breedte van het schip beslaat.

    Geplaatst door: jpdubbeltje op
  • als je nog niets weet moet je niet speculeren,en als je deskundig bent weet je tot hoeveel % je de ladingtanks mag vullen uitgaande van 100%.

    De meeste die reageren hebben duidelijk geen verstand van een type C 2-2 tanker en hoe het er op zo’n schip aan toe gaat.

    Collega’s van Rheinfracht heel veel sterkte met wat er nu gebeurt is

    Geplaatst door: robert op
  • Ik kan alleen maar zeggen dat het verschrikkelijk is dat een joekel van een schip zomaar even op z’n kant ligt in de loreley.wat zal het een horror beleving zijn geweest.ik moet er niet aan denken.
    ik wens alle betrokkene veel sterkte met de verwerking van deze tragedie.

    gr.alex

    Geplaatst door: alex op
  • Veel sterkte in deze situatie,…triest.

    Geplaatst door: RH van der Meulen op
  • ten eerste wil ik de nabestaande veel sterkte wensen van de twee vermiste personen

    en dan wil ik nog even kwijt dat er zo veel oorzaken kunnen zijn motor uit val en door de stroming gekapseist zijn er kunnen zo veel dingen zijn

    dus hoeft niet perse een menselijke fout te zijn

    Geplaatst door: s op
  • Randy, ik citeer je even “En ten tweede als jullie niet weten waar jullie het over hebben zeg dan gewoon niks”
    De vullingsgraad van de tanks is per schip anders, of ken jij dat schip zo goed dat jij dit vanaf je luie bureaustoel kunt bepalen?
    Ik ken schepen welke produkten met een sg van 1,6 vervoeren en deze maar voor 60% mogen vullen.
    Maar zoals ik zei, dit verschilt per schip.

    Een erger probleem waar we ons met z’n allen beter druk om kunne maken zijn de twee vermisten waarbij de kans groot is dat ze het niet overleven.
    STERKTE voor de nabestaanden en aanverwante personen!

    Geplaatst door: M. op
  • @ randy

    is dat niet per type schip afhankelijk hoe deze gebouwd is en wat je wandspanningen mogen zijn???

    als dit schip is gebouwd is voor zvz dan zal het toch ook constructief in orde zijn???

    of zie ik dit verkeerd

    m.v.g.
    michael

    Geplaatst door: michael op
  • sterkte voor de mensen die nog in afwachting zitten van hun Familie / vrienden !!

    over de rest van het ongeluk hou ik wijselijk mijn mond dicht !!

    Geplaatst door: thomas op
  • Ten eerste heel veel sterkte voor de na bestaande van de vermisten mensen.

    En ten tweede als jullie niet weten waar jullie het over hebben zeg dan gewoon niks, Want als je zwavelzuur laad mag er zo wie zo geen producten met water er in naast staan, plus de tanks kunnen nooit tot 95% gevult worden vanwegen het sg van zwz dat is 1,86 dus dan mogen de tanks maar rond de 85 tot 86%

    Geplaatst door: Randy op
  • Beste Jaap,

    Waar is u fatsoen zit je wel te lachen,maar volgens mij worden er twee vermist.
    Boegbeeld denkers lopen er genoeg van rond en zitten vast.

    Geplaatst door: Allie op
  • Dan kan je net zo vriendelijk zijn…maar fouten kunnen nog gebeuren.
    Controle van de ballast tanks teken je voor je de checklist maakt.
    dus dat is waarschijnlijk niet gebeurd ( als het waar moet zijn)…want niemand doet dat hahaha

    Geplaatst door: Jaap op
  • De Waldhof vaart vast tussen Basf Ludwigshafen en Bayer Antwerpen met zwavelzuur. Opdat traject heb je geen ballast nodig in je wingtanks (dubbelzijen en bodum). Dus die zijn hoogst waarschijnlijk vrij van ballastwater geweest. Verders zijn het vakbekwame mensen die altijd vriendelijk waren.

    Medeleven aan de naabestanden van de slachtoffers.

    Geplaatst door: Dennis op
  • Goede berichtgeving via Schuttevaer, scheepsnaam, links naar tijdschriften/dagbladen/video, scheepsgegevens, instanties en foto’s. Bravo!!!

    Geplaatst door: Lange, Willi op
  • Verschrikkelijk voor de mensen en nabestaanden die -waarschijlijk-omgekomen zijn.
    Maar wat zijn centertanks.Waar zitten die?In de zijkant?
    Zoals gezegd::een leek.

    Geplaatst door: Een leek op
  • Heel erg wat er gebeurt is,maar ik zie regelmatig dubbelwandige schepen zo overhellen dat je denkt van daar gaat hij straks,en ballast in de dubelle wand mag er toch niks mee te maken hebben,zou toch uitgerekend moeten zijn tijdens de bouw van de dubbelwandige schepen.Dit is de eerste,wie volgt vraag ik me af.

    Geplaatst door: hans op
  • Waarom waarom… Altijd na een ongeluk of een gebeurtenis zijn er zoveel deskundigen die er ineens verstand van hebben. Triest…

    Laten we hopen op het beste voor de nog vermiste personen.

    Geplaatst door: Iemand op
  • Laten we rustig afwachten van wat er komen gaat. Eerst de twee vermiste maar vinden de rest is maar staal. Veel sterkte voor de bemanning en de families.

    Geplaatst door: M van Oeveren op
  • Verschrikkelijk ongeluk!. De Waldhof is echter altijd al een gevaarlijk schip geweest. Herinner mij nog van jaren geleden toen het nog een 86m. was dat hij bij het oversteken bij W. b. D. ook bijna kenterde. Bleef wel 15 min. naslingeren………..Dubbele zijtanks slecht leeggemaakt of leeg te pompen?

    Geplaatst door: lonelycaptain op
  • @subaru rijder
    dat kun je terug vinden in je certificaten hoe hoog je wandspannning mag zijn maar dat is in dit geval niet het probleem zit eerder in middelpuntvliegende kracht het schip helt naar bb en het product vloeit ook naar bb hierdoor versterkt het hellen .
    daarom is het belangrijk dat je vooral bij centertanks zoveel mogelijk tanks zo vol mogelijk opvult dan heeft het product minder ruimte om aan een kant te hangen.

    we zullen zien wat de uitkomst gaat worden

    Geplaatst door: michael op
  • Zo ongeluk, gebeurt niet door één oorzaak. het is altijd en en.
    Ik weet ook niet, wanneer je met dit produkt in center tanks, met hoge snelheid door de bocht vaart en dan heftig tegen roer geeft. wat er dan gebeurd?? Kan de zijwand dan de hoge druk aan??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • de gedachten zijn laat de 2 vermisten vinden het verstand zegt dat dat niet meer kan..@flip als de tanks niet tot 95% gevuld zijn geweest heb je geen ballastwater nodig dan ga je zo al …

    sterkte voor de familie en de rederij

    Geplaatst door: michael op
  • zwavelzuur weegt ongeveer 1,8 kg per liter,
    het is te hopen dat de waldhof was toegelaten
    voor produkten tot bijvoorbeeld SG 2.
    dan kan je de helft van de tanks helemaal vol doen.
    in mijn schip. zou ik dit ook kunnen vervoeren.
    maar dan zou ik elke tank maximaal tot 50% mogen vullen.
    omdat anders het schip de druk niet aan kan in 1 tank.

    nadeel van half vullen. en centertanks. is de stabiliteit.

    Heel erg dat er doden bij gevallen zijn.

    Geplaatst door: henk op
  • Info:

    Inmiddels lekt er olie uit de tanker in stGoar is dat goed te zien en te ruiken. Het laatste wat we op dit moment hebben gehoord is dat ze willen proberen de tanker buiten de vaargeul te krijgen.
    Sleepboten zijn al te plaatste.
    Wij liggen in st Goarhausen ongeveer 2,5 km van waar het gebeurd is.
    Over de vermiste personen hebben wij ook geen verder info gekregen maar er wordt nog steeds driftig gezocht. Laten we hopen dat deze snel gevonden worden.
    Zo ver wij hebben begrepen heeft de bemanning van KVB Amythist een gewonde man uit het water gered. Super gehandeld.

    Met vriendelijke groet

    Crew ms Duancis

    Geplaatst door: F.Schapers op
  • Hopen dat ze de drenkelingen snel mogen vinden!

    Geplaatst door: karel op
  • laat ons hopen de ze de vermisten snel vinden .sterkte

    Geplaatst door: s op
  • De waldhof heet de tanker

    Geplaatst door: anoniem op
  • Zwavelzuur is zwaar, icm met centertanks en misschien vrij water in de dubbele wand en bodem kan dit fataal zijn als er een scherpe bocht gemaakt wordt.

    Medeleven voor de nabestaanden van de slachtoffers!

    Geplaatst door: Flip op
  • Duimen dat ze de twee vermiste nog levend terug vinden, hoewel ik het hoop acht ik de kans zeer klein.

    Geplaatst door: Soepstengel op

Reageer