Milieukeurmerk draait op niets uit

Het Milieukeurmerk Binnenvaart komt er niet. Na drie jaar van onderzoek en overleg tussen Kantoor Binnenvaart, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Rijkswaterstaat blijken er voor de binnenvaartschipper geen financiële voordelen te zijn om in zo’n imagoverbeterend keurmerk te investeren.

Het keurmerk had het visitekaartje van de binnenvaart moeten worden. Het had de bedrijfstak de mogelijkheid moeten geven zich duidelijker te profileren als milieuvriendelijke bedrijfstak. Zoiets als de Green Award in de zeevaart. ‘Want hoewel de binnenvaart zichzelf wel milieuvriendelijk vindt, moet dit imago ook in de publiciteit prominent aanwezig zijn en met feiten worden ondersteund’, meldde Jan Kruisinga van Kantoor Binnenvaart bij het begin van het initiatief. ‘Daarom is het belangrijk dat de binnenvaart niet negatief tegen het milieukeurmerk aankijkt. Daarom moeten bedrijven met milieukeurmerk voordelen kunnen krijgen, zoals verruiming van ligplaatsmogelijkheden in woonkernen of korting op het havengeld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Milieukeurmerk draait op niets uit | Schuttevaer.nl

Milieukeurmerk draait op niets uit

Het Milieukeurmerk Binnenvaart komt er niet. Na drie jaar van onderzoek en overleg tussen Kantoor Binnenvaart, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Rijkswaterstaat blijken er voor de binnenvaartschipper geen financiële voordelen te zijn om in zo’n imagoverbeterend keurmerk te investeren.

Het keurmerk had het visitekaartje van de binnenvaart moeten worden. Het had de bedrijfstak de mogelijkheid moeten geven zich duidelijker te profileren als milieuvriendelijke bedrijfstak. Zoiets als de Green Award in de zeevaart. ‘Want hoewel de binnenvaart zichzelf wel milieuvriendelijk vindt, moet dit imago ook in de publiciteit prominent aanwezig zijn en met feiten worden ondersteund’, meldde Jan Kruisinga van Kantoor Binnenvaart bij het begin van het initiatief. ‘Daarom is het belangrijk dat de binnenvaart niet negatief tegen het milieukeurmerk aankijkt. Daarom moeten bedrijven met milieukeurmerk voordelen kunnen krijgen, zoals verruiming van ligplaatsmogelijkheden in woonkernen of korting op het havengeld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer