Op het hoogtepunt van de campagne (2014/2015) waren er jaarlijks zo’n 100 meevaarders. Dat waren de hoogtijdagen, maar door economisch minder goede jaren in de zeevaart werd de campagne daarna op een lager pitje gezet. In 2019 wilde de KVNR er nieuw leven inblazen, maar dat werd verhinderd door corona. Nu is dat met enige vertraging alsnog gebeurd. ‘En met succes’, stelt Noa Vork, die samen met haar KVNR-collega Bart van Bemmelen verantwoordelijk is voor de campagne. Van januari tot en met juli voeren al 40 jongeren mee op een Nederlands zeeschip. Dat is halverwege het jaar dus al meer dan in heel 2022 (38) en 2023 (38).
‘Sinds 1 januari heet de campagne GaTochVaren!, vertelt Vork. Eerder stond de campagne bekend onder de namen: Kort meevaren, Kennismakingsstages scheepvaart en Zeevaartstage 16+. ‘Het was tijd voor een meer aansprekende naam die bij deze tijd past.’
Nederlandse reder
Verder is het idee van de campagne gelijkgebleven. Jongeren kunnen zich via www.gatochvaren.nl aanmelden en de KVNR zorgt voor een plekje aan boord bij een Nederlandse reder. ‘Dat kan drie dagen zijn, maar mag ook twee weken zijn. Er doen momenteel 13 rederijen mee en daardoor hebben we een gevarieerd aanbod: van wilde vaart tot lijndiensten. De deelnemende schepen vervoeren verschillende soorten lading. Jongeren mogen ook hun voorkeur uitspreken, maar het moet wel passen in het schema van de rederij.’
Tekst gaat verder onder de flyer
Om in kaart te brengen hoeveel van de meevaarders ook daadwerkelijk kiezen voor een zeevaartopleiding, houdt de KVNR sinds dit jaar structureel een evaluatie onder de meevaarders. Van de 28 ingevulde evaluaties van begin dit jaar liet 75% weten nu te hebben besloten naar de zeevaartschool te gaan. ‘Het is belangrijk dat de instroom van de zeevaartscholen voldoende en stabiel is’, vult KVNR-woordvoerder Nathan Habers toe. ‘Hoewel het aantal Nederlanders aan boord vrij stabiel is, zo rond de 5000, weten we dankzij onze data over bemanningen dat er een vergrijzingsgolf aan komt. En we weten ook dat nieuwe zeevarenden niet hun hele leven aan boord blijven, vaak wordt de zee na een aantal jaar ingeruild voor werk aan de wal.’
O&O-fonds Zeescheepvaart
Het doel van de KVNR is om het aantal meevarende jongeren nu eerst weer op het niveau van 10 jaar geleden te krijgen en dat dit écht bijdraagt aan een extra impuls voor instroom op de maritieme opleidingen. De redersvereniging wordt in het initiatief gesteund door een bijdrage vanuit het O&O-fonds Zeescheepvaart.
Tekst gaat verder onder de foto
En de KVNR richt zich ook op jongere scholieren met de campagne GaTochErvaren!. ‘Hier is het doel om een “maritiem bewustzijn” te stimuleren’, vertelt Vork. In de klas wordt een presentatie gegeven en vervolgens volgt er een maritieme ervaring op locatie. ‘Daar kijken we naar het bredere maritieme plaatje, bijvoorbeeld ook naar de scheepsbouw.’
Zo was er in april een schoolklas aanwezig bij de doop van de Vertom Anette. ‘En recenter zijn we aan boord geweest bij een schip van Wagenborg in aanbouw. Het valt natuurlijk moeilijk te meten, maar hopelijk zijn er kinderen enthousiast geworden.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?