Vernoemd

Josien Damen heeft een cadeautje voor Hendrick Hamelmuseum

Josien Damen, echtgenote van scheepsbouwer Kommer Damen, heeft een foto van de fast ferry 4212 Hamel geschonken aan het Hendrick Hamelmuseum in Gorinchem. De naar de legendarische zeevaarder Hendrick Hamel vernoemde Hamel werd gebouwd bij Damen Shipyards in Vietnam en begin juli feestelijk in de vaart genomen in Zuid-Korea.

hamel veer overhandiging
Josien Damen overhandigt de foto met een cheque aan conservator Mathieu van Pelt van het Hendrick Hamelmuseum. Foto Hannie Visser-Kieboom

De in Gorinchem geboren Hamel leed schipbreuk in 1653 in de Straat van Korea. Die geschiedenis maakte hem vooral in Korea beroemd, maar ook Gorinchem eert de zeevaarder met een museum. Daar kwamen Josien en Kommer Damen met zus Dina Damen de foto overhandigen aan conservator Mathieu van Pelt. ‘Ik denk dat het Hendrick Hamel deugd zou hebben gedaan, dat een schip met zijn naam een belangrijke rol speelt in de toeristische sector in Zuid-Korea’, stelde Josien Damen. Met de ingebruikname van de ferry Hamel  keerde de naam van de legendarische VOC-zeeman uit Gorinchem na ruim 350 jaar terug in de Straat van Korea tussen Japan en Korea.

Wereldwijd vermaard

Het verhaal van de VOC-vaarder die de wereldzeeën bevoer, kon niet geschreven worden zonder de unieke scheepsbouwsector in Nederland, die ook anno 2024 nog wereldwijd vermaard is. Damen Shipyards uit Gorinchem is één van die wereldwijd opererende scheepsbouwers. En bouwer van de 4212 fast ferry voor KT Marine in Zuid-Korea. Met op de boeg dus de naam Hamel. De fast ferry werd in zes maanden gebouwd en was het zevende exemplaar voor KT Marine.

Tekst gaat verder onder de foto

Ferry Hendrick Hamel
De ferry Hendrick Hamel. Foto Damen Shipyards

De ferry kan tot 70 kilometer per uur varen en is 42 meter lang. Er is accommodatie aan boord voor 423 passagiers. De veerboot onderhoudt een verbinding tussen de havenstad Yeosu in het zuiden van Zuid-Korea en het eiland Geomundo in het Dadohae Maritime Nationaal Park, één van de grootste beschermde natuurgebieden van het land, zo vertelde Josien Damen bij de overhandiging van de foto. ‘Om een schip te vernoemen naar iemand die schipbreuk heeft geleden, is vanuit de vaak wat angstige maritieme traditie zoiets als het ongeluk over je afroepen, maar KT Marine heeft meer dan voldoende vertrouwen in onze producten om dat aan te durven.’

Naar Korea

Josien Damen vertelde verder dat ze in oktober naar Zuid-Korea reist en hoopt dan de oversteek te maken met de Hamel. Naast de familie Damen waren ook salesmanager Thomas Röwekamp en projectmanager Gert-Jan Blauw van Damen Shipyards aanwezig bij de overhandiging. Na de overhandiging kregen de genodigden een rondleiding door het museum. Tevens vertelde bestuursvoorzitter Dick van Zanten over de inspanningen die nodig zijn om als Hendrick Hamelmuseum te worden ingeschreven in het Museumregister. Daarmee wordt de kwaliteit van het museum gewaarborgd. Omdat Hendrick Hamel verbonden was aan de VOC maakt zijn geschiedenis deel uit van het slavernijverleden in Nederland. Volgens Van Zanten gelden daarvoor nog strengere eisen bij de registratie.

Josien Damen heeft een cadeautje voor Hendrick Hamelmuseum | Schuttevaer.nl
Vernoemd

Josien Damen heeft een cadeautje voor Hendrick Hamelmuseum

Josien Damen, echtgenote van scheepsbouwer Kommer Damen, heeft een foto van de fast ferry 4212 Hamel geschonken aan het Hendrick Hamelmuseum in Gorinchem. De naar de legendarische zeevaarder Hendrick Hamel vernoemde Hamel werd gebouwd bij Damen Shipyards in Vietnam en begin juli feestelijk in de vaart genomen in Zuid-Korea.

hamel veer overhandiging
Josien Damen overhandigt de foto met een cheque aan conservator Mathieu van Pelt van het Hendrick Hamelmuseum. Foto Hannie Visser-Kieboom

De in Gorinchem geboren Hamel leed schipbreuk in 1653 in de Straat van Korea. Die geschiedenis maakte hem vooral in Korea beroemd, maar ook Gorinchem eert de zeevaarder met een museum. Daar kwamen Josien en Kommer Damen met zus Dina Damen de foto overhandigen aan conservator Mathieu van Pelt. ‘Ik denk dat het Hendrick Hamel deugd zou hebben gedaan, dat een schip met zijn naam een belangrijke rol speelt in de toeristische sector in Zuid-Korea’, stelde Josien Damen. Met de ingebruikname van de ferry Hamel  keerde de naam van de legendarische VOC-zeeman uit Gorinchem na ruim 350 jaar terug in de Straat van Korea tussen Japan en Korea.

Wereldwijd vermaard

Het verhaal van de VOC-vaarder die de wereldzeeën bevoer, kon niet geschreven worden zonder de unieke scheepsbouwsector in Nederland, die ook anno 2024 nog wereldwijd vermaard is. Damen Shipyards uit Gorinchem is één van die wereldwijd opererende scheepsbouwers. En bouwer van de 4212 fast ferry voor KT Marine in Zuid-Korea. Met op de boeg dus de naam Hamel. De fast ferry werd in zes maanden gebouwd en was het zevende exemplaar voor KT Marine.

Tekst gaat verder onder de foto

Ferry Hendrick Hamel
De ferry Hendrick Hamel. Foto Damen Shipyards

De ferry kan tot 70 kilometer per uur varen en is 42 meter lang. Er is accommodatie aan boord voor 423 passagiers. De veerboot onderhoudt een verbinding tussen de havenstad Yeosu in het zuiden van Zuid-Korea en het eiland Geomundo in het Dadohae Maritime Nationaal Park, één van de grootste beschermde natuurgebieden van het land, zo vertelde Josien Damen bij de overhandiging van de foto. ‘Om een schip te vernoemen naar iemand die schipbreuk heeft geleden, is vanuit de vaak wat angstige maritieme traditie zoiets als het ongeluk over je afroepen, maar KT Marine heeft meer dan voldoende vertrouwen in onze producten om dat aan te durven.’

Naar Korea

Josien Damen vertelde verder dat ze in oktober naar Zuid-Korea reist en hoopt dan de oversteek te maken met de Hamel. Naast de familie Damen waren ook salesmanager Thomas Röwekamp en projectmanager Gert-Jan Blauw van Damen Shipyards aanwezig bij de overhandiging. Na de overhandiging kregen de genodigden een rondleiding door het museum. Tevens vertelde bestuursvoorzitter Dick van Zanten over de inspanningen die nodig zijn om als Hendrick Hamelmuseum te worden ingeschreven in het Museumregister. Daarmee wordt de kwaliteit van het museum gewaarborgd. Omdat Hendrick Hamel verbonden was aan de VOC maakt zijn geschiedenis deel uit van het slavernijverleden in Nederland. Volgens Van Zanten gelden daarvoor nog strengere eisen bij de registratie.