Akkoord in Parijs, blokkades opgeheven

Op het Ministerie van Transport in Parijs is woensdagmiddag het protocol ondertekend, waarmee een eind komt aan de tien dagen durende blokkadeacties van de Franse schippersbond La Glissoire. Het protocol regelt de uitvoering van het wettelijk verbod op varen beneden de kostprijs. ‘Het biedt mogelijkheden, maar we moeten nog zien hoe die naar de praktijk worden vertaald’, zei Didier Carpentier namens La Glissoire.

Schepen in Besch

Het protocol is, behalve door La Glissoire, getekend door de Chambre Nationale de la Batellerie Artisanale (CNBA, schippersorganisatie), het Comité des Armateurs Fluviaux (CAF, reders) en negen bevrachters. De Franse staat verplicht zich door te gaan met de moderniseringssteun aan de binnenvaart, conform het ‘Grenelle de l’Environment’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Je kan zeggen wat je wil over de fransen maar hun zijn tenminste bereid om actie te voeren ! IPV alleen maar te zeuren dat het zo slecht gaat op verschillende internetforums of opmerkingen op deze site.
    Maarja stel je voor dat de collegas eens samen zouden gaan werken en allemaal eens actie ondernemen.

    ik zeg niet dat staken tot de ultieme oplossing leid.Maar wat dan wel ?

    HOPELOOS is het.

    Geplaatst door: arie op
  • Juist, ondernemen blijft een risico waar je niet altijd invloed op hebt.
    Financieel gezonde ondernemers hebben dan ook eerst leren rekenen.
    Schepen in de vaart brengen van om en rond de 4.000.000€ met minder dan 1.000.000€ eigen kapitaal is vragen om problemen.
    Voorheen ging je failliet als je de bank niet meer kon betalen. Nu hebben ze er wat op gevonden om de banken te besparen die bij een gedwongen verkoop te veel geld zouden verliezen.
    Men laat de schepen varen zelfs onder kostprijs en geeft wat drinkgeld aan de eigenaar zo dat hij kan blijven eten om verder actief te blijven ….
    Dit is een verstoring van het normale gedragspatroon bij zakendoen en brengt ook solide bedrijven in de problemen.
    Enkel Nederland staat daarenbenboven nog borg tegenover de banken voor dergelijke praktijken.
    Dit is Europees gewoon niet aanvaardbaar.

    Geplaatst door: kris op
  • idd.bert zo is het wie klein(is,of blijft)kan van laag vallen,wie groot is(of wil meedoen)kan van hoog vallen,wat is wijsheid deze afgelopen bijna 2jr.?zoals i, het hoor rondom mij,liever”klein”en fijn,dan groot en geen brood.(niet voor iedereen)

    Geplaatst door: eric op
  • @nog een ondernemer.

    Ondernemen is een vak. Hier hoord risico bij. Die neem je door:
    A. op een zogehete klein schip te blijven terwijl de markt vraagt om groter en jou vaargebied dus kleiner word. Je dus duidelijk niet anticipeert op de vraag uit de markt.
    B. Je op een overgefinancierd schip vaart. En bij de eerste dip in de markt niet meer aan je verplichtingen kan voldoen.

    Twee totaal verschillende wegen met hun eigen risico’s.

    Voor beide is wat te zeggen.
    Feit blijft dat ondernemen altijd risico’s met zich meeneemt en er niet op papier staat welke weg de juiste is.
    Soms denk ik wel eens dat er een hoop particulieren beter in loondienst zouden kunnen varen. Wel de lusten en niet de lasten.

    Mvg,

    Een Cupa.

    Geplaatst door: Bert op
  • Dikke proficiat en veel respect voor onze franse collega’s voor wat ze in enkele dagen verwezelijkt hebben,

    Geplaatst door: E op
  • @schipper:Toen er vroeger een beurs was had je een plafond en een bodem in de prijzen maar dat wilden heel veel mensen toch niet?
    Oja en over ondernemen gesproken,er zijn mensen die normaal ondernemersschap hebben gedaan en die nu de duppe zijn van die overgefinancieerde schepen die door de bank aan de praat worden gehouden want wees nou eerlijk vrije ondernemers zullen we nooit worden zolang de banken(gefinancieerd door de belastingbetaler)bepalen wie er wel en wie er niet blijven varen.De enigste manier om alles stabiel te krijgen is een soort expansievat die de goede en de slechte tijden op kunnen vangen.Een voorbeeld zou zijn om iedereen langzamer te laten varen in een slechte tijd en in een goede tijd gedoceerd nieuwbouw te plegen.Dit is volgens mij goed voor de ontvanger en voor de schipper.

    Geplaatst door: nog een schipper op
  • kostprijs = een schip van + 86 m , daar een bemanning op van 5 man x 2 , want die wisselen elkaar af !! en dan moet je nog wat winst hebben om reparaties te kunnen uitvoeren en/of onderhoud te doen , als we aan deze tarieven geraken , dan is het pas goed en volgens kostprijs , dit is volgens mij een goede berekening voor elk schip !! dus laten we hopen dat we dit in de toekomst voor elkaar krijgen , zoals de “rederijen” …. zo zou het toch moeten , of niet ?? succes en we zien wel hoe het loopt .

    Geplaatst door: belgica op
  • een heel goed idee, nu wel een bodem creeren maar warom dan geen dak wel de lusten en niet de lasten? beetje vreemd he, eerst staken omdat de beurs eruit moet en nu omdat je de vloer van een beurs terug wil? duidelijk shippers zonder te kunnen ondernemen want dat doe je toch zonder beurs, ondernemen.? wat als het over een jaar of 2 weer goed gaat? dan vragen of de bevrachter alsjeblieft niet zo veel wil betalen?

    Geplaatst door: schipper op
  • als dit lukt in frankrijk en niet europees doorkomt dan leg ik hem met plezier dwars in de rivier zeggen dat staken niks helpt

    Geplaatst door: luc op
  • Hopelijk wordt dit Europees :’Verboden onder de kostprijs varen’.
    Ik stel me wel de vraag hoe controleren ze dit en wat zal de basis zijn ?
    Maar de Fransen hebben volgens mij wel een punt !
    En dit kan voor ons wel eens lichtpunt zijn. Wanneer dit lukt; kunnen we wel stellen dat praten niet alleen helpt maar soms moet je wel eens iets verder gaan.

    Geplaatst door: m op
  • http://www.leparisien.fr/flash-actualite-economie/bateliers-protocole-de-fin-de-conflit-signe-au-ministere-des-transports-05-05-2010-910827.php
    Voor die Nederlanders zonder grote mond maar die wel Frans spreken.
    Dat is eens iets anders dan “lullen” en blaaskaken zetten.
    Voorlopig akkoorden en nu zien wat er werkelijk van komt maar in ieder geval een begin van erkenning.

    Geplaatst door: kris op
  • En dan nog bedreigen ook!!
    De bak in met die lui en hun schepen door naar Neuves-Massons

    Geplaatst door: stik op
  • als de sluismeesters staken, stuur dan ook een deurwaarder, voor een boete. Eens zien wat dat effect is!!!!!!!!!

    Geplaatst door: verzekeringske op
  • En als ik moet geloven wat er gezegd wordt zijn we er nog niet, nu straks de sluismeesters gaan staken t/m vrijdag zouden na die staking de franse schippers het weer kunnen overnemen en nadien wederom de boel dicht gooien als de vergadering vandaag in Frankrijk niks opleverd en mogelijk wil men in Detzem ook de sluis gaan blokkeren maar er wordt zoveel gezegd en geschreven dus hoe het verder gaat ben ik benieuwd naar.

    Geplaatst door: Schipper op
  • vanaf 17.00 is het schutten weer langzaam op gang gekomen imd 3 schuttingen af 2 op
    gr

    Geplaatst door: tokkitor op
  • Thionville is in naam wel open, maar de 1e schutting ligt in de sluis en is bedreigd door stakers die met een man of 30-40 op de sluis lopen en aan het barbequen zijn.
    dus het schip is wel weg maar de mensen niet
    om 18 u is er een vergadering afgelopen, en is die niet bevredigend, dan wordt de schutting niet doorgelaten, de intimidatie is groot !!!!!!
    als er wel geschut wordt is het kort, om 22 u gaan de sluismeesters staken tot vrijdag morgen 7 u
    waarvan acte, lekker volkje hier.

    Geplaatst door: tokkitor op
  • het geeft een beetje moet voor onze belgse colega’s .zo kan het niet verder!!
    als ge niets probeert gebeurt er niets.
    ik vind het nog altijd spijtig dat we in brussel maar met 80 mensen waren.
    het kwam voor de eur commisie over als maar een paar mensen die problemen hebben.
    waarom 1 week je gsm niet aanzetten als vorm van protest.
    j.roschanski m/s suzy

    Geplaatst door: jacky op
  • het is nog niet wat het moet zijn
    maar zeggen dat staken niks opbrengt is bij deze ontkracht

    Geplaatst door: joris op

Reageer

Akkoord in Parijs, blokkades opgeheven | Schuttevaer.nl

Akkoord in Parijs, blokkades opgeheven

Op het Ministerie van Transport in Parijs is woensdagmiddag het protocol ondertekend, waarmee een eind komt aan de tien dagen durende blokkadeacties van de Franse schippersbond La Glissoire. Het protocol regelt de uitvoering van het wettelijk verbod op varen beneden de kostprijs. ‘Het biedt mogelijkheden, maar we moeten nog zien hoe die naar de praktijk worden vertaald’, zei Didier Carpentier namens La Glissoire.

Schepen in Besch

Het protocol is, behalve door La Glissoire, getekend door de Chambre Nationale de la Batellerie Artisanale (CNBA, schippersorganisatie), het Comité des Armateurs Fluviaux (CAF, reders) en negen bevrachters. De Franse staat verplicht zich door te gaan met de moderniseringssteun aan de binnenvaart, conform het ‘Grenelle de l’Environment’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Je kan zeggen wat je wil over de fransen maar hun zijn tenminste bereid om actie te voeren ! IPV alleen maar te zeuren dat het zo slecht gaat op verschillende internetforums of opmerkingen op deze site.
    Maarja stel je voor dat de collegas eens samen zouden gaan werken en allemaal eens actie ondernemen.

    ik zeg niet dat staken tot de ultieme oplossing leid.Maar wat dan wel ?

    HOPELOOS is het.

    Geplaatst door: arie op
  • Juist, ondernemen blijft een risico waar je niet altijd invloed op hebt.
    Financieel gezonde ondernemers hebben dan ook eerst leren rekenen.
    Schepen in de vaart brengen van om en rond de 4.000.000€ met minder dan 1.000.000€ eigen kapitaal is vragen om problemen.
    Voorheen ging je failliet als je de bank niet meer kon betalen. Nu hebben ze er wat op gevonden om de banken te besparen die bij een gedwongen verkoop te veel geld zouden verliezen.
    Men laat de schepen varen zelfs onder kostprijs en geeft wat drinkgeld aan de eigenaar zo dat hij kan blijven eten om verder actief te blijven ….
    Dit is een verstoring van het normale gedragspatroon bij zakendoen en brengt ook solide bedrijven in de problemen.
    Enkel Nederland staat daarenbenboven nog borg tegenover de banken voor dergelijke praktijken.
    Dit is Europees gewoon niet aanvaardbaar.

    Geplaatst door: kris op
  • idd.bert zo is het wie klein(is,of blijft)kan van laag vallen,wie groot is(of wil meedoen)kan van hoog vallen,wat is wijsheid deze afgelopen bijna 2jr.?zoals i, het hoor rondom mij,liever”klein”en fijn,dan groot en geen brood.(niet voor iedereen)

    Geplaatst door: eric op
  • @nog een ondernemer.

    Ondernemen is een vak. Hier hoord risico bij. Die neem je door:
    A. op een zogehete klein schip te blijven terwijl de markt vraagt om groter en jou vaargebied dus kleiner word. Je dus duidelijk niet anticipeert op de vraag uit de markt.
    B. Je op een overgefinancierd schip vaart. En bij de eerste dip in de markt niet meer aan je verplichtingen kan voldoen.

    Twee totaal verschillende wegen met hun eigen risico’s.

    Voor beide is wat te zeggen.
    Feit blijft dat ondernemen altijd risico’s met zich meeneemt en er niet op papier staat welke weg de juiste is.
    Soms denk ik wel eens dat er een hoop particulieren beter in loondienst zouden kunnen varen. Wel de lusten en niet de lasten.

    Mvg,

    Een Cupa.

    Geplaatst door: Bert op
  • Dikke proficiat en veel respect voor onze franse collega’s voor wat ze in enkele dagen verwezelijkt hebben,

    Geplaatst door: E op
  • @schipper:Toen er vroeger een beurs was had je een plafond en een bodem in de prijzen maar dat wilden heel veel mensen toch niet?
    Oja en over ondernemen gesproken,er zijn mensen die normaal ondernemersschap hebben gedaan en die nu de duppe zijn van die overgefinancieerde schepen die door de bank aan de praat worden gehouden want wees nou eerlijk vrije ondernemers zullen we nooit worden zolang de banken(gefinancieerd door de belastingbetaler)bepalen wie er wel en wie er niet blijven varen.De enigste manier om alles stabiel te krijgen is een soort expansievat die de goede en de slechte tijden op kunnen vangen.Een voorbeeld zou zijn om iedereen langzamer te laten varen in een slechte tijd en in een goede tijd gedoceerd nieuwbouw te plegen.Dit is volgens mij goed voor de ontvanger en voor de schipper.

    Geplaatst door: nog een schipper op
  • kostprijs = een schip van + 86 m , daar een bemanning op van 5 man x 2 , want die wisselen elkaar af !! en dan moet je nog wat winst hebben om reparaties te kunnen uitvoeren en/of onderhoud te doen , als we aan deze tarieven geraken , dan is het pas goed en volgens kostprijs , dit is volgens mij een goede berekening voor elk schip !! dus laten we hopen dat we dit in de toekomst voor elkaar krijgen , zoals de “rederijen” …. zo zou het toch moeten , of niet ?? succes en we zien wel hoe het loopt .

    Geplaatst door: belgica op
  • een heel goed idee, nu wel een bodem creeren maar warom dan geen dak wel de lusten en niet de lasten? beetje vreemd he, eerst staken omdat de beurs eruit moet en nu omdat je de vloer van een beurs terug wil? duidelijk shippers zonder te kunnen ondernemen want dat doe je toch zonder beurs, ondernemen.? wat als het over een jaar of 2 weer goed gaat? dan vragen of de bevrachter alsjeblieft niet zo veel wil betalen?

    Geplaatst door: schipper op
  • als dit lukt in frankrijk en niet europees doorkomt dan leg ik hem met plezier dwars in de rivier zeggen dat staken niks helpt

    Geplaatst door: luc op
  • Hopelijk wordt dit Europees :’Verboden onder de kostprijs varen’.
    Ik stel me wel de vraag hoe controleren ze dit en wat zal de basis zijn ?
    Maar de Fransen hebben volgens mij wel een punt !
    En dit kan voor ons wel eens lichtpunt zijn. Wanneer dit lukt; kunnen we wel stellen dat praten niet alleen helpt maar soms moet je wel eens iets verder gaan.

    Geplaatst door: m op
  • http://www.leparisien.fr/flash-actualite-economie/bateliers-protocole-de-fin-de-conflit-signe-au-ministere-des-transports-05-05-2010-910827.php
    Voor die Nederlanders zonder grote mond maar die wel Frans spreken.
    Dat is eens iets anders dan “lullen” en blaaskaken zetten.
    Voorlopig akkoorden en nu zien wat er werkelijk van komt maar in ieder geval een begin van erkenning.

    Geplaatst door: kris op
  • En dan nog bedreigen ook!!
    De bak in met die lui en hun schepen door naar Neuves-Massons

    Geplaatst door: stik op
  • als de sluismeesters staken, stuur dan ook een deurwaarder, voor een boete. Eens zien wat dat effect is!!!!!!!!!

    Geplaatst door: verzekeringske op
  • En als ik moet geloven wat er gezegd wordt zijn we er nog niet, nu straks de sluismeesters gaan staken t/m vrijdag zouden na die staking de franse schippers het weer kunnen overnemen en nadien wederom de boel dicht gooien als de vergadering vandaag in Frankrijk niks opleverd en mogelijk wil men in Detzem ook de sluis gaan blokkeren maar er wordt zoveel gezegd en geschreven dus hoe het verder gaat ben ik benieuwd naar.

    Geplaatst door: Schipper op
  • vanaf 17.00 is het schutten weer langzaam op gang gekomen imd 3 schuttingen af 2 op
    gr

    Geplaatst door: tokkitor op
  • Thionville is in naam wel open, maar de 1e schutting ligt in de sluis en is bedreigd door stakers die met een man of 30-40 op de sluis lopen en aan het barbequen zijn.
    dus het schip is wel weg maar de mensen niet
    om 18 u is er een vergadering afgelopen, en is die niet bevredigend, dan wordt de schutting niet doorgelaten, de intimidatie is groot !!!!!!
    als er wel geschut wordt is het kort, om 22 u gaan de sluismeesters staken tot vrijdag morgen 7 u
    waarvan acte, lekker volkje hier.

    Geplaatst door: tokkitor op
  • het geeft een beetje moet voor onze belgse colega’s .zo kan het niet verder!!
    als ge niets probeert gebeurt er niets.
    ik vind het nog altijd spijtig dat we in brussel maar met 80 mensen waren.
    het kwam voor de eur commisie over als maar een paar mensen die problemen hebben.
    waarom 1 week je gsm niet aanzetten als vorm van protest.
    j.roschanski m/s suzy

    Geplaatst door: jacky op
  • het is nog niet wat het moet zijn
    maar zeggen dat staken niks opbrengt is bij deze ontkracht

    Geplaatst door: joris op

Reageer