Het 600 ton zware en 40 meter lange wrakdeel van het ruim 91 meter lange schip werd er op gelegd door de bok Hebo Lift 10 met een maximale hijscapaciteit van 2200 ton. Dat gebeurde vrijdag 30 augustus bij rustig weer met een golfslag van een halve meter. In eerste instantie zou de 1800 tons bok Matador 3 van Bonn & Mees de Verity lichten, maar die werd afgelopen week ingezet voor de plaatsing van de wandelementen van Zoutdam IJmuiden
Pompen
Voorafgaand aan de hijsoperatie, die de hele vrijdag in beslag nam, hadden duikers pompen geplaatst in de machinekamer en de accommodatie om met pompen te kunnen beginnen zodra het wrakdeel vanaf circa 40 meter diepte boven water zou komen. In de loop van de middag kon de sectie vier meter uit het water worden getild, waarna de ponton eronder werd gevaren. Om 18:00 uur lag het achterschip op de ponton. Bij doorzoeking van het wrakdeel werd in een van de hutten het lichaam van een bemanningslid gevonden. Van de zeven man die aan boord waren tijdens de aanvaring werden er twee gered en een lichaam werd geborgen. Het vlak op de zeebodem liggende schip werd kort na de aanvaring al door duikers doorzocht.
Tekst gaat verder onder de foto
Boegsectie
Het hijsen van de boegsectie wordt zodanig voorbereid zodat bij goed weer de operatie dinsdag 3 september kan worden afgerond. De 50 meter lange boegsectie weegt een kleine 600 ton. De ponton K10031 wordt aansluitend naar de recycling werf van Damen Verolme in de Botlek gesleept.