Motorenspecial

DAF ms La Coruña draait vlekkeloos op HVO100

De gemariniseerde DAF Paccar Euro 6 dieselmotor in het Canal Du Nord-schip La Coruña draaide 1500 uur probleemloos op de biobrandstof HVO100 in het kader van een door De Vlaamse Waterweg gesubsidieerde test. Vanwege het prijsverschil vaart schipper Thierry Vleminckx intussen weer op normale gasolie. Die omschakeling verliep ook zonder problemen.  Benieuwd naar het hele verhaal? Download hier de Schuttevaer Motorenspecial.

Vink Diesel motorenspecial
Tijdens de ‘Connecting Europe Days’ in Brussel werd het met een DAF Paccar Euro 6-motor uitgeruste ms La Coruña bezocht door 150 Europese beleidsmakers. De motor draaide toen al geruime tijd op HVO100. Stenn Hertgers van Vink Diesel (links) geeft tekst en uitleg. De emissies van fijnstof en NOx liggen bij deze Euro 6-motor 99% lager dan bij een CCR2-motor. Op HVO varend daalt de CO2-uitstoot met 90%. Dan voldoet de motor al aan de klimaatdoelen van 2050. Foto De Vlaamse Waterweg

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

DAF ms La Coruña draait vlekkeloos op HVO100 | Schuttevaer.nl
Motorenspecial

DAF ms La Coruña draait vlekkeloos op HVO100

De gemariniseerde DAF Paccar Euro 6 dieselmotor in het Canal Du Nord-schip La Coruña draaide 1500 uur probleemloos op de biobrandstof HVO100 in het kader van een door De Vlaamse Waterweg gesubsidieerde test. Vanwege het prijsverschil vaart schipper Thierry Vleminckx intussen weer op normale gasolie. Die omschakeling verliep ook zonder problemen.  Benieuwd naar het hele verhaal? Download hier de Schuttevaer Motorenspecial.

Vink Diesel motorenspecial
Tijdens de ‘Connecting Europe Days’ in Brussel werd het met een DAF Paccar Euro 6-motor uitgeruste ms La Coruña bezocht door 150 Europese beleidsmakers. De motor draaide toen al geruime tijd op HVO100. Stenn Hertgers van Vink Diesel (links) geeft tekst en uitleg. De emissies van fijnstof en NOx liggen bij deze Euro 6-motor 99% lager dan bij een CCR2-motor. Op HVO varend daalt de CO2-uitstoot met 90%. Dan voldoet de motor al aan de klimaatdoelen van 2050. Foto De Vlaamse Waterweg

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer