‘Golf faillissementen blijft uit’

‘Het mag niet, men wil niet, en het is niet nodig’, zegt binnenvaartambassadeur prof. drs Arie Verberk over crisisarrangementen en capaciteitsmaatregelen voor de korte termijn. ‘Teleurstellend’ noemen CBRB en Kantoor Binnenvaart dat in hun gezamenlijke reactie op Verberk’s rapport. Beide binnenvaartorganisaties vrezen dat de koude sanering nog jaren boven de markt blijft hangen en ten koste gaat van innovatie en duurzaamheid.

Door Dirk van der Meulen
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft het rapport van de binnenvaartambassadeur mede namens haar collega van Economische Zaken eind vorige week aangeboden aan de Tweede Kamer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • En nog een wet maken, niet meer voldoen aan je verplichtingen, in de hoek met die schepen. Alleen weer bij het aantrekken van de markt als er weer scheepsruimte te kort is EN de prijzen op een normaal niveau zitten, om ze dan weer een kans te geven.

    Geplaatst door: Rens op
  • de oplossing is heel simpel.
    een wet maken dat het streng verboden is om onder de kost prijs te werken.

    mvg Hendrik

    Geplaatst door: Hendrik op
  • Dit stond laatst in de Volkskrant
    Fijn he , zoeen AMBASSADEUR die de binnenvaart vertegenwoordigd .

    ‘Laat binnenvaartschippers in hun sop gaarkoken’
    Van onze verslaggever Yvonne Hofs ? 05/11/10,

    AMSTERDAM – De overheid moet klagende binnenvaartschippers in hun sop gaar laten koken, tenzij ze eindelijk gaan samenwerken. Dat adviseert de speciaal aangestelde binnenvaartambassadeur Arie Verberk vandaag aan de Tweede Kamer. Want dat schippers worden uitgebuit, hebben ze volgens hem voornamelijk aan zichzelf te danken.
    ‘Mijn kortetermijnadvies is in essentie: niets doen, want dat is het enige dat helpt’, zegt Verberk in een interview met de Volkskrant. ‘Op de lange termijn zie ik maar één redmiddel: samenwerking.’

    Het is sappelen
    Toenmalig minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat vroeg de ex-topman van Martinair in mei een oplossing te zoeken voor de crisis in de binnenvaart. Sinds de recessie eind 2008 toesloeg, is het sappelen voor de 3.700 Nederlandse binnenvaartschippers. De meesten varen al twee jaar onder de kostprijs. De Tweede Kamer heeft het kabinet daarom dringend verzocht de schippers te hulp te schieten.

    Verberk, zelf een telg uit een schippersgeslacht, stak deze zomer zijn licht op bij schippers, banken en overheidsinstanties. Vandaag stuurt minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu zijn adviesrapport naar de Tweede Kamer.

    Verberk concludeert dat schippers zichzelf op twee manieren in de ellende hebben gestort. Om te beginnen hebben ze in de ‘vette jaren’ van 2004 tot en met 2008 veel te veel schepen laten bouwen. Door de lange levertermijn kwamen al die boten pas in de vaart toen het economisch tij was gekeerd. Gevolg: grote overcapaciteit en ingestorte tarieven.

    Diepgeworteld individualisme
    Het tweede verwijt dat Verberk de schippers maakt, is dat ze halsstarrig vasthouden aan een diepgeworteld individualisme. Hij heeft gemerkt dat schippers zo sterk hechten aan hun vrijheidsideaal, dat ze elke vorm van coöperatievorming afwijzen. Samenwerking is op termijn de enige oplossing voor hun problemen, stelt de binnenvaartambassadeur.

    Volgens Verberk heerst er een ongezonde machtsverhouding in de binnenvaart. Verladers (bedrijven die vracht voor transport aanbieden) en bevrachters (tussenpersonen die schipper en vracht aan elkaar koppelen) hebben de touwtjes in handen. Schippers laten zich door hun opdrachtgevers tegen elkaar uitspelen, omdat ze hopeloos verdeeld zijn.

    Geen directe financiële steun
    Op korte termijn is daar volgens Verberk niets tegen te doen. Directe financiële steun aan de sector wijst hij af, omdat daar vooral schippers die onverantwoorde financiële risico’s hebben genomen van profiteren. En de maatregel die het Crisisberaad Binnenvaart eerder voorstelde – schepen uit de vaart nemen om de overcapaciteit de verminderen en zo de prijzen op te drijven -, ‘kan niet, mag niet, en heeft geen draagvlak’.

    De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft die kartelconstructie verboden en bovendien zijn onvoldoende schippers bereid vrijwillig aan de kant te gaan liggen.

    Voor de langere termijn ziet Verberk wel een oplossing, namelijk de oprichting van een sterke brancheorganisatie en een aantal kleinere schipperscoöperaties. Maar die stappen zullen de schippers nooit uit zichzelf zetten, meent hij. Hij adviseert minister Schultz van Haegen daarom een uitvoerend comité van een stuk of drie ‘wijze mannen’ in te stellen. Dat moet twee jaar de tijd krijgen om zijn aanbevelingen uit te voeren.

    Lees het hele interview in de Volkskrant.

    mailIcon printIcon | | Meer bookmarks |
    Aan het laden …
    Aan het laden …

    extra
    artikelen
    * ‘Laat binnenvaartschippers in hun sop gaarkoken’
    * Er zwemmen te veel mensen het Kanaal over, vindt de scheepvaart
    meer over Scheepvaart

    Geplaatst door: gvh op
  • Verplichten als ondernemer in een brance organisatie te zitten we zijn toch ook verplicht in de Kammer van koophandel te zijn gr JB

    Geplaatst door: bakkervof op
  • Als het weer goed gaat; bouwen maar jonegns kunnen we later weer huilen!!

    Geplaatst door: het zelfde liedje op
  • Natuurlijk moeten we samenwerken. Maar als 1 procent van de droge lading vaart dit beoogt te doen zit de NMA ( in opdracht van de EVO ) hun in de nek.
    Natuurlijk is de EVO het met Verberk eens,want dit betekend jarenlange garantie op goedkoop vervoer. En vooral niet te veel samenwerken want daar steken we dan een stokje voor.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • even vooruitlopend op de zaken en hopend dat het klopt: het woord van 2011, cultuuromslag binnenvaart

    Geplaatst door: Theo op
  • De reactie dat u zich aan wilt sluiten als…. Dat is een reactie van organisatorische zwartrijders. Door u aan te sluiten bent u degene die mede het beleid van de organisaties bepaalt. Als u een afwijkende mening hebt sluit u aan, dan wordt u gehoord!

    Geplaatst door: Bas op
  • Ik had niet anders verwacht lekker laten door pruttelen.
    Markt en toekomst naar de haaien.
    Leuk hoor binnenvaartschipper te zijn!!
    En vooral niet samenwerken, stoer hoor!!!

    Geplaatst door: Karel op
  • Als de organisaties eindelijk eens samen gaan. En opkomen voor de belangen van een ieder zal ik me best een keer aan willen sluiten.

    Misschien dat er hier meer voor voelen? als een soort steun in de rug voor de organisaties dat ze kunnen rekenen op meer leden?

    Geplaatst door: Bert op

Reageer

‘Golf faillissementen blijft uit’ | Schuttevaer.nl

‘Golf faillissementen blijft uit’

‘Het mag niet, men wil niet, en het is niet nodig’, zegt binnenvaartambassadeur prof. drs Arie Verberk over crisisarrangementen en capaciteitsmaatregelen voor de korte termijn. ‘Teleurstellend’ noemen CBRB en Kantoor Binnenvaart dat in hun gezamenlijke reactie op Verberk’s rapport. Beide binnenvaartorganisaties vrezen dat de koude sanering nog jaren boven de markt blijft hangen en ten koste gaat van innovatie en duurzaamheid.

Door Dirk van der Meulen
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft het rapport van de binnenvaartambassadeur mede namens haar collega van Economische Zaken eind vorige week aangeboden aan de Tweede Kamer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • En nog een wet maken, niet meer voldoen aan je verplichtingen, in de hoek met die schepen. Alleen weer bij het aantrekken van de markt als er weer scheepsruimte te kort is EN de prijzen op een normaal niveau zitten, om ze dan weer een kans te geven.

    Geplaatst door: Rens op
  • de oplossing is heel simpel.
    een wet maken dat het streng verboden is om onder de kost prijs te werken.

    mvg Hendrik

    Geplaatst door: Hendrik op
  • Dit stond laatst in de Volkskrant
    Fijn he , zoeen AMBASSADEUR die de binnenvaart vertegenwoordigd .

    ‘Laat binnenvaartschippers in hun sop gaarkoken’
    Van onze verslaggever Yvonne Hofs ? 05/11/10,

    AMSTERDAM – De overheid moet klagende binnenvaartschippers in hun sop gaar laten koken, tenzij ze eindelijk gaan samenwerken. Dat adviseert de speciaal aangestelde binnenvaartambassadeur Arie Verberk vandaag aan de Tweede Kamer. Want dat schippers worden uitgebuit, hebben ze volgens hem voornamelijk aan zichzelf te danken.
    ‘Mijn kortetermijnadvies is in essentie: niets doen, want dat is het enige dat helpt’, zegt Verberk in een interview met de Volkskrant. ‘Op de lange termijn zie ik maar één redmiddel: samenwerking.’

    Het is sappelen
    Toenmalig minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat vroeg de ex-topman van Martinair in mei een oplossing te zoeken voor de crisis in de binnenvaart. Sinds de recessie eind 2008 toesloeg, is het sappelen voor de 3.700 Nederlandse binnenvaartschippers. De meesten varen al twee jaar onder de kostprijs. De Tweede Kamer heeft het kabinet daarom dringend verzocht de schippers te hulp te schieten.

    Verberk, zelf een telg uit een schippersgeslacht, stak deze zomer zijn licht op bij schippers, banken en overheidsinstanties. Vandaag stuurt minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu zijn adviesrapport naar de Tweede Kamer.

    Verberk concludeert dat schippers zichzelf op twee manieren in de ellende hebben gestort. Om te beginnen hebben ze in de ‘vette jaren’ van 2004 tot en met 2008 veel te veel schepen laten bouwen. Door de lange levertermijn kwamen al die boten pas in de vaart toen het economisch tij was gekeerd. Gevolg: grote overcapaciteit en ingestorte tarieven.

    Diepgeworteld individualisme
    Het tweede verwijt dat Verberk de schippers maakt, is dat ze halsstarrig vasthouden aan een diepgeworteld individualisme. Hij heeft gemerkt dat schippers zo sterk hechten aan hun vrijheidsideaal, dat ze elke vorm van coöperatievorming afwijzen. Samenwerking is op termijn de enige oplossing voor hun problemen, stelt de binnenvaartambassadeur.

    Volgens Verberk heerst er een ongezonde machtsverhouding in de binnenvaart. Verladers (bedrijven die vracht voor transport aanbieden) en bevrachters (tussenpersonen die schipper en vracht aan elkaar koppelen) hebben de touwtjes in handen. Schippers laten zich door hun opdrachtgevers tegen elkaar uitspelen, omdat ze hopeloos verdeeld zijn.

    Geen directe financiële steun
    Op korte termijn is daar volgens Verberk niets tegen te doen. Directe financiële steun aan de sector wijst hij af, omdat daar vooral schippers die onverantwoorde financiële risico’s hebben genomen van profiteren. En de maatregel die het Crisisberaad Binnenvaart eerder voorstelde – schepen uit de vaart nemen om de overcapaciteit de verminderen en zo de prijzen op te drijven -, ‘kan niet, mag niet, en heeft geen draagvlak’.

    De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft die kartelconstructie verboden en bovendien zijn onvoldoende schippers bereid vrijwillig aan de kant te gaan liggen.

    Voor de langere termijn ziet Verberk wel een oplossing, namelijk de oprichting van een sterke brancheorganisatie en een aantal kleinere schipperscoöperaties. Maar die stappen zullen de schippers nooit uit zichzelf zetten, meent hij. Hij adviseert minister Schultz van Haegen daarom een uitvoerend comité van een stuk of drie ‘wijze mannen’ in te stellen. Dat moet twee jaar de tijd krijgen om zijn aanbevelingen uit te voeren.

    Lees het hele interview in de Volkskrant.

    mailIcon printIcon | | Meer bookmarks |
    Aan het laden …
    Aan het laden …

    extra
    artikelen
    * ‘Laat binnenvaartschippers in hun sop gaarkoken’
    * Er zwemmen te veel mensen het Kanaal over, vindt de scheepvaart
    meer over Scheepvaart

    Geplaatst door: gvh op
  • Verplichten als ondernemer in een brance organisatie te zitten we zijn toch ook verplicht in de Kammer van koophandel te zijn gr JB

    Geplaatst door: bakkervof op
  • Als het weer goed gaat; bouwen maar jonegns kunnen we later weer huilen!!

    Geplaatst door: het zelfde liedje op
  • Natuurlijk moeten we samenwerken. Maar als 1 procent van de droge lading vaart dit beoogt te doen zit de NMA ( in opdracht van de EVO ) hun in de nek.
    Natuurlijk is de EVO het met Verberk eens,want dit betekend jarenlange garantie op goedkoop vervoer. En vooral niet te veel samenwerken want daar steken we dan een stokje voor.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • even vooruitlopend op de zaken en hopend dat het klopt: het woord van 2011, cultuuromslag binnenvaart

    Geplaatst door: Theo op
  • De reactie dat u zich aan wilt sluiten als…. Dat is een reactie van organisatorische zwartrijders. Door u aan te sluiten bent u degene die mede het beleid van de organisaties bepaalt. Als u een afwijkende mening hebt sluit u aan, dan wordt u gehoord!

    Geplaatst door: Bas op
  • Ik had niet anders verwacht lekker laten door pruttelen.
    Markt en toekomst naar de haaien.
    Leuk hoor binnenvaartschipper te zijn!!
    En vooral niet samenwerken, stoer hoor!!!

    Geplaatst door: Karel op
  • Als de organisaties eindelijk eens samen gaan. En opkomen voor de belangen van een ieder zal ik me best een keer aan willen sluiten.

    Misschien dat er hier meer voor voelen? als een soort steun in de rug voor de organisaties dat ze kunnen rekenen op meer leden?

    Geplaatst door: Bert op

Reageer