Rijkswaterstaat is al enkele jaren bezig om de Maasroute bevaarbaar te maken voor zogenaamde klasse Vb scheepvaart met een diepgang van 3,50 meter. De werkzaamheden tussen Berg en Obbicht vormen, op enkele kleine knelpunten na, het sluitstuk van deze opdracht. Het verzoek om het deeltraject tussen Sluis Ternaaien en de Haven bij Stein al eerder vrij te geven voor dieper liggende schepen komt vanuit de branche. In goed overleg is onlangs besloten dit mogelijk te maken na de uitgevoerde baggerwerkzaamheden op de Maas in Maastricht.
Ontheffing
Schippers die ontheffing willen aanvragen kunnen gebruikmaken van deze link: Besluit Scheepvaartverkeerswet (formdesk.com)
Betonning
Om de openstelling voor klasse Vb-schepen (tweebaksduwvaart) met een grotere diepgang goed te laten verlopen, is er betonning aangebracht bij de kabelgoot op de bodem van de Maas ter hoogte van de ENCI te Maastricht. Deze betonning is nodig omdat de goot met het bodemprofiel in een kromming ligt.
Bij een afvoer van 500 kubieke water meter per seconde neemt de stroomsnelheid toe en dus ook de vaarsnelheid van de schepen. Dit kan leiden tot veiligheidsrisico’s zoals aanvaringen met de bodem, oeverbeschadigingen of in het ergste geval het zinken van een schip. Daarom is de ontheffing niet geldig tijdens perioden waarin de Maasafvoer boven de 500m3/s is.