Kielzog

Mooi schip te koop, maar telefoon staat nog niet roodgloeiend

‘Te koop’, staat er op een bordje achter een zijraam van de stuurhut van de verlengde spits Vagari. ‘Ik kan niet zeggen dat de telefoon roodgloeiend staat’, zegt schipper-eigenaar Jacob Westrik (1952). ‘De mensen vinden het wel een mooi schip, maar verder hoor ik niks.’

Jacob Westrik Kielzog
Jacob Westrik wacht nog op een koper. ‘De mensen vinden het wel een mooi schip, maar verder hoor ik niks.’ Foto Heere Heeresma jr.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (3)

  • Men is altijd bang voor defect varen benedendeuren, maar als aan de hoge zijde de achteruit van een aankomend schip in ene weigert, gaan wel de bovendeuren er aan, en als op dat moment dan de benedenzijde openstaat, loopt alsnog de polder vol. Zie eerder 2 x Iffesheim op de Rijn waar het fout ging bij de bovendeur. M.a.w. ook daar zou ook een slagboom met neerlaatbare aanvaarkabel moeten zitten, dus alle deuren beveiligen!
    En al die polder sluis basculebruggen zouden naar de buitenkant van de sluiskolk moeten verhuizen, net zoals de Belgen dat hebben gedaan bij sluis 17 in Lozen in de ZWV. Nog slimmer is om al die sluiskolken aan de benedenzijde eerst met 15 meter te verlengen, dan kunnen er 57 meter Kempenaars doorheen met de basculebrug buiten de sluiskolk. En tegen de tijd dat men zoiets gereed heeft, zijn er geen (verlengde) Kempenaars en Spitsen meer.
    Ik had al een 120 x 12 m. kolk bij Ens/Ramspol naar de N.O.P. in de gedachten, of maar gelijk 14O c.q. 225 meter lang?, voor resp. 110, 135 of 195 meter 2 baks (duw-)vaartuigen. Gaat ook niet gebeuren, dus op termijn is de N.O.P.alleen nog voor historische schepen en jachten te gebruiken, alleen omdat sluizenbouwers nog al eens van die onhandige maten hanteren. Flevoland is daar ook een treffend voorbeeld van, net geen CEMT Klasse III in de meeste kolken, en de Ketelsluis achterlijk smal met 6,75 i.p.v. 7 meter voor Kempenaars, maar wel 56 meter lang.
    Waarom die nieuwe Reevesluis ook niet gelijk 137 x 12,5 gemaakt i.p.v. 10,50 meter breed? Dat kost nauwelijks veel meer, doch ook hier weer die achterlijke negatieve kering van de deuren. Bij groot niveauverschil kan er dan niet geschut worden, en dat terwijl de Roggebotsluis een fraai stel waaierdeuren had, zonde en kapitaal vernietiging.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • @Steenbergen: Wat is er mis met de ankers even iets naar achteren hangen? Dat voorhaal-artikel opzoeken vind ik een stok zoeken om een schipper te kunnen slaan. Die ankers kwamen toch niet onder het vlak uit? Want dat is de enige (juridische) reden van (nagenoeg) volledig voorgehaald zijn, ze mogen niet onder het schip uitkomen voor schade aan drempels en daar was in de situatie bij jouw vader geen sprake van. Een goede advocaat maakt dus gehakt van die stellingname van het sluispersoneel. M.a.w. er passen in alle 4 de sluizen van de N.O.P. gewoon kempenaars van max. 50 meter. Ik heb in 2001 in Brabant zelfs een kempenaar gezien die een houten klos op zijn stafsteven had zitten, speciaal voor de nissen in die oude hoeksluizen op de ZWV. Wellicht was ankernissen inbouwen een optie geweest? Straks moet dat voor het CvO immers toch al.
    Vaarwegbeheerders worden steeds extremer in overdreven veiligheidsdenken, inderdaad mede vanwege afstandsbediening. Ze claimen steeds vaker meer dan strikt nodig. De Kempenaar Gouje voer ook op Emmeloord. Toen men steeds zeurde over die 50 meter, heeft schipper Wim Bruijns de kop vervangen door een ronde versie, en toen was ie 49,50. Van het ene op het andere moment mocht ie plotseling niet meer via sluis de Voorst en sluis Marknesse, maar moest perse’ via Urk, zogenaamd voor de veiligheid, terwijl er niets veranderd was. Dat werd omvaren en met een open schip bij slecht weer te gevaarlijk, dus (onnodig) oponthoud en een langere vaarafstand dus kosten, maar niet meer vrachtprijs. De werkelijke reden was dat men in Marknesse niet (meer) met de brug open wilde schutten vanwege de vele scholieren. Uiteindelijk werd zijn fraaie aluminium stuurhut geplet onder de toen in ene niet functionerende basculebrug in sluis Urk terwijl de sluiskolk maar bleef vollopen tijdens opschutten, schip total loss, schipper met vervroegd pensioen. Kwam door een uitzendkracht die niet wist hoe je in nood moe(s)t handelen, want de noodstop brug heeft geen effect als noodstop sluis (andere knop), en op alle 4 de sluizen was de bediening toen verschillend. Zoiets was al vaker bijna fout gegaan, maar toen kon elke keer een ervaren 2e bedienaar nog tijdig ingrijpen (ook al een signaal, toch?), maar die keer niet en was de uitzendkracht alleen helaas, met alle gevolgen van dien.
    Dat alleenvaarders langer dan 47 meter weigeren is ook onzin, want er is nu een verende aanvaarbeveiliging bij de benedendeuren (alleen in Urk) aangebracht. Mijn voorstel: laat het schip tot max 49,99 m. lengte invaren tot ie 2 meter voor de basculebrug stil ligt met een (niet rekkend) steekeind. Open dan de brug, zodat het schip langzaam verder de kolk in kan varen. En als het echt fout zou gaan met de benedendeuren, dan kan men onmiddellijk die groene storm-rol-hefdeur aan de bovenzijde van de kolk sluiten, toch? Dus is de kans dat de N.O.Polder gaat vollopen nagenoeg nihil. Het verbaasde mij uitermate dat tijdens zeer hoog water (1998) die groene storm-rol-hefdeur bij sluis De Voorst niet werd gesloten. Later kon dat niet meer omdat er tijdelijk allemaal brandslangen dwars voor lagen, hoe dom kun je als beheerder dan zijn? Zo’n nooddeur moet toch altijd operationeel zijn en blijven?

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Huh, maar 47 meter naar Emmeloord? M’n vader op de Janny deed het vroeger met tegen de 50 meter, liet de ankers een stuk zakken in de ronding van de kop en trok die met touwtjes naar achteren en zette die aan de bolders vast; op de Zuid-Willemsvaart ook, voor de hoeksluizen.
    Maar volgens de wet mag je geen deelnemen aan de vaart als je ankers niet geheel geheven zijn, of zoiets. Dat mocht niet langer.
    Dus liet hij het schip inkorten, stukje uit het middenerf en stukje van de kont afgeplat. Was toen 49,40 meter. En is tientallen keren naar Emmeloord geweest. Kunstmest en veevoer er heen en tarwe er vandaan.
    Altijd zonder schade, zonder problemen, en dan mag je nu voor de veiligheid ineens maar 47 meter zijn. Tja.
    Mogelijk komt die veiligheidsregel omdat de sluismeester niet meer op de muur loopt, maar alles via camera’s moet doen.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op

Reageer