Jesse de Boer houdt zich als scientist innovator bij TNO onder meer bezig met biobrandstoffen. Tijdens het Scheepsmotoren Event op 26 september zal hij vertellen over de praktijkproef met FAME-blends voor de binnenvaart, waar hij als coƶrdinator bij is betrokken. Dat onderzoek in opdracht van Infrastructuur en Waterstaat moet inzichtelijk maken in welke samenstellingen en onder welke omstandigheden deze biodiesel het beste werkt op binnenvaartschepen.
āTNO zet in op verduurzaming van transport en voor de binnenvaart is biobrandstof daar een belangrijk aspect vanā, legt De Boer uit. āFAME kan, als goedkopere biobrandstof dan bijvoorbeeld HVO, een voorname rol spelen in de verduurzaming van de binnenvaart. Zeker met blends waarin meer dan 7% wordt bijgemengd. Tegelijk spelen er nog veel vragen omtrent FAME en we moeten dus goed onderzoeken hoe je er in de praktijk het beste mee kunt omgaan.ā
Brandstofleveranciers
Het onderzoek richt zich daarom vooral op het varen op hogere blends FAME. Mochten hierbij problemen ontstaan, dan wordt van de onderzoekers verwacht dat ze ook oplossingen bedenken.
Bij het onderzoek zijn niet alleen acht schepen betrokken maar ook drie brandstofleveranciers: FincoEnergies, Catom en Den Hartog. Naast diverse van hun eigen tankschepen doen er ook een aantal van de VT Groep mee aan de proef. āTelkens als deze schepen bunkeren wordt een monitoringsformulier ingevuld. Zo verzamelen we informatie over parameters die voor ons onderzoek van belang zijnā, vertelt Boer. Voorbeelden van die parameters zijn de olieverversingstermijn, de draaiuren van de motoren, de gebunkerde volumes en de frequenties waarmee filters moeten worden vervangen.
āAanvullend worden visuele inspecties gedaan, onder meer van brandstoffilters, om na te gaan ofĀ sprake is van aanslag of vervuiling. Daarnaast voeren externe partijen regelmatig brandstofanalyses uit. Wij verzamelen al die gegevens om ze vervolgens te kunnen analyserenā, aldus De Boer.
Seizoensinvloeden
Het is volgens De Boer nu nog te vroeg om iets over de uitkomsten te zeggen. Het project duurt een jaar, zodat alle vier seizoenen er met hun eigen invloeden op het gebruik van de FAME-blends in worden meegenomen. Naar verwachting kunnen de resultaten eind 2025 worden gepubliceerd.Ā āData hebben we nu nog niet. Wel zijn er schepen die al wat langer op FAME varen en daar lijken zich vooralsnog weinig problemen voor te doen. Maar dat is op dit moment eigenlijk het enige wat we over het gebruik van FAME in de binnenvaart kunnen zeggen.ā