Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Dwars voor de kostprijswet

PARIJS [update]

De Franse schippersacties hebben zich afgelopen week verder uitgebreid. Na de Schelde, Deûle en Duinkerken-Scheldeverbinding zijn nu ook de Moezel, Maas en Seine geblokkeerd. In België zijn vanaf woensdag 5 mei blokkades aangekondigd bij Klein Ternaaien, Kanne, Wijnegem, Evergem en Charleroi. Van de Nederlandse schippersorganisaties heeft de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) steun betuigd aan de Franse acties, Kantoor Binnenvaart heeft evenals de EVO minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) gevraagd om bemiddeling bij zijn Franse collega.

1 / 7
Drie grote schepen houden de Maas bij Givet dicht. (Foto Kurt Van Maldegem - www.spitsen.be)

Drie grote schepen houden de Maas bij Givet dicht. (Foto Kurt Van Maldegem - www.spitsen.be)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (102)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • kris

    http://www.leparisien.fr/flash-actualite-economie/bateliers-protocole-de-fin-de-conflit-signe-au-ministere-des-transports-05-05-2010-910827.php
    Voor Nederlanders die Frans spreken ....
    U wordt uitgenodigd mee aan de gratis dis te zitten, zoals gewoonlijk.
    Dit is eens wat anders dan uit de nek praten en blaaskaken zetten.
    Of het wat wordt zien we wel er is in ieder geval iets gedaan en er is een eerste erkenning van het probleem.

  • ping

    ping ping ping...tuuut;nr.100 is ongeldig probeer later opnieuw!!ga dan voor nr.101!!veel geluk

  • 100

    ik ben reaktie nummer 100....

  • viooltje

    Joehoe, heb in deze crisis een nieuw tijdverdrijf gevonden en weten jullie wat?
    Lekker gratis lullige, nietszeggende reacties begluren en mijn lachspieren trainen om zoveel gelul en gebakken lucht. Dus, hahahahahahahahaha........
    Liefs Viooltje

  • j

    Het moet voor schuttevaer toch niet zo moeilijk zijn om te achterhalen wie die Steven is,en die andere die dreigende taal uitspreken.Zoek die gasten op en maak ze bekend op deze site.Schuttevaer moet zowiezo er wat aan doen,anders worden ze er op aangesproken en aangeklaagd wanneer er echt iets gebeurd.Wanneer ik een reis kan krijgen,wat voor mij de moeite is om te doen,ga ik toch echt België in.Stuur m\'n gezin naar huis en durf de strijd aan.(begin er bijna zin in te krijgen)Voor de gevolgen ga ik dan ook de Schuttevaer aanspreken.Dus Schuttevaer doe uw werk.We leven in een vrij europa,bekijk het ff,blijf nergens weg!!!!

  • matroos

    @ steven

    als je met verf en teer gaat gooien hier alvast mijn kleurenlijst.
    voorop graag blauw teer in de gangboorden wit op de roef en zwart op de boeing. alvast bedankt scheelt mij weer verf kopen in deze crisis. nu hoef ikj alleen maar te schuren.

  • slimmerik

    Dit lijkt wel een galspuw-site..
    Met deze reacties wordt het niveau van de schippers maar weer eens onderstreept!!
    Staken is een recht, niets mis mee en ben ik ook voor. Maar een vaarweg blokkeren is heel wat anders, heb maar niet de moeite genomen wat voor consequenties dit kan opleveren.
    Een beetje slimmerik.....
    Ik ben ook aan het staken en lig niemand in de weg!! Zouden meer mensen moeten doen!! Het is triest om te constateren dat de buurman zegt, "wat goed van je", en denkt, "zo weer één minder". De meeste schippers denken nog veel te veel in de ik-vorm, met ieders zijn eigen denkwijze en behoefte. Eigenlijk wel jammer, een schip heb je tegenwoordig niet meer voor de romantiek (op zich wel jammer en zou af en toe ook nog wel kunnen) maar een vervoersmiddel waarmee in deze keiharde zakenwereld, gewoon geld verdiend moet worden!! NIET DOORVAREN OM MINDER VERLIES TE MAKEN!
    Ik staak en zelfs de Nederlandse Energiemij zegt: Gewoon doen.

  • gerrit

    De EVO heeft veel uit te leggen aan hun achterban!Als veroorzaker(van deze actie,s) met mede werking van de NMA.Alles wat het inkomen van de binnenvaart op een aanvaarbaar nivo te krijgen bijvoorbaad kapot maakt!

  • reservebelg

    ja voeg belgie bij nederland hoeven de belgen ook niet meer af te lossen is dat ook weer opgelost

  • gerard j.

    whoewoewoe,geef mij je angst maar je moet willen,elkaar nu een dienst bewijzen dat is alles wat ik vraag zet weg nu die angstik wist het al dit is men dag vandaag geef mij nu die angst ik geef je er hoop voor terug woehoewoe,mooi liedje van andre hazes hé!!!

  • ikbenblij

    aangezien er toch geen regering is in beide landen kunnen we vlaanderen en nederland gelijk samenvoegen hoeven we ons in ieder geval niet druk te maken over elkaar en scheelt een hoop onzinnige reacties

  • SYNERGIE !

    @ Steven 04-05-2010 op 20:44 uur ,
    Beste broeder dat je boos bent prima maar denk dan wel even na voor je wat schrijft ! Want er zijn in Nederland Belgen geweest die hele bietencampagnes hebben mee gevaren en dat is ook binnenlands varen ! !

    Je verwijt de Nederlanders ook dat die de vrachten kapot maken . Ik vind dat een beetje zielig verhaal . Ik kan me nog heel goed herinneren dat er op de beurs een zwarte lijst hing van Belgen die buiten de Noord-Zuid om een reis hebben gedaan ! Dat is ook de boel naar de klote helpen ! ( Kan ook nog wel een paar scheepsnamen noemen )

    En dat kleurtje , kunnen we ook nog kiezen ? Ik wil graag transparant ! Dit is net zo oliedom gelul als waar de meeste mee bezig zijn ! Hou op met tweestrijd kweken het lost helemaal niks op en de vrachten gaan daar ook niet van omhoog !

    Solidair , het toverwoord tot suc6 .

    SYNERGIE !

  • walter

    wesly ik ben een belg ik ben met u eens we varen door allen landen en wateren waarom zo elkaar uitmaken ik vind het een schante zijn de schippers zo slecht onder elkaar wij hebben veel vrienden nederland wij varen veel op de donau wij hebben nooit ruzie met de schippers hoe kan dat nu laat ons in vrede leven het leven is al zo kort denk daar eens aan dan ruzie maken naar slechte tijden komen ook weer goede tijden

  • mvg BG

    mensen mensen toch!
    Wat zijn dit nu voor reacties?Kom op herpak jezelf en tel heel even tot tien.Dit kan toch niet de bedoeling zijn we willen toch allemaal een menselijk bestaan of niet soms?Maar het is bijna beschamend hoe jullie hier tekeer gaan wat levert het op.belgen nederlanders duitsers...enz wat willen we allemaal bereiken?Juist ja, houd het doel voor ogen en schei uit met dit soort onzin want dan heeft actievoeren en strijden voor een beter bestaan geen zin.Eenheid zul je nodig hebben en anders is het een verloren zaak.Het was jaren geleden allemaal niet nodig en nu staat het sommigen aan de lippen tja omwat voor oorzaak dan ook.Je hoeft het niet met acties eens te zijn maar blijf wel waardig aan jezelf en anderen.Veel wijsheid toegewenst.

  • Schipper met een beetje respect

    Geef elkaar niet zo de schuld er liggen morgen ochtend schepen in de staking waar ook geen vlieg op kan landen volgens de geruchten aan Lanaye.
    Dit zijn natuurlijk hele oude schepen waar er sowieso ook eentje net heb leren varen, ik ben hier absoluut niet op tegen maar de financiering hiervan ging ook niet vanzelf en ook deze schippers hebben de laatste jaren grote stappen gemaakt ik beng hier echt niet op tegen maar zuiderburen het is een feit, sorry
    en voor de rest ben ik het niet eens met staking maar als we er voor komen (wat er wel in zit) dan pakken we een potke bier het vlees op de grill dat lijkt me beter als elkaar op de grill bakken.
    Of jullie moeten van vette spare ribs houden.
    En hou er wel erg in dat vanuit Belgie veel heel veel lading naar het Nederlandse (of buitenlandse bedrijven gevestigd in Nederland) grondgebied vervoert wordt andersom ook hoor maar ik wil alleen maar aangeven dat Belgie niets is zonder Nederland en andersom ook dus, reageer aub normaal voor zowel de Nederlanders als de Belgen hier heb je geen moer aan.
    Hier hebben we dalijk weer jaren last van bedankt voor de onderste achtelijke reactie,s.
    En dat de belgen hun aflossing moeten doen kan waar zijn maar dit gaat volgens mijn ook niet bij iedereen zonder slag of stoot. Ik verwacht bij lenen of zien we dit verkeerd of hebben al die Belgen der schepen vrij wij hebben ook een net schip gekocht met 35% eigen vermogen dus geen staatsgarantie voor de duidelijkheid maar wij varen onze aflossing ook niet elkaar dus uitstel van aflossing aangevraagd ook wij raken door onze buffer heen ik kan me,n eigen niet voorstellen dat hier geen Belg last van heb maar het zal wel bij jullie gaat er ook niemand failliet toch?
    En dat Belgen voor meer varen als Hollanders vind ik onzin ik kan zo voorbeelden noemen waar dat zeker niet aan de orde is en ja er zullen ook wel eens Hollanders zijn die minder hebben.

    De Groeten van een schipper met een beetje fatsoen in ze,n donder (hoop ik)

  • AAD

    die steven is geen belg maar een nederlander die hier lekker stemming komt maken. als je niks beters te doen hebt blijf dan lekker weg en ga ergens anders mensen van alles en niets de schuld geven. het enige wat je doet is valse beschuldigingen uiten en onzinnige uitspraken doen over wie schuld heeft

  • Wesly Vermeulen

    hoeveel schepen zijn er van de zogenaamde domme hollanders naar die domme belgen gegaan zowel nieuwbouw als oude schepen stelletje blaaskaken.
    iedereen heeft hier net zoveel schuld aan.

  • harm

    ik krijg de indruk dat er geen enkele belg rondvaart die nieuw heeft gebouwd totale onzin natuurlijk die onbeperkte staatsgarantie praat ik niet goed maar ons nederlanders hoor je toch ook niet over jullie gunstige belastingklimaat en lagere regeldruk of wel soms beetje kinderachtig om zo,n ned belgie discussie te gaan starten vind ik of je nu nederlander of belg bent de beste ondernemers blijven overeind en voor de rest is het zuur maar zo werkt de markt nu eenmaal

  • amede

    van jullie site weg blijven er is niets van jullie is voor iedereen die betaald dat kunnen jullie misschien nog niet jullie internet betalen stelleke gossers droog brood alleen kun je nog eten

  • paul

    he steven tof dat je dat geschrijven heb jij heb te minste klote aan u lijf hangen we zullen ze eens lesjes leren en maar pronken met hun nieuwe scheppen die zijn helemaal niet van hun van de bank en blij zijn dat ze een loon krijgen het laatste van de maand

  • kulletje

    @ rustig blijven. ten eerste heb ik geen baas,maar een werkgever. ik heb geen halsband oid om. honden hebben een baas. en ik kan je ook vertellen dat mijn werkgever niet de bank is. en ten tweede, ja ik kan het natuurlijk altijd vragen. maar dat over blaaskaak, ik ben geen blaaskaak hoor, met loze dreigementen over blokkades opwerpen, elkaar aanvaren en bekogelen met benzine bommen.

  • steven

    wij belgie zijn niet bang van nederlanders pas maar op met je grote mond je zult nog wel bang krijgen jullie zijn een stel mieren die vinden overal gelijk turken en marokkane mondje dicht houden we vinden jullie wel wij laten ons niet meer doen door die nederlanders dat de krant het maar publiseerd dan weten ze gelijk wat voor volk jullie zijn

  • ik

    Steven,

    Blijf dan ook weg van onze nederlandse site!
    We hebben elkaar gewoon nodig in goede en in slechte tijden en iedereen doet mee aan de slechte vrachten we zijn allemaal mensen van welk land je ook komt. En je hebt elkaar maar gewoon te respecteren, ook jullie profiteren in goede tijden en hebben dan ook de nadelen in slechte tijden.

  • niet bang voor iemand zonder verstand

    @ loser Steven

    je had beter je mond kunnen houden wat je hier schrijft is oorlogstaal en zeer strafbaar. je bedreigt via een reactie in een krant een hele vloot. zeer dom en laat gelijk zien dat je het verstand hebt van een wrijfhout. als je klote hebt geef je even je naam door komen we even met je praten want je bent een gevaar voor de samenleving.

  • steven

    he jullie nederlanders jullie denken dat je overal de baas bent blijf uit belgie weg belgie is een rot land voor jullie maar je bent er niet weg te slaan alleen voor de vrachten kapot te maken blijf in jullie eigen rot land en bij ons ook nog binnenlands werk te komen doen dat mogen wij bij jullie ook niet pas maar goed op want nu zijn de maaten vol je zult graag uit belgie blijven want daar staat jullie wat te wachten we zullen jullie eens een schoon kleurtje geven

  • thijs

    ag ben het volkomen met je eens,ik kan ook nog lekker sparen,en hou genoeg over,ik red me wel!

  • ag

    haha wendy , jou bericht is verwijderd door je eigen grote mond hoor,en laat mij maar door dobberen hoor , ik red me wel ja dus maak je maar niet druk over mij.
    En respect voor de binnenvaart ? ha dat kan er toch niet zijn , je krijgt respect als je het verdiend , en hoe de binnenschippers met mekaar omgaan en achter mekaars werk aan zitten etc , zal het heel lang duren voordat er weer respect is wendy , dus hou je grote waffel maar over mij want ik ben nog steeds aan het sparen hoor meissie

  • wendy

    ja ag zullen we dat maar allemaal doen dan jij en je grote muil een beetje respect voor de binnenvaart en oh ja jij maakt natuurlijk leuke reisjes he en alles wordt betaald wel bij ons ook maar helaas blijft er niets over of is dit ook veel weten misschien. in deze tijd gaat het niet over failliet gaan sorry maar dat prijzen dalen weten we allemaal maar zoals nu was onwaarschijnlijk zelfs mensen die al jaren met hetzelfde schip varen kunnen nu bijna opgeven leuk he ag dus lul maar een eind weg je weet niet waarover je spreekt en moet eens leren een ander zijn centen niet te tellen dan zal het wel beter gaan

  • kris

    Ik zie hier begrijpende mensen en "grootspraak".
    Laat het ons oplossen, binnenlands in Nederland varen de Nederlanders, in België de Belgen. In Frankrijk varen sowieso weinig buitenlanders op binnenlandse trajecten.
    Internationaal, gewoon wie wil.
    Wij hier in België lossen onze tarieven wel op maar niet met die overgeinvesteerde, gesubsidieerde Nederlanderlandse overkapiciteit achter onze klossen.
    EU ja, maar er is een te buitensporig mentaliteitsverschil tussen deze en gene natie.
    Daarbovenop ging het bij velen niet meer over het varen maar over het pronken, meestal die waar je niet langzij mocht ivm. met de lakverf, de hoge brug en te dikke nek. Velen van hen zien nu dat "hoogmoed voor de val komt".
    Anderen lieten dan weer speculatief schepen bouwen voor de meerwaarde met overkapaciteit tot gevolg.
    Van zodra het verkeerd begon te gaan internationaal kwamen deze heren dan hier in België de boel een beetje verzieken en onder de prijs varen.
    Echter, praatjes maken en hoogmoedig verder de boel verzieken voor zij die realistisch investeren en reageren kan wel eens ergernis te weeg brengen.
    Dit komt stillaan tot uiting hier bij de Belgen. We zijn dan misschien wel 50 jaar achter, zoals de Fransen voor die heren maar we weten wel tussendoor nog te leven.
    Zo en niet anders is het.

    kris.

  • Rustig blijven

    KULLETJE,
    Ik zou als ik jou was het aan je baas vragen of je als eerste mag gaan liggen. Interstream Barging ofzo iets? Blaaskaak!

  • Kulletje

    Er zijn een hoop blaaskaken die de boel dicht willen gooien, maar wie heeft nu de meeste ballen om het daadwerkelijk te doen? Ik denk dat iedereen toch wel door vaart ( jammer, mij leek het wel leuk om met elkaar stil te gaan liggen) als er dan een blokkade komt wil ik wel zien wie er dan door komt. Niet dat ik jullie wil opnaaien, maar ik hoor een uitdaging.......

  • Belanghebbende lading

    Binnenkort de besprekingen met de geliberaliseerde spooraanbieders maar eens nieuw leven inblazen...

  • ag

    wendy weet van wanten , tjongjonge vraag je faillisement dan aan als je het niet meer op kan brengen.

  • calimero

    ik lig al de hele morgen dwars in gorinchem met mijn kempenaar. het enige wat ik hoor buurman heeft u motorpech, ik zeg nee ik staak en maak een blokkade. okee is het antwoord moeten we er voor of achterlangs. schiet lekker op zo. ik ben te klein

  • mede schipper

    @ schipper.
    Bij de brienenoordbrug liggen bakken genoeg. iedereen met een duwkop kan dus varen tijdens staking. 76,5 meter kreukelzone.

  • Ouderejaars

    @ student

    Hoewel uiteraard de prijs van de modaliteit zeer belangrijk is, maakt u toch enkele fouten in uw redenering:

    1.) De vervoersprijs is voor opdrachtgevers in de totale kostprijs van het product slechts een kleine factor (het gaat hier vaak om maar enkele procenten van de totale kostprijs). De bepalende factor voor de opdrachtgever van het vervoer is dat zij niet aanzienlijk meer betalen dan de concurrent. Vaak is men zelfs bereid om een extra beloning aan een modaliteit te geven als deze in staat is maatwerk te leveren of een bepaalde kwaliteit of zekerheid te garanderen.

    2.) De eerste opmerking van jouw over de opdrachtgever, de bevrachter en het geld is naar mijn mening een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Het is niet zo dat de opdrachtgever een bepaald budget stelt waarbinnen een bevrachter een schip moet zoeken (projectladingen uitgezonderd); voor het grote werk (de bulkstromen) is het de praktijk dat bevrachters inschrijven op een opdracht, waarna een opdrachtgever een afweging maakt tussen geboden prijs en de randvoorwaarden. De opdrachtgever is uiteindelijk degene die het werk aanbiedt op de markt, maar in het bevrachterssysteem is de bevrachter degene die de prijs bepaalt: eenmaal de vervoersopdracht binnen, zoekt de bevrachter naar schepen die de lading willen transporteren beneden de prijs die hij aangeboden heeft bij de opdrachtgever. Het aanbieden van het werk gebeurt naar mijn mening op een geheel ondoorzichtige markt, die gedomineert wordt door teveel tussenpersonen die elk baat erbij hebben het prijsvormingsproces zo ondoorzichig/onduidelijk mogelijk te houden. De prijs die de vervoerder ontvangt en de opdrachtgever betaalt verschilt aanzienlijk op deze manier. Het temperen van de beloning die de vervoerder (binnenvaartondernemer) ontvangt zal de positie van de modaliteit water niet versterken, aangezien andere partijen dit verschil absorberen.

    3.) Het is een feit dat het spoorvervoer, zeker in Nederland, niet alle transporten kan uitvoeren. Echter is het spoort voor de binnenvaart de eerste concurrent: waarneer de binnenvaart de grote transporten naar het achterland niet kan uitvoeren of de prijzen te hoog worden, dan zal de opdrachtgever veelal overstappen op treintransporten.
    Interessant hierbij is het artikel wat eerder hier op Schuttevaer is gepubliceert. Dit geeft wel een aardig beeld hoe grote opdrachtgevers hun beslissingen over hun transporten nemen: http://schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid13216-wij-betalen-wat-gevraagd-wordt.html.

  • julien

    Mensen is niet nu de tijd om alles dicht te gooien, zelfs camiel eurlings gaat zich er mee bemoeien, straks hebben hun een wet en wij als hollanders weer niks en waarom? wie doet ermee

  • schipper

    ik heb nog een ouwe duwbak ram gewoon op de blokkade in!!!

  • harm

    de imago schade is nu al aangebracht denk ik heren stakers u wordt bedankt als je een wet gehandhaafd wil zien stap je naar een rechter, als je niet meer weet hoe je je hoofd boven water moet houden lever je de sleutels in het is stijlloos om de hele sector op deze manier imagoschade aan te brengen u hebt er zelf voor gekozen ondernemer te worden dit zijn de risico's ik gun iedereen het beste maar laat alstublieft de markt z,n werk doen en ga in gesrpek met banken waar ze kunstmatig bedrijven laten doormodderen iedereen veel succes toegewenst

  • student

    @Ouderejaars.

    uw redenering van het kwaliteitsprincipe is ook belangrijk maar de belangrijkste factor voor de bevrachter is het geld. hij krijgt van zijn opdrachtgever een bedrag waar hij onder moet blijven om winst te kunnen maken. Vrachtwagens zijn voor grotere partijen te duur. Vervolgens hebben de het spoorvervoer nog. Door dat de overheid moet subsideren om het goederenvervoer maar ook een beetje van de grond te krijgen zijn de kosten lager. Maar aangezien er veel personenvervoer over het spoor is zal het lastig zijn om de partijen snel te kunnen vervoeren aangezien goederenvervoer eerder wordt stil gezet voor het personenvervoer dan andersom.

  • Ouderejaars

    Met alle respect voor de hier reagerende student, maar jouw opmerkingen getuigen van weinig inzicht. Hebben we hier te maken met een nuldejaars student, die nog niet geheel ontgroent is?

    Elke student die een studie volgt die economisch georienteerd is (en aangezien jouw uitspraak economisch van aard is) weet dat niet alleen de prijs van het vervoer doorslaggevend is voor de ontvanger, maar ook zaken als zekerheid, betrouwbaarheid en kwaliteit. Om hierin een goede balans te vinden, zal een ontvanger het risico spreiden over verschillende modaliteiten(water, wegen, spoor en lucht) om zo de gewenste zekerheid te vinden. Voorbeeld hierbij zijn de transporten van kolen en ertsen naar de Saar die niet alleen door schepen wordt verzorgd, maar ook door een aantal treinen per dag wordt bewerkstelligt.

    In deze vervoersmix zullen de treinen waarschijnlijk zorgen voor de minimaal benodigde hoeveelheid goederen (minimum zekerheid) en de scheepvaart voor kwaliteit en lage prijs. Als de scheepvaart uitvalt (door de staking is geen enkel vervoer meer mogelijk) zal dit niet leidden tot hogere prijzen, wel tot een lager gewaardeerde zekerheid en betrouwbaarheid. Op de lange termijn zal dit slechts enkel nadelige gevolgen hebben als de modaliteit water door ontvangers en verladers als onbetrouwbaar wordt aangemerkt.

  • erik

    ik ben toch benieuwd wat er gebreurd als ik er aan kom en toch wil varen.. k zou houtje dr tussen doen en volgas wie gaat dan voor schade opdraaien?

  • klaas

    Gaan ze nou het albertkanaal dichtgooien en wanneer??Anders neem ik mn reisje naar kwaad mechelen maar niet aan.

  • beschaamde schipper

    Als ondernemener kan je niet staken.
    De mensen die nu door subsidies geholpen wordn hebben echt geen voor recht.
    De rente bij lenen is ook geen voor recht.
    afschrijving gaat door , belg,nederlander of fransman, wie tediep zit met de prijsdaling van de schepen en afschrijving varen en maken hun eigen druk voor niks.
    jammer maar op een gegeven moment ben je aan de beurt.
    dat moment is als je stopt met werken en moet afrekenen.
    als ik de rente niet meer op breng dan geef ik de sleutel terug, aan de gene die het tever heeft laten gaan , maar nu is het uitzitten .
    dus elkaar de schuld geven is leuk en makkelijk, maar uiteindelijk is iedereen die tever is gegaan aan de beurt.
    ik gun ieder rijkdom en geluk , maar schipper willen altijd meer.
    daarom staan we hier en betalen de rekening.
    veel succes met de afloop

  • student

    beste schippers,

    als de binnenwateren zometeen geheel dicht liggen moet het transport doorgaan. Dit zal over weg en spoor plaats vinden. Wanneer dit gaat gebeuren zullen de verladers snel hoge kosten krijgen doordat er meerdere vrachtwagens nodig zijn voor de vracht van 1 binnenvaartschip.

    Het gevolg hiervan is dat de wegen en het spoor vast komen te staan. West-Europa zal vast staan. Vervolgens kunnen de bevrachters hun vrachten niet meer kwijt want alles staat vast. Hierdoor zullen de prijzen voor de binnenvaart gaan stijgen.

    Zolang we maar eenheid hebben in de binnenvaart.

  • jenns

    idd vaar maar allemaal lekker door tegen deze prijzen jullie hebbben gelijk er moest idd niets gebeuren want we verdienen allemaal goed

  • ikke

    stuur het vreemdelingen legioen er maar opaf!!!
    gaat het eindelijk eens iets beter gaan we de boel dicht gooien!!hoezo markt verstoren en kapot maken.dit gaat kolen en erts en graan transport kosten over de moezel..

  • hovestad

    Wat is het toch weer mooi om dit alles weer te lezen....ouderwets gezeur en gescheld op anderen bla bla bla.
    Een ondernemer kent zijn vak en de risico's die het met zich meebrengt in het verleden behaalde rendament biedt geen garantie voor de toekomst. bekend misschien???

  • een heel klein sleepbootje

    beste domme collega schippers dit heet markt werking de overheid gaat hier niks aan doen
    voor de gene die dit lezen en veel bij de bank moeten betalen ja jammer dan binnenkort gaan jullie de hoek in de vrouw krijgt een uitkering en jij grote man moet even een paar stapjes terug doen van de mercedes s500 naar o ja die bestaan ook nog de fiat 500 klein verschil lees de geschiedenis boeken nu eens door dan had je kunnen weten dat we in een soort cirkel zitten en dat we nu even weer iets naar boven gaan om nog harder op de grond neer te vallen en als we pech hebben en dat kan nog 20 jaar duren krijgen we ook nog een soort 40-45 spel
    kijk een om je heen dan had je geweten dat de meeste boompjes niet tot aan de hemel groeien
    de banken zeggen niets voor niets
    in het verleden behaalde ......bieden geen garantie voor de toekomst .en veel sucses met de rest van je vergooide leven jammer dat het allemaal zo moest.
    ze zeggen niets voor niets hoe groter ze zijn des te harder ze vallen.

  • collega

    Nu is staken niet de beste oplossing, maar het gezeik van meerdere "slimme collega's" lezen nog een slechtere,...
    Tjonge, wat zijn jullie een stelletje allemaal.jullie weten allemaal beter met al de ontvangen verkapte subsidies en nog steeds steun van allerlei instanties, voor het hoofd boven water te kunnen houden. Als ze jullie dit allemaal niet hadden gegeven hadden we nu niet met zijn allen in deze situatie verkeerd.
    Er zijn mensen die nu hun hele hebben en houden verliezen door dit overgesubsidieerd systeem van jullie. Maar ik hoop ter ganser harte, dat jullie mee ten onder gaan met die mensen die er hard voor gezwoegd hebben, Het lachen zal jullie ook wel vergaan
    Onvriendelijke groeten aan allen die lachen
    Een medelevende collega

  • pppppfffff

    He kulletje maak het vuurtje maar aan kom er aan voor het eerst wat zinnigs hier

    wat zullen de bevrachter zich rot lachen als dit lezen geen wonder dat de vracht naar de klootte is
    de een weet het nog beter als de andere
    maar als het er op aan komt steken we allemaal onze kop int zandt en gaan we lekker verder met waar we goed in wat dat bij sommige ook mag wezen
    dus inderdaad als ik toch naar de klootte moet gaan doe ik dat liever met een pot bier dan 18 uur in zo glazen hokje te zitten

  • kapitein van de 7 provinceen

    alles moet plat zo gaat het goed
    le wel als we het niet doen dan gaan we er zelf er aan zo krijgen wij weer de aandacht
    ps
    eerst even voc mentaliteit dan lekker een frikandel
    o ja wel leuk maar wie gaat de rekening betalen
    antwoord , jij zelf dus

  • p

    Als de mensen die echt alles willen dichtgooien het nu ook eens gingen doen ipv lopen roepen,dan gebeurde er eens \'s wat.Als we wat willen zal het nu moeten,en wat maakt het uit als het werk gaat kosten,wat nog moet blijken,zo als het nu gaat komt het ook niet goed.Van het staken krijg ik ook geen kick maar wat je nu ziet gebeuren is dat de vrachten weer gaan zakken omdat je een te klein vaargebied hebt voor schepen die door proberen te varen.

  • ikke ook

    ik zit even te lezen, maar iedereen met een tanker die hier loopt te mopperen begrijpen het niet helemaal volgens mij. de tanker markt krijg ook zo`n klap als de droge lading als we zo door gaan. er ligt alweer een ponton met tankers in de waalhaven. dus ik denk juist nu dat ook de tanker mannen mee moeten doen. en dat plan van kulletje lig mij best wel. zo kunnen we met z`n allen elkaars ellende aanhoren en misschien kunnen we dan een praat groepje beginnen? en wat die frikandellen betreft, mogen spare ribs ook? ik heb nog een bbq staan. en als ik hem niet aan krijgt, er zijn genoeg belgen die flessen met benzine hebben staan......

  • kulletje

    kijk aan, nu al de eerste die met mij mee wil snacken aan de waterkant. ik denk dat de plaatselijke middenstand er wel een goede periode aan over houdt. zo heeft het ten minste toch iemand nog goed in deze barre tijden. zo zie je maar weer, het hoeft allemaal niet zo ellendig en gestrest. neem het er maar van met z`n allen, want zo doorvaren heeft ook geen zin. laten we het dan maar leuk en gezellig maken met z`n allen. als je dan toch naar de klote gaat, gaat dan met stijl.

  • edelweis

    wie nu zo klaag dat zijn mensen die een beetje te hoog zijn gesprongen en niet met hun voetjes op grond zijn blijven staan het kon niet op bmw vakanties en noem maar op en dat kan niet samen gaan dat is jullie onder gaan nu je moet met gezond verstand werken dan ging het allemaal wat beter ik wens jullie allemaal veel succes toe

  • mmmm van mora

    He lekker, fricadellen eten met zijn allen. Eindelijk weer eens gezellig tijd voor een praatje met de buurman. Tijdens zo'n staking hebben we er tenminste weer tijd voor als straks alles dicht zit. Al enig idee op welke lokatie de fricadellenboot komt te liggen? En is er al bekend wat er op de andere lokatie's gegeten word? Ik stel een gehaktballen lokatie, een tostie lokatie en een bittergarnituurlokatie voor. Andere voorstellen zijn welkom. Of is het al zo erg dat dat er ook al niet meer vanaf kan??

  • kulletje

    ik ben niet zo`n ouwe lul, maar ik heb wel een paar staking perioden meegemaakt. en ik kan me herinneren dat iedere blokkade geen bal heeft opgeleverd. maar wel een hoop verdeeldheid iedere keer. maar als je dan toch gaat staken, gooi dan alles dicht en ga dan gezellig met elkaar een bakkie koffie doen. gewoon leuk met tanker schippers, droge lading schepen en noem ze allemaal maar op. is gezelliger dan lopen zeiken tegen elkaar. als je dan toch weet op voorhand dat je voor jan lul ligt te staken, maak het dan in ieder geval gezellig. ik heb nog wel een doos frikandellen liggen, dus als iedereen wat lekkers meeneemt, moet het goed komen. kunnen we gelijk snode plannen bedenken ( nadat we eerst een paar potten bier ophebben, dat denkt een stuk makkelijker) om de makelaars, banken en andere boeven een hak te zetten. zo maak je een breder front en ik denk nog breder dan dat eubo en andere klubjes

  • edelweis

    ik vind het een schande dat de schippers zo met elkaar omgaan er moet wat gedaan woorden maar dat kan ook op een ander manier en een beetje fatsoenlijk en elkaar wat minder uitschelde want we bevaren allen wateren allen landen mensen een beetje respect kan toch nog dat vind ik toch we zijn toch geen beesten we zijn mensen van vlees en bloed

  • holland schipper

    zouden wij nederlanders niet eens mee doen met die fransen en belgen?het is het moment het is nu of nooit of zijn er bij ons geen schippers met problemen?????

  • Cindy

    Met veel belangstelling de diverse mails gelezen. Wederom valt mij op dat er weer vele verschillende meningen van de vele "vrije" schippers. Bedenk echter wel dat er vele schippers financieel op het scherp van de snede zitten, maar hiervoor niet durven uit te komen.Het echte groot-kapitaal zal op alle mogelijke manieren trachten om weer de touwtjes in handen te krijgen om maar hun prijzen te dicteren aan het "gepeupel"; zodanig, dat nog net niet de muizen dood voor de kast liggen. Het "gepeupel" heeft een paar jaar qua vrachtprijzen even de kop boven het hooiveld uit kunnen steken, echter dit moet nu weer drastisch getemperd worden. Verenig jullie je nu eens met zijn allen i.p.v. elkaar te "bekatten".
    Op deze verdeeldheid zitten ze aan de wal weer te wachten om hier op een slimme manier gebruik van te maken.
    KOP ERVOOR!!!!!!

  • buitenstaandertje met zicht op de situatie

    Scheepsmakelaars praten mooie verkoops technieken aan en hebben mooi hun zakken gevuld met de procenten die ze verdiend hebben aan de koop/verkoop. Banken keken naar resultaten van omzetcijfers die voorheen gehaald werden .
    Scheepsbevrachters melken de schippers nog verder uit door ze allemaal tegen elkaar uit te spelen en ze aan de laagste tarief te laten varen en de meeste winst in eigen zak te steken. Dus lijkt het mij niet zo verstandig dat de varenden onderling ruzie gaan maken. Het wordt tijd om te samen aan een dezelfde lijn te trekken.
    Kwestie van even vol houden.
    Alleen de ouderen die dit allemaal al eens meemaakten kennen de gouden jaren en arme jaren. (Ook zij die eens luisterden naar ouderen).

  • Knol

    Wat ik niet snap is al dat grootspraak van de Ned schippers hier. Waarom doen jullie niks anders dan jammeren ??. Zijn jullie echt zo ?? alleen maar janken en wel met de vlag van je bank in de mast doorvaren.
    Zelfs je buitenlandse collega's afzeiken ERG hoor diep triest

  • Leon

    Ach ja staken als ondernemer is natuurlijk onzin want als de overheid de ene tak in het bedrijfsleven gaat helpen komt de rest ook aankloppen, dus. Domme mensen, gewoon goed ondernemen en dan komt t wel goed.
    Oh en kom maar op met je benzinebommen! Eentje op m'n dek en ik zorg ervoor dat elke stakende malloot opgepakt wordt wegens poging tot doodslag en letselschade. Stelletje gekken daarzo
    Succes iedereen die wordt opgehouden door zeer slechte ondernemers.

  • Ralf Siteur

    Ik weet wel wat ik zou doen: ik zou naar amsterdam gaan en daar die onderzeeer pakken zet er een paar somalische piraten op en stuur ze die blokkades in !! w8 maar stelletje doerakken

  • Theo en Margien

    Beste Harm
    Blij dat jij altijd prima vrachten hebt .Als jij aanneemt krijg je zeker ogenblikkelijk wat je vraagt knap hoor

  • ik

    waarom al die haat laten we gewoon de vrede bewaren.

  • jr

    laat die 20000e maar betalen diegenen die geen kapitaal nog interest meer betalen hebben we gelijk een flinke stuunpot

  • harm

    gewoon 20.000 euro boete opleggen als je een vaarweg moetwillig blokkeert dan leren ze het wel af als je geen ondernemer genoeg bent om een goede prijs af te dwingen moet je daar niet anderen de dupe van laten worden

  • jan

    Ze moeten naar brussel parijs en den haag gaan,of blokkeer de autobanen heb je veel meer effect mee,ze weten niet hoeveel ze kapot maken voor de schepen die nog wel hun hoofd boven water weten te houwen.Dank u wel nieubouwers.

  • Oude spitsen schipper

    Ga zomaar door in 1973 6 weken in Mortagne
    gelegen daarna in 19?? nogmaals 7 weken in Evergem
    Wat heeft gebracht? Totaal niets.

  • Theo en Margien

    Met alle respect
    Wij zijn met over de 1000 schippers begonnen via het C I S en geeindigd met ongeveer 160 schippers dit door tru,s van de bevrachters .Bevrachters boden de schippers 1 of 2 €meer en ook meer laden i.p.v 250 /262.5 nu 280 a 300 ton tot precies afgepaste partijen voor grotere schepen ,als ze maar mee wilden doen met de vrije markt .Er was daarom altijd wel een goede smoes om het C I S te verlaten en zo is de boel uitgehold en leide tot een ondergang .Wij als C I S schippers hebben altijd gewaarschuwd voor rottigheid ,met het verdwijnen van het C I S .NaarFrankrijk toe is het simpel in 11 jaar na de beurs heeft elke bevrachter zijn eigen schepen tegen eigen tarieven .En dan blijft er voor de losse vaarders te hooi en te gras soms wel eens een reisje over tegen dat eigen tarief ook wij horen tot die losse groep .Maar we zijn wel vrije ondernemers .Met alle voor en nadelen

  • rob

    Inderdaad,de tankvaart heeft hier niks mee te maken,als die actie voeren kon de vrachtvaart door of ze blokeerden de petroleumbrug bij het marshaldok dus daar heeft de vrachtvaart ook geen last van.Maar we zullen afwachten of ze tankers doorlaten of niet.

  • Een andere schippersvrouw

    Waarom zouden ondernemers niet mogen staken.
    Zo krijg ik echt geen brood meer op mn plankje hoor door de belachelijke prijzen op de markt
    Ik zou graag willen staken maar dan zal ik wel de enige zijn uit NL die het doet want wij hebben echt wel lef om het te doen maar dat schiet natuurlijk niet op als enige.
    Ik hoop dat we met elkaar een actie kunnen op gaan zetten

  • 50 meter schip

    Staken !!!!! EUBO wordt toch niks hoop gelul en weinig daden Gewoon Net als Belgie en Frankrijk alles dichtgooien hebben we zo de prijzen van 2007 en 2008.

    Dichtgooien in Nederland

    1 Volkerrak
    2 lobith
    3 ARK
    4 Lemmer
    5 Delfzijl
    6 Rotterdam
    7 Krammer
    8 Kreekrak
    9 Maas
    10 IJssel

    Vriedelijke groet 50 meter schip

  • iemand uit een andere markt

    beseffen de belgejes en de fransejes wel dat ze ook anderen die niets met de hele droge lading business te maken hebben kapot maken als de eerste stremmer die ik tegenkom daar ram ik m zo naar binnen werknemers en ambtenaren staken ondernemers niet je neemt zelf de reizen aan dus..

  • generaal

    ha ha
    ik ben bekomen van het lachen en heb mijn wangen afgedroogd
    lachen met die rambo

  • johan

    Gewoon dichtgooien die handel,iedereen is gewoon mooi de lul!!! STAKEN,ACXTIES!!!!!!

  • ari

    Gewoon dicht gooien de boel dan leren ze eens goed.
    Kijk nou naar de EUBO hoelang zijn ze nu bezig en resultaat nog helemaal niks
    Gewoon bij aansluiten bij die Fransen en Belgen,dan hoeft het niet zolang te duren.

  • 135m

    kunnen er wat meer mensen scheepsnamen bijzetten die gaan staken!

    Groet

  • ag

    harm,
    ik geef de banken niet de schuld , ben de laatste die dat zou doen.
    Maar de banken zijn op dit moment de enige instellingen die schepen stil kunnen laten liggen , als er schepen zijn die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen kan de bank bepalen dat de schepen aan de kant moeten dus zijn hun de enige die het wel degelijk in hun macht hebben.

  • rekenwonder

    we zitten al in een opgaande markt wat zit iedereen nu te zeuren er is werk zat gewoon je prijs vragen en anders dagje wachten.

  • harm

    Geef nou aub de banken niet de schuld.
    Volgens mij heb je zelf besloten geld te lenen, of niet soms?
    Er heeft nog nooit iemand tegen mij gezegd JE MOET geld lenen. dus . . . . .

  • ag

    ga aub naar de banken toe , en ga daar alles maar plat gooien , de banken laten de ondernemers varen , de banken zijn de enige die het probleem op kunnen lossen , en val geen andere ondernemers lastig die ondanks de moeilijke tijden het nog steeds kunnen redden.

  • u

    doe je echt niet bootjes,roepen en niks durven.LAFAARD

  • Giel

    Bootjes; als je toch gaat staken tegen die grote jongens kun je gelijk een cursus nederlands gaan volgen.

  • brrrrrrr

    @bootjes

    Leer eerst eens normaal nederlands te typen misschien ben ik daarna wel onder de indruk.

  • bootjes

    wij gaan nu laden voor de moesel en bij de eerste sluis leg ik me dwars
    als de grote schepen onts werk kapot maken gaan we nu voor hun doen
    in noord duistland komen nu ook grote schepen techen om daar de werk kapot maken als ik er een techen komt krijgt die pot teer over hun heen
    DE GROTE SCHEPEN HEBBEN GEDAAN DUS GA LEKKER NAAR DE KLOTER....

  • rambo

    nederland gaat uit solidariteit aan de fransen,een fregat en de troepen uit afghanistan naar thionville overbrengen,de russen en amerikanen zijn al op de hoogte gebracht(horen zeggen)nu de nederlandse schippers nog over de streep trekken om acties te voeren ipv.een ander het te laten doen dit mag ook in eigen land,daar bedoel en we niet mee in de efteling de wildwaterbaan blokkeren.

  • Au contraire

    Gelooft mij maar, ze Hebben benzine bommen op voordek en achterdek staan, Ik heb ze zelf zien maken vorige week donderdag toen iemand de staking wou breken, met die mannen valt niet te lachen. Maar als iedereen rustig blijft moeten ze niet gebruikt worden hé. Maar wat wil je, die mannen MOETEN rente en aflossing betalen anders worden ze aan de ketting gelegd en die hollanders blijven maar door varen zonder rente te betalen, Ik zou voor minder een molotov cocktail maken.Die mannen lopen op de tippen van hun tenen en als dan hier een hollander komt zeggen \" Nou... ik verdien hier nog leuk geld met die 5€ naar Thionville\" tja dan komt de rook wel door hun neus als je wel alles moet betalen

  • doe maar normaal

    Ze zouden bij wet Blokkade's moeten verbieden..een hoge dwangsom opleggen dan is het zo afgelopen.
    Ondernemers werpen geen blokkade's, staken doe je door niet je diensten te verlenen voor een prijs die voor jou niet uitkan,dat er dan een ander die diensten wel verleend heet Concurentie!

  • Julien

    o o o wat verrassend,

    en wat doen wij als nederlanders. niks niks en nog eens niks. wat zijn we weer een slap volkje, we kijken weer alleen maar toe

  • hup Hollanf

    Haha laat me niet lachen ‘benzine bommen’ …er staat zeker ook een leoparttank in het ruim?
    Als je financieel krap zit kun je gekke dingen gaan doen ,maar ik denk dat de franse ‘’’’collega’s’’’’wel
    Een beetje slimmer zijn.
    Een diplomatiek gesprek met iedereen aan een ronde tafel doet heeft meestal meer effect,
    Alleen kom je dan weer met het probleem dat niet iedereen komt…
    Nu jah ..gooien dan maar!!

  • Schippersvrouw Maria

    Gaan we nu aan stemmingmakerij doen....
    Die veroorzaken juist de ELLENDE
    Heeft U foto\'s dat die benzinebommen klaarliggen.....
    Als wij eens normaal gehandeld hadden waren we niet zover afgezonken.... Nee wij moeten wel beschermd worden Want we hebben er niet mee kunnen omgaan
    Bouwen bouwen aannemen zonder erbij na te denken om alleen maar in beweging te zijn
    DAT IS SLIM Dat soort mensen hebben deze mensen ook meegetrokken naar de afgrond MAAR dan wel HEEL STIEKEM lekker anoniem
    En wet is wet.... daar strijden ze toch voor
    Hoe wilt U dat dan aanpakken als daar na 1,5 jaar nog steeds niet aangehouden wordt?
    Ja roep niet direct niet aannemen NEE dat werkte dus ook niet Het ging maar door omdat andere mensen ons steeds verder mee naar de afgrond laten zinken
    Ik zie wel waar het eindigd laat het gelaten passeren Er moest gewoon wat gebeuren alleen had ik gehoopt op meer gezond verstand van IEDEREEN

  • tokkitor

    @NS
    Ja Thionville is door een Franse collega geblokkeerd, afvarig nu 14 schuttingen, op heel veel...........
    onze franse colllege heeft de benzine bommen klaar staan voor het geval een \"collega\" de staking wil breken, altijd fijn om de weten :-)

  • afwachten

    Maak je borst maar nat, als die Fransen en Belgen gaan staken dan hebben ze heel wat meer geduld dan wij. Dat is niet drie of vier dagen maar eerder 7 of 8 weken. En als Nederlander moet je dan ook geen grote mond hebben want word er een lesje geleerd.

    Maar als die Belgen en Fransen staken kunnen de Nederlanders straks onverlet nog een paar nieuwe schepen afbouwen.


  • Arjen

    Ja marc helaas wel... een collega ligt al een week vast in Lille. En aangezien dit niet verzekerd is is het een behoorlijke strop.

  • nieuwsgierige schippersvrouw

    Is Thionville nu gesperd of niet???
    Op teletekst staat van wel.

  • Schippersvrouw Maria

    CFNR, Van een kale kip valt niet te plukken, Helaas heeft U daar zelf voor gezorgd.
    Een bekend Hollands spreekwoord die hier nu goed bij past is... WIE EEN KUIL GRAAFT VOOR EEN ANDER VALT ER ZELF IN

  • hans

    De transparantie naar de klanten mbt de betaalde vrachten lijkt mij wel wat.
    Blijft het alleen hopen dat de klanten hetzelfde blijven betalen, maar dar er niks meer onrechtmatig/ onbedoelt blijft hangen!

  • Marc

    Zitten er eigenlijk ook Nederlandse schepen vast achter die blokkades?
    Zou wel eens willen weten hoe die betaald krijgen, kan me niet voorstellen dat mensen dit financieel nog kunnen trekken...

  • lekker belangrijk

    En ooo wat waren de Nederlanders weer goed vertegenwoordigd in Dorignies

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.