Voor opheffing van de Teletekstpagina geeft de minister twee redenen. Allereerst druist het bewerken en aanleveren van informatie door Rijkswaterstaat in tegen internationale afspraken. ‘Die komen erop neer dat alle EU-lidstaten op grond van de River Information Services (RIS)-richtlijn verplicht zijn zelf te zorgen voor de berichtgeving aan de scheepvaart voor het eigen land. Het is daarbij niet toegestaan informatie uit andere landen te bewerken en aan te bieden’, schrijft Madlener. Rijkswaterstaat voegt hier aan toe dat het niet werkelijk verboden is, maar wel dat het de wens is van de verschillende landen. Zij zijn allemaal verantwoordelijk voor het delen van de eigen vaarweginformatie. Dat komt samen in de tweede reden van de minister, die is namelijk dat er een alternatief bestaat. ‘Namelijk het in 2023 gelanceerde EuRIS.’ In EuRIS delen 13 Europese landen actuele vaarweginformatie.
EuRIS
Het bestaan van EuRIS als alternatief was in 2023 ook de reden voor Rijkswaterstaat om de pagina op te heffen. Schippers zagen dat toen niet zitten. Tegen Schuttevaer zei schipper Arda Vos daarover dat EuRIS het in gebruiksgemak niet haalt bij Teletekst: âHet lijkt erop dat er geen actief varende gebruikers betrokken zijn (geweest) bij het EuRIS-projectâ, zei zij. âMet omvaren, dus met onnodige extra kosten/uitstoot, onnodig stilliggen, en je ETA niet halen (ontevreden klanten) tot gevolg. Het maakt mij niet uit door wie of hoe, maar heldere en snelle informatie over alle landen waar je doorheen vaart is belangrijk, en dat levert Euris of een ander platform (nog) niet na 1 decemberâ.
âWe kregen onder meer meldingen van schippers die zeiden dat ze tijdens het varen soms slecht bereik hadden via internet en dat ze via de tv toch de berichten konden lezenâ, zei een woordvoerder van Rijkswaterstaat destijds. Waarop werd besloten pagina 722 langer in de lucht te houden. Wel met de kanttekening dat het voor de vaarwegbeheerder veel werk is. Nu stelt Madlener dat het beheer van de pagina in strijd is met internationale afspraken, en lijkt het einde van de pagina per 1 januari definitief.
EuRIS had in mei van dit jaar nog geen 200 Nederlandse gebruikers, bleek tijdens een presentatie op de binnenvaartbeurs Maritime Industry. Een belangrijk deel daar van was pleziervaarder. Daarover zegt Rijkswaterstaat nu dat het aantal gebruikers is gestegen naar 4700, waarvan 527 Nederlandse accounts. Al heb je geen account nodig om scheepvaartberichten te zien, dus Rijkswaterstaat vermoedt meer gebruikers. ‘Alleen al in het afgelopen half jaar zagen we een toename van 20%. Deze cijfers tonen aan dat schippers het platform steeds beter weten te vinden en waarderen. We zijn ervan overtuigd dat EuRIS een belangrijke rol zal blijven spelen in het bieden van up-to-date informatie over buitenlandse vaarwegen’, zegt Iris Reuselaars, directeur Scheepvaart- en Watermanagement bij Rijkswaterstaat.
En aan de gebruiksvriendelijkheid van de website werkt Rijkswaterstaat voortdurend, stelt een woordvoerder. ‘Waarbij de feedback van schippers centraal staat. Om deze gebruikerservaring verder te optimaliseren, loopt er momenteel zelfs een online enquĂȘte waarin schippers hun mening kunnen geven. We blijven ons inzetten om het platform zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en ondersteunen schippers waar nodig met uitleg en begeleiding. Via informatiesessies en gebruikersinstructies zorgen we ervoor dat iedereen de mogelijkheden van EuRIS optimaal kan benutten.’