NMa waarschuwt Crisisberaad Binnenvaart

‘De mededingingswet geldt voor iedereen, ook voor de binnenvaart.’ Dat stelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na de presentatie van de oplegregeling voor de binnenvaart woensdagmiddag door het Crisisberaad Binnenvaart.

‘Het Crisisberaad Binnenvaart heeft haar plan om de binnenvaart door de crisis heen te helpen gepresenteerd’, schrijft de NMa. ‘Volgens het plan wordt overcapaciteit van droge lading – en containerschepen, die bijvoorbeeld elektronica, kleding en bier vervoeren, tijdelijk uit de markt gehaald. Hierdoor neemt het aanbod af.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Je word toch gek van die NMA.
    ze worden door de verladers op ons dak gestuurd omdat die bang zijn dat ze meer moeten betalen en dus minder winst hebben.
    ja inderdaad de verladers betalen nog steeds veel meer dan wat de schipper word geboden.
    1 goede regel een ieder die onder kostprijs durft te varen van schip af trappen en schip slopen, want iemand die onder kostprijs vaart is tocg geen ondernemer dus kan beter stoppen.

    Geplaatst door: Jannes op
  • er moet eerst een crisis komen voordat de NMA gaat reageren
    als het werkelijk zo zou zijn dat er dat er geen vrachten onder een bepaald minimum aangeboden mogen worden dan zijn de verladers hier de schuld van
    daarnaast zou je iedere schipper die onder de prijs gaat varen zelf eronder moeten varen
    dus ergens tussen de kribben omhoog zetten en dan lekker laten zitten dan zal hij een volgende keer beter nadenken

    Geplaatst door: buldozer op
  • volgens EU statuten mag er niet onder kostprijs aangeboden worden.
    dus ik begrijp iets iet niet of in nederland gelden aparte regels

    Geplaatst door: berend Bartelds op
  • iedre schipper, die voor een tarief vaart dat onder de kostprijs ligt, is ZELF zo DOM om het aan te nemen!! mensen wordt wakker!!!!
    als iedereen dit doet, is er nog hoop!!!
    regelingen/capaciteitsreducties, het komt allemaal niet van de grond, als er geen ÉÉNHEID is!

    Geplaatst door: Peter op
  • laat alles failliet gaan weten ze gelijk wat ze missen eerst waren het de grote bedrijven toen de boeren de visserij nu zijn wij aan de beurt wat ze ook bedenken wij moeten gewoon kapot ze willen goedkope slaven en dat is ze gedeeltelijk al gelukt

    Geplaatst door: kv op
  • hoe kan de nma het plan nu binnen 24 uur afkeuren zulke instanties hebben normaal maanden zeg maar jaren nodig om iets te beoordelen en nu zouden ze in een keer binnen 24 uur een beslissing kunnen nemen, werkte de overheidmolens altijd maar zo snel. er zitten hier gewoon een paar gigantische corrupte figuren tussen.

    Geplaatst door: realist op
  • Gewoon slimmer zijn dan de NMA. Gewoon met veel tonnage in é é n pool af samenwerkverband. komt er te veel in een pool maak je gewoon pool A en B. We laten ons n i e t regeren door een stel sukkels. En in de schepenpool mag je wel afspraken maken. Ook geen geschuif van geld heen en weer.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Het zal er van afhangen hoe het wordt opgetuigd. Als er een stichting wordt gevormd die met de ondernemer een charter overeenkomst maakt voor een bepaalde tijd tegen een basis tarief van 0,3 Euro per ton met een waslijst aan toeslagen ( ga maar even te rade bij de KLM die zijn meesters in verzinnen van toeslagen) en de charteraar besluit om niet te varen omdat dat te duur is, wat kan de NMA dan hiertegen doen? Er is tenslotte sprake van een contract tot stand gekomen op de vrije markt en een partij die het recht heeft met het schip te doen wat het wil. Als dat dan stilliggen is so what.

    Geplaatst door: Jan op
  • dat het nma maar eens de bevrachters
    der op wijst dat ze het kwz moeten betaalen wat bij wet verplicht is

    Geplaatst door: theo op
  • Met andere woorden.Alle plannen die wij bedenken om de vrachtprijs weer op een fatsoenlijk nivo te brengen wordt om dezelfde reden afgevoerd door het NMA.Hier kom je nooit uit op deze manier.Overtuig je bond dat men voor een beurssysteem moet gaan,anders komen wij de komende jaren nooit uit deze problemen. De ONS beweerd zelfs dat dit in hun statuten staat maar merken jullie daar iets van.

    Geplaatst door: Een van uw collega,s op
  • Kijk , de NMa heeft tegenwoordig tijd over.De telecomsector,benzinedistributie,mortelproducenten, zijn al geklist.
    Dus nu druk mierenneuqen op de vierkante mm. door de NMa. Daar door lijkt het dat de NMA druk doende is, maar in feite kan 75% van de medewerkers naar het UVW wegens overkompleet.

    Geplaatst door: ruim 1 op
  • daar zijn de rondlopende kortzichtige leeghoofden van de nma weer. wat denken jullie wat er over het algemeen met failliete kleine schepen gebeurt? juist die keren niet meer terug in het vrachtvervoer die worden omgebouwd of gesloopt moet je is kijken wat dat voor effect over enkele jaren op de vrachtprijzen heeft. dus doe niet zo kotzichtig sukkels. en wees blij met dit plan.

    Geplaatst door: realist op
  • Geef de Nma maar de schuld. Wie moesten er nu zonodig nieuwe schepen blijven bouwen? Niks te gek alles kon, een jaartje slecht en iedereen gaat naar de klote. Waar is dat geld gebleven?????

    Geplaatst door: binnenploffert op
  • Al de bevrachters die elke donderdag samen komen in Rdam voor een borrel daar wordt zeker niks afgesproken.

    Geplaatst door: piet op
  • Beste NMa,
    Het lijkt me een goede zaak dat we deze regeling vanaf nu vakantieregeling noemen en elkaar wat vakantiegeld toeschuiven OF MAG DAT OOK AL NIET!!!!

    Geplaatst door: Henk op
  • Zou de NMa aan kunnen geven waarom de consument nu niet veel minder betaalt.
    Het vervoer is toch veel goedkoper geworden?
    De NMa en de E.V.O. lijken wel vier handen op één buik.
    Ze maken waarschijnlijk onderlinge afspraken.
    Wie controleert dat?

    Geplaatst door: Anton op
  • nee een hele beroepsgroep naar de klote laten gaan en waarde halveringen van miljoenen investeringen dat is niet schadelijk voor de economie??? t wordt tijd dat de nma ook eens even z,n neusje in de zaakjes van de verladers gaat steken, (of betalen die meer smeergeld) dit plan afkeuren gaat lijden tot zwardere acties en nog meer nadelige gevolgen voor de economie

    Geplaatst door: h op
  • Natuurlijk daar is de NMA weer!
    Ik heb zo’n vermoeden dat alle tijd en vooral al het geld dat in dit crisis team is gestopt wederom weg gegooid geld word op deze manier!
    Laat gewoon een groot gedeelte failliet gaan en dan gelijk slopen die boel, moet je eens kijken hoe snel de binnenvaart weer gezonde bedrijfstak is!

    Geplaatst door: Dani op

Reageer

NMa waarschuwt Crisisberaad Binnenvaart | Schuttevaer.nl

NMa waarschuwt Crisisberaad Binnenvaart

‘De mededingingswet geldt voor iedereen, ook voor de binnenvaart.’ Dat stelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na de presentatie van de oplegregeling voor de binnenvaart woensdagmiddag door het Crisisberaad Binnenvaart.

‘Het Crisisberaad Binnenvaart heeft haar plan om de binnenvaart door de crisis heen te helpen gepresenteerd’, schrijft de NMa. ‘Volgens het plan wordt overcapaciteit van droge lading – en containerschepen, die bijvoorbeeld elektronica, kleding en bier vervoeren, tijdelijk uit de markt gehaald. Hierdoor neemt het aanbod af.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Je word toch gek van die NMA.
    ze worden door de verladers op ons dak gestuurd omdat die bang zijn dat ze meer moeten betalen en dus minder winst hebben.
    ja inderdaad de verladers betalen nog steeds veel meer dan wat de schipper word geboden.
    1 goede regel een ieder die onder kostprijs durft te varen van schip af trappen en schip slopen, want iemand die onder kostprijs vaart is tocg geen ondernemer dus kan beter stoppen.

    Geplaatst door: Jannes op
  • er moet eerst een crisis komen voordat de NMA gaat reageren
    als het werkelijk zo zou zijn dat er dat er geen vrachten onder een bepaald minimum aangeboden mogen worden dan zijn de verladers hier de schuld van
    daarnaast zou je iedere schipper die onder de prijs gaat varen zelf eronder moeten varen
    dus ergens tussen de kribben omhoog zetten en dan lekker laten zitten dan zal hij een volgende keer beter nadenken

    Geplaatst door: buldozer op
  • volgens EU statuten mag er niet onder kostprijs aangeboden worden.
    dus ik begrijp iets iet niet of in nederland gelden aparte regels

    Geplaatst door: berend Bartelds op
  • iedre schipper, die voor een tarief vaart dat onder de kostprijs ligt, is ZELF zo DOM om het aan te nemen!! mensen wordt wakker!!!!
    als iedereen dit doet, is er nog hoop!!!
    regelingen/capaciteitsreducties, het komt allemaal niet van de grond, als er geen ÉÉNHEID is!

    Geplaatst door: Peter op
  • laat alles failliet gaan weten ze gelijk wat ze missen eerst waren het de grote bedrijven toen de boeren de visserij nu zijn wij aan de beurt wat ze ook bedenken wij moeten gewoon kapot ze willen goedkope slaven en dat is ze gedeeltelijk al gelukt

    Geplaatst door: kv op
  • hoe kan de nma het plan nu binnen 24 uur afkeuren zulke instanties hebben normaal maanden zeg maar jaren nodig om iets te beoordelen en nu zouden ze in een keer binnen 24 uur een beslissing kunnen nemen, werkte de overheidmolens altijd maar zo snel. er zitten hier gewoon een paar gigantische corrupte figuren tussen.

    Geplaatst door: realist op
  • Gewoon slimmer zijn dan de NMA. Gewoon met veel tonnage in é é n pool af samenwerkverband. komt er te veel in een pool maak je gewoon pool A en B. We laten ons n i e t regeren door een stel sukkels. En in de schepenpool mag je wel afspraken maken. Ook geen geschuif van geld heen en weer.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Het zal er van afhangen hoe het wordt opgetuigd. Als er een stichting wordt gevormd die met de ondernemer een charter overeenkomst maakt voor een bepaalde tijd tegen een basis tarief van 0,3 Euro per ton met een waslijst aan toeslagen ( ga maar even te rade bij de KLM die zijn meesters in verzinnen van toeslagen) en de charteraar besluit om niet te varen omdat dat te duur is, wat kan de NMA dan hiertegen doen? Er is tenslotte sprake van een contract tot stand gekomen op de vrije markt en een partij die het recht heeft met het schip te doen wat het wil. Als dat dan stilliggen is so what.

    Geplaatst door: Jan op
  • dat het nma maar eens de bevrachters
    der op wijst dat ze het kwz moeten betaalen wat bij wet verplicht is

    Geplaatst door: theo op
  • Met andere woorden.Alle plannen die wij bedenken om de vrachtprijs weer op een fatsoenlijk nivo te brengen wordt om dezelfde reden afgevoerd door het NMA.Hier kom je nooit uit op deze manier.Overtuig je bond dat men voor een beurssysteem moet gaan,anders komen wij de komende jaren nooit uit deze problemen. De ONS beweerd zelfs dat dit in hun statuten staat maar merken jullie daar iets van.

    Geplaatst door: Een van uw collega,s op
  • Kijk , de NMa heeft tegenwoordig tijd over.De telecomsector,benzinedistributie,mortelproducenten, zijn al geklist.
    Dus nu druk mierenneuqen op de vierkante mm. door de NMa. Daar door lijkt het dat de NMA druk doende is, maar in feite kan 75% van de medewerkers naar het UVW wegens overkompleet.

    Geplaatst door: ruim 1 op
  • daar zijn de rondlopende kortzichtige leeghoofden van de nma weer. wat denken jullie wat er over het algemeen met failliete kleine schepen gebeurt? juist die keren niet meer terug in het vrachtvervoer die worden omgebouwd of gesloopt moet je is kijken wat dat voor effect over enkele jaren op de vrachtprijzen heeft. dus doe niet zo kotzichtig sukkels. en wees blij met dit plan.

    Geplaatst door: realist op
  • Geef de Nma maar de schuld. Wie moesten er nu zonodig nieuwe schepen blijven bouwen? Niks te gek alles kon, een jaartje slecht en iedereen gaat naar de klote. Waar is dat geld gebleven?????

    Geplaatst door: binnenploffert op
  • Al de bevrachters die elke donderdag samen komen in Rdam voor een borrel daar wordt zeker niks afgesproken.

    Geplaatst door: piet op
  • Beste NMa,
    Het lijkt me een goede zaak dat we deze regeling vanaf nu vakantieregeling noemen en elkaar wat vakantiegeld toeschuiven OF MAG DAT OOK AL NIET!!!!

    Geplaatst door: Henk op
  • Zou de NMa aan kunnen geven waarom de consument nu niet veel minder betaalt.
    Het vervoer is toch veel goedkoper geworden?
    De NMa en de E.V.O. lijken wel vier handen op één buik.
    Ze maken waarschijnlijk onderlinge afspraken.
    Wie controleert dat?

    Geplaatst door: Anton op
  • nee een hele beroepsgroep naar de klote laten gaan en waarde halveringen van miljoenen investeringen dat is niet schadelijk voor de economie??? t wordt tijd dat de nma ook eens even z,n neusje in de zaakjes van de verladers gaat steken, (of betalen die meer smeergeld) dit plan afkeuren gaat lijden tot zwardere acties en nog meer nadelige gevolgen voor de economie

    Geplaatst door: h op
  • Natuurlijk daar is de NMA weer!
    Ik heb zo’n vermoeden dat alle tijd en vooral al het geld dat in dit crisis team is gestopt wederom weg gegooid geld word op deze manier!
    Laat gewoon een groot gedeelte failliet gaan en dan gelijk slopen die boel, moet je eens kijken hoe snel de binnenvaart weer gezonde bedrijfstak is!

    Geplaatst door: Dani op

Reageer