IVW schrikt van kwaliteit Chinese casco’s

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft een structureel kwaliteitsprobleem bij binnenvaartcasco’s uit China ontdekt en kondigt verscherpt toezicht aan. Tientallen Chinese casco’s zijn slecht gelast. Ook is het plaatwerk vaak van slechte kwaliteit en laat het toezicht van de klassebureaus in China te wensen over.

Aanleiding voor het onderzoek is een gescheurde den van een binnenvaartschip (110 x 11,45 meter, 3250 ton/208 teu). Het casco werd in 2006 in China gebouwd. Het is een van de schepen uit een serie van 23 en kwam in twee delen uit China. De secties werden in Duisburg geassembleerd, waarna het schip in Nederland werd afgebouwd. Het eerste voorlopige certificaat van onderzoek gaf IVW uit op 12 juli 2007.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • toen ik naar de eerste serie cina zooi ging kijken heb ik een persoon megenomen die er verstand van heeft hij zij niet doen laat liggen
    het ijzer is namelijk niet nieuw het is sloop ijzer van de zeevaart alleen een keerje gewalst te dun geen brobleem nog een stukje dun erop walsen die zooi en klaar het bouwjaar is dus niet 2000 en nog wat maar 1950 of iets jonger als je een nieuw schip laat bouwen neem GL keur op alles wel wat duurder maar zeker weten goed

    Geplaatst door: jan op
  • ach jaloezie wat heeft dat er mee te doen Je kan zo als je werkelijk het wilde zien dat er ergens wel iets zou gaan “wringen”…..
    Als een auto zo afgeleverd werd aan die zelfde “schipper” zouden ze aan de autodealer vragen of tie gek was
    Nee we smeren potten plamuur erop Laten schilders de “schoonheidsfoutjes” bijwerken Kom op
    Wie heeft er nu boter op zijn hoofd en wie probeert nu wat aan wie te praten

    Geplaatst door: Maria op
  • Helemaal mee eens, ilona!

    Geplaatst door: rosa op
  • Wat lees je toch zielige reactie’s.
    “voor een dubbeltje op de eerste rang” , “wat de buurman heeft, wil een ander ook!” “moet je maar niet in China gaan bouwen.” En nog meer van dat soort dingen.
    Het gaat hier om het feit dat er hele grove fouten zijn gemaakt met de bouw. Een schip van een paar miljoen en nog geen jaar oud, mag niet zomaar scheuren. Het wordt door zoveel instanties gekeurd, maar als er wat mis is, is er opeens niemand verantwoordelijk! De schipper draait zelf voor het verlies op met alle gevolgen van dien! We leven in 2009, een wereldeconomie! Ga maar es kijken waar jullie kleding, tv en auto’s vandaan komen. En als daar wat mis mee is, ga je ook terug naar de winkel.
    Mensen die zulke reacties geven zijn gefrustreerd!
    Ilona

    Geplaatst door: ilona op
  • nav Subaru rijder. De mensen van Lloyds, die bij ons op de werf (in Nederland) komen, zijn niet voor de poes. En zo hoort her ook! Geert.

    Geplaatst door: Geert Eltink op
  • Wat weten we het weer goed hoe anderen(overheid, enz) het moeten doen.
    Dat we zelf voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten , daar moeten we is aan denken en zelf je verantwoording nemen.
    Dan ben je een kerel

    Geplaatst door: loe op
  • ze moeten maar zo varen altijd verder springen dan hun stok lang is.een ander heeft dat ik moet dat ook hebben maar het mag geen geld kosten.

    Geplaatst door: Rosita op
  • de mensen zijn er zelf schuld en wanner hun schip wordt afgekeurd dan hebben ze wat ze wouden goedkoper nieuwbouw, qualiteit is waar het op aankomt,
    geef niet alleen maar de staat markelaars de schuld want jullie hebben het zelf gedaan, een schip uit china gekocht,
    men heeft er een mond voor om nee te zeggen wanner men wat niet wil.

    Geplaatst door: h. op
  • Nee 600Ton in de midden op 1 vakje gooie met bv grind omdat je 3verschillende soorten moet laden dat trekt volle zalen voor je schip!!

    Geplaatst door: gerard op
  • Wat konden we goed op de centjes passen,kwaliteit hoeft de boekhouder niet op te passen,
    maar een schip breekt spontaan
    en wij hebben het gedaan
    dat komt ervan als je geen verstand hebt van lassen.
    Het was zo mooi, die cascovaart,
    we hadden de eigen werven lekker bij de staart,
    maar nu moet Vadertje Staat dokken,en dat zijn nog al wat brokken,
    deze rampmuis heeft echt een staart

    Geplaatst door: jjmoes op
  • IVW is eindelijk wakker geworden. Dat wisten we toch al lang

    Geplaatst door: guus op
  • Oud gezegde: “Wat uw eigen land u biedt, koop dat in den vreemde niet.” Eerst kopen in goedkope landen binnen Europa, en nu nog goedkoper buiten Europa. Een schip is geen stukje speelgoed (made in China)dat je weggooit als het toch niets blijkt te zijn. Jammer dat het geld te verblindend heeft gewerkt. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Nu de orders maar weer gewoon uitzetten binnen Europa.(FJD)

    Geplaatst door: FJD op
  • Goedkoop gebouwd! Maar voor de zelfde prijs als een Casco uit bv Roemenie verkocht…. volgens mij zijn er bandieten in het spel….

    Geplaatst door: Nelis op
  • IVW keurt zowieso slecht, ook bij aankoop van een schip. Ja stickertjes kijken en tl balk met gescheurd glaasje is belangrijk? Of van die terugslagkleppen op de dekwas aan dek?
    Ik zou wel eens willen weten, wat die loyd-mensen bij de werf doen?

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • de binnenvaartondernemers zijn blind en te goed gelovig tevens dom van jaluzie want de buurman heeft dat ook.
    ik vind weer eens dat de staat daar weer eens schuld in heeft!!!!
    waarom????
    eerst al de scheepswerven sluiten met geld van europa ,nederland had 6%van de scheepsbouw belgie 1%en waren bekent voor top kwaliteit .
    waarom china das toch om trobbels vragen.

    Geplaatst door: sjaak op
  • goed koop dure koop zo is men geleerd

    Geplaatst door: sonseahray op
  • nou is er 1 heel slecht geval en als je dan hoort dat makelaars, keuringsinstanties en andere betrokkenen hun handen in de lucht steken en de schipper overal zelf voor op laten draaien, dan vind ik dat pas echt redelijk absurd.

    Geplaatst door: Theo op
  • Jaja het is weer mosterd na de maaltijd bij IVW.
    Met al die dromende controleurs op de werven in china waar bij een hoop documenten een hoog kopieergedrag geldt.
    Verder is het toch van de zotte dat het veel te duur betaalde materiaal (in dit geval schepen)door ons klakkeloos geaccepteerd worden en hier vaak nog een hele verbouwing moeten doen om het een beetje recht of juist netjes krom te krijgen,plus dat het vaak afgewimpeld word met tja het is een chinees dat kun je verwachten.
    Verder vind ik het vreemd dat er in holland niet standaard even een paar materiaalmonsters genomen worden en het laswerk gescand wordt (want dat wil de verkopende partij niet)zodat je weet of de juiste waar hier is aangekomen met de juiste kwalificatie,s.
    Ik hoop voor iedereen die nog een schip onderweg heeft dat er beter toezicht is van IVW .maar het zal wel gewoon zo blijven zoals het al jaren is een bericht schrijven en er niks mee doen.

    Geplaatst door: ondernemer op
  • Zijn ze nu eindelijk wakker geworden of dekken ze der eigen nu in.
    Met elk klassebureau hun eigen regeltjes
    Hoor en weet dat ze daar in China ook zelf keurings-mensen hebben lopen, wat hebben die daar dan gedaan, ??????
    Maar ja , wel de klanten dure rekeningen sturen en als men besteld word door de schipper-eigenaar , zich nog steeds eerst bij de werfbaas-afbouwer meld, terwijl die ze toch niet heeft besteld.
    Hoe gaat men om met hun klanten , de binnenvaart ,respect ?????? ho maar

    Geplaatst door: koos op

Reageer

IVW schrikt van kwaliteit Chinese casco’s | Schuttevaer.nl

IVW schrikt van kwaliteit Chinese casco’s

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft een structureel kwaliteitsprobleem bij binnenvaartcasco’s uit China ontdekt en kondigt verscherpt toezicht aan. Tientallen Chinese casco’s zijn slecht gelast. Ook is het plaatwerk vaak van slechte kwaliteit en laat het toezicht van de klassebureaus in China te wensen over.

Aanleiding voor het onderzoek is een gescheurde den van een binnenvaartschip (110 x 11,45 meter, 3250 ton/208 teu). Het casco werd in 2006 in China gebouwd. Het is een van de schepen uit een serie van 23 en kwam in twee delen uit China. De secties werden in Duisburg geassembleerd, waarna het schip in Nederland werd afgebouwd. Het eerste voorlopige certificaat van onderzoek gaf IVW uit op 12 juli 2007.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • toen ik naar de eerste serie cina zooi ging kijken heb ik een persoon megenomen die er verstand van heeft hij zij niet doen laat liggen
    het ijzer is namelijk niet nieuw het is sloop ijzer van de zeevaart alleen een keerje gewalst te dun geen brobleem nog een stukje dun erop walsen die zooi en klaar het bouwjaar is dus niet 2000 en nog wat maar 1950 of iets jonger als je een nieuw schip laat bouwen neem GL keur op alles wel wat duurder maar zeker weten goed

    Geplaatst door: jan op
  • ach jaloezie wat heeft dat er mee te doen Je kan zo als je werkelijk het wilde zien dat er ergens wel iets zou gaan “wringen”…..
    Als een auto zo afgeleverd werd aan die zelfde “schipper” zouden ze aan de autodealer vragen of tie gek was
    Nee we smeren potten plamuur erop Laten schilders de “schoonheidsfoutjes” bijwerken Kom op
    Wie heeft er nu boter op zijn hoofd en wie probeert nu wat aan wie te praten

    Geplaatst door: Maria op
  • Helemaal mee eens, ilona!

    Geplaatst door: rosa op
  • Wat lees je toch zielige reactie’s.
    “voor een dubbeltje op de eerste rang” , “wat de buurman heeft, wil een ander ook!” “moet je maar niet in China gaan bouwen.” En nog meer van dat soort dingen.
    Het gaat hier om het feit dat er hele grove fouten zijn gemaakt met de bouw. Een schip van een paar miljoen en nog geen jaar oud, mag niet zomaar scheuren. Het wordt door zoveel instanties gekeurd, maar als er wat mis is, is er opeens niemand verantwoordelijk! De schipper draait zelf voor het verlies op met alle gevolgen van dien! We leven in 2009, een wereldeconomie! Ga maar es kijken waar jullie kleding, tv en auto’s vandaan komen. En als daar wat mis mee is, ga je ook terug naar de winkel.
    Mensen die zulke reacties geven zijn gefrustreerd!
    Ilona

    Geplaatst door: ilona op
  • nav Subaru rijder. De mensen van Lloyds, die bij ons op de werf (in Nederland) komen, zijn niet voor de poes. En zo hoort her ook! Geert.

    Geplaatst door: Geert Eltink op
  • Wat weten we het weer goed hoe anderen(overheid, enz) het moeten doen.
    Dat we zelf voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten , daar moeten we is aan denken en zelf je verantwoording nemen.
    Dan ben je een kerel

    Geplaatst door: loe op
  • ze moeten maar zo varen altijd verder springen dan hun stok lang is.een ander heeft dat ik moet dat ook hebben maar het mag geen geld kosten.

    Geplaatst door: Rosita op
  • de mensen zijn er zelf schuld en wanner hun schip wordt afgekeurd dan hebben ze wat ze wouden goedkoper nieuwbouw, qualiteit is waar het op aankomt,
    geef niet alleen maar de staat markelaars de schuld want jullie hebben het zelf gedaan, een schip uit china gekocht,
    men heeft er een mond voor om nee te zeggen wanner men wat niet wil.

    Geplaatst door: h. op
  • Nee 600Ton in de midden op 1 vakje gooie met bv grind omdat je 3verschillende soorten moet laden dat trekt volle zalen voor je schip!!

    Geplaatst door: gerard op
  • Wat konden we goed op de centjes passen,kwaliteit hoeft de boekhouder niet op te passen,
    maar een schip breekt spontaan
    en wij hebben het gedaan
    dat komt ervan als je geen verstand hebt van lassen.
    Het was zo mooi, die cascovaart,
    we hadden de eigen werven lekker bij de staart,
    maar nu moet Vadertje Staat dokken,en dat zijn nog al wat brokken,
    deze rampmuis heeft echt een staart

    Geplaatst door: jjmoes op
  • IVW is eindelijk wakker geworden. Dat wisten we toch al lang

    Geplaatst door: guus op
  • Oud gezegde: “Wat uw eigen land u biedt, koop dat in den vreemde niet.” Eerst kopen in goedkope landen binnen Europa, en nu nog goedkoper buiten Europa. Een schip is geen stukje speelgoed (made in China)dat je weggooit als het toch niets blijkt te zijn. Jammer dat het geld te verblindend heeft gewerkt. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Nu de orders maar weer gewoon uitzetten binnen Europa.(FJD)

    Geplaatst door: FJD op
  • Goedkoop gebouwd! Maar voor de zelfde prijs als een Casco uit bv Roemenie verkocht…. volgens mij zijn er bandieten in het spel….

    Geplaatst door: Nelis op
  • IVW keurt zowieso slecht, ook bij aankoop van een schip. Ja stickertjes kijken en tl balk met gescheurd glaasje is belangrijk? Of van die terugslagkleppen op de dekwas aan dek?
    Ik zou wel eens willen weten, wat die loyd-mensen bij de werf doen?

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • de binnenvaartondernemers zijn blind en te goed gelovig tevens dom van jaluzie want de buurman heeft dat ook.
    ik vind weer eens dat de staat daar weer eens schuld in heeft!!!!
    waarom????
    eerst al de scheepswerven sluiten met geld van europa ,nederland had 6%van de scheepsbouw belgie 1%en waren bekent voor top kwaliteit .
    waarom china das toch om trobbels vragen.

    Geplaatst door: sjaak op
  • goed koop dure koop zo is men geleerd

    Geplaatst door: sonseahray op
  • nou is er 1 heel slecht geval en als je dan hoort dat makelaars, keuringsinstanties en andere betrokkenen hun handen in de lucht steken en de schipper overal zelf voor op laten draaien, dan vind ik dat pas echt redelijk absurd.

    Geplaatst door: Theo op
  • Jaja het is weer mosterd na de maaltijd bij IVW.
    Met al die dromende controleurs op de werven in china waar bij een hoop documenten een hoog kopieergedrag geldt.
    Verder is het toch van de zotte dat het veel te duur betaalde materiaal (in dit geval schepen)door ons klakkeloos geaccepteerd worden en hier vaak nog een hele verbouwing moeten doen om het een beetje recht of juist netjes krom te krijgen,plus dat het vaak afgewimpeld word met tja het is een chinees dat kun je verwachten.
    Verder vind ik het vreemd dat er in holland niet standaard even een paar materiaalmonsters genomen worden en het laswerk gescand wordt (want dat wil de verkopende partij niet)zodat je weet of de juiste waar hier is aangekomen met de juiste kwalificatie,s.
    Ik hoop voor iedereen die nog een schip onderweg heeft dat er beter toezicht is van IVW .maar het zal wel gewoon zo blijven zoals het al jaren is een bericht schrijven en er niks mee doen.

    Geplaatst door: ondernemer op
  • Zijn ze nu eindelijk wakker geworden of dekken ze der eigen nu in.
    Met elk klassebureau hun eigen regeltjes
    Hoor en weet dat ze daar in China ook zelf keurings-mensen hebben lopen, wat hebben die daar dan gedaan, ??????
    Maar ja , wel de klanten dure rekeningen sturen en als men besteld word door de schipper-eigenaar , zich nog steeds eerst bij de werfbaas-afbouwer meld, terwijl die ze toch niet heeft besteld.
    Hoe gaat men om met hun klanten , de binnenvaart ,respect ?????? ho maar

    Geplaatst door: koos op

Reageer