Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Digitaal zicht op vervoer van ADNR-containers

DORDRECHT

‘Wij hebben zicht gekregen op het proces van digitaal doorgeven van ladinggegevens. Het ziet er goed uit. De inzet en betrokkenheid aan boord om CARIN tot een succes te maken is groot.’ Dat zei Stefan van Zanten, plaatsvervangend diensthoofd van de Waterpolitie, maandag in Dordrecht. Hij reikte de eerste ‘Golden Cards’ uit aan de schippers van de containerschepen MSC Maas en MSC Poolster, barge-operator Van Uden Barging en verlader MSC.

1 / 1

CARIN-pioniers tijdens de eerste mijlpaal: vlnr ‘geestelijk vader’ Piet Nefkens, Stefan van Zanten van de Waterpolitie, schipper Olivier Timmerman van MSC Maas, schipper Patrick Borms van MSC Poolster, Marnix Vos van Van Uden Barging en Maria Sie van MSC Nederland. (Foto: Dirk van der Meulen)

CARIN-pioniers tijdens de eerste mijlpaal: vlnr ‘geestelijk vader’ Piet Nefkens, Stefan van Zanten van de Waterpolitie, schipper Olivier Timmerman van MSC Maas, schipper Patrick Borms van MSC Poolster, Marnix Vos van Van Uden Barging en Maria Sie van MSC Nederland. (Foto: Dirk van der Meulen)

De schippers Olivier Timmerman (MSC Maas) en Patrick Borms (MSC Poolster) zijn al vanaf het begin betrokkken bij het project CARIN (CARgo Information). Zij kregen de ‘Golden Card’ als een soort politiekeurmerk Veilige Lading. De pilotfase is voorbij, CARIN is onderdeel geworden van het normale politiewerk. De mijlpaal werd gevierd in aanwezigheid van enkele tientallen projectdeelnemers. Onder hen ook ‘geestelijk vader’ Piet Nefkens, die als ontwikkelaar al zeker twintig jaar bezig is het papierarm varen in de binnenvaart van de grond te krijgen. 

Aanhoudingen
CARIN werd urgent toen een paar jaar geleden steeds meer containerschepen werden aangehouden, waarbij de papieren voor ADNR-containers niet in orde bleken. Ook van de kant van gemeente- en provinciebesturen werd de druk opgevoerd. Het achteraf onterecht stilleggen van de Duricha op 3 juni 2007 vormde het dieptepunt in de strijd tussen vervoerders en handhavers.
 
Binnen het project CARIN zijn afspraken gemaakt tussen de rederijen die gevaarlijke stoffen in containers vervoeren op het traject Antwerpen-Rotterdam en Amsterdam-Antwerpen aan de ene kant, en de Waterpolitie in samenwerking met de Zeevaartpolitie Rotterdam en de Belgische Scheepvaartpolitie aan de andere kant. Vanaf de schepen worden voor vertrek de ladinggegevens digitaal naar de Waterpolitie verstuurd, zodat deze vroegtijdig de lading kan controleren. De schepen die meedoen aan CARIN worden dan tijdens de vaart niet nog eens aan een ladingcontrole onderworpen en kunnen ongehinderd doorvaren. De betrokken rederijen en schepen vervoeren zo’n zeventig procent van alle containers tussen Antwerpen en Rotterdam/Amsterdam.

Woonwijk
Waterpolitiechef Van Zanten heeft de commissarissen der koningin in Noord-Brabant (Maij-Weggen) en Zeeland (Peijs) uitvoerig geïnformeerd over de ontwikkeling van CARIN. ‘Bij problemen met containerschepen zaten zij nogal eens met de vraag of een nabijgelegen woonwijk wel of niet ontruimd moest worden. Nu ze CARIN hebben gezien vinden ook  de bestuurders dat we goed bezig zijn’, aldus Van Zanten.  De digitale ladinginformatie is volgens hem niet meer te stoppen. Een volgende stap is het digitaal controleren van het grensoverschrijdend afvalvervoer (EVOA), kondigde hij aan. (DvdM)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook