âTegen Eugene van Kempen kun je geen nee zeggen.â Ron van der Linden vat het bondig samen. De scheepvaartondernemer is eigenaar van het schip Varnebank in de haven van Maassluis. âOf we niet een keer een boottochtje konden organiseren voor de vrijwilligers van kringloopwinkel Goed voor Goed. Tuurlijk wilde ik dat, maar dan wel op de Elbe, de historische zeesleper. Meer ruimte en meer comfortâ, legt Van der Linden uit.
Eugene is een afgekeurde vrachtwagenchauffeur die ook zelf zijn heil zocht bij de kringloopwinkel. Dat bracht hem zo veel dat hij voor de vrijwilligers en begeleiders een mooi dagje uit wilde regelen. Van der Linden charterde het schip (âdat doen we ook wel eens voor relaties’) en Eugene regelde nog 16 andere sponsors om de vaartocht en de busreis te bekostigen. Zo ook zijn eigen werkgever, het maritieme databedrijf Royal Dirkzwager uit Maassluis en advocatenkantoor Blue Legal uit Breda.
Tekst gaat verder onder de foto
Wie nu denkt Eugene dat een handige ritselaar is, heeft het volledig mis. Van Kempen is een bedaarde, haast verlegen man die niet graag in de schijnwerpers staat. Maar als hij iets vraagt, zeg je geen nee. Zo weet ook de directeur Joost Welsenis van de Kringloop Goed voor Goed uit Goeree-Flakkee. âIk kreeg te horen dat we op 1 augustus zouden gaan varen. Dus zo gebeurde het.â
Tekst gaat verder onder de foto
Even na 10 uur verlaat de Elbe (zie kader) de haven van Maassluis. Het schip vaart bijna tot op volle zee. Telkens klinken er scheepstoeters. Of het nu van een Boskalis-schip is dat onderweg is naar een windmolenpark of van de loodsen in Hoek van Holland. Aan het roer van de Elbe zit Robin van der Wind. Hij vaart als kapitein voor Jan De Nul, maar in zijn vrije tijd vindt hij het prachtig met deze oude dame te varen.
Elbe: ooit een van de sterkste zeeslepers ter wereld
De Elbe was ooit Ă©Ă©n van de sterkste zeeslepers ter wereld en het boegbeeld van Hollands Glorie. Na in 1976 te zijn verkocht, fungeerde de zeesleper eerst als loodsboot en vervolgens als actieschip voor Greenpeace, voordat het uiteindelijk een museumschip werd.
In 1959 liep het vlaggenschip van L. Smit & Coâs Internationale Sleepdienst uit Rotterdam onder bouwnummer 867 bij de NV J.& K. Smitâs Scheepswerven in Kinderdijk van stapel. De 58 meter lange en 11 meter brede zeesleper was 4000 pk sterk, geleverd door twee zescilinder MAN hoofdmotoren die bij de machinefabriek van J.& K. Smit waren gebouwd.
In tweeën gebroken tanker
Het meest bekend werd de Elbe door haar sleepreis, in 1965, met de zwaarbeschadigde en in tweeën gebroken Nederlandse tanker Pendrecht van Montevideo naar Rotterdam. Na talloze sleepreizen en bergingsacties te hebben uitgevoerd, werd de sleper in 1976 verkocht aan de Amerikaanse Association of Maryland Pilots uit Baltimore. Hier volgde een verbouwing tot loodsboot en werd de Elbe herdoopt in Maryland.
In 1984 kwam de sleper in handen van Greenpeace om als actieschip dienst te gaan doen. Begin 2002 droeg Greenpeace het schip over aan het Maritiem Buitenmuseum in Rotterdam en kwam zij in beheer bij de Stichting Maritieme Collectie Rijnmond, die drie jaar later volledig eigenaar werd. Vrijwilligers van deze stichting zagen kans de inmiddels weer in Elbe herdoopte sleper volledig te restaureren en ook met succes te exploiteren. Meer informatie over het bezoeken van de zeesleper, vind je op deze website.Â
Klussen op de Elbe
De Elbe wordt pico bello onderhouden door een leger aan vrijwilligers. Bijna allemaal hebben zij een achtergrond in de scheepvaart. Zo ook bootsman Peter Muret. Zeker drie dagen per week is hij aan boord te vinden van de Elbe. Het schip kan worden gehuurd door gezelschappen. âMaar we verdienen ook geld met betaalde dagtochten en als we bij evenementen toegang heffen.â
Tekst gaat verder onder de foto
Na de Nieuwe Waterweg zet het schip koers naar de Tweede Maasvlakte. De Elbe vaart vlak langs containerreuzen en grote kranen. Het gezelschap kijkt de ogen uit. ‘Het is fantastisch om te zien hoe deze mensen opbloeien tijdens zo’n dag,’ zegt Pieter van Dijk, een van de vrijwilligers van De Elbe. ‘Ze krijgen de kans om iets nieuws te ervaren en te genieten van het gezelschap.’
Stichting Goed voor Goed biedt ondersteuning aan mensen die moeite hebben om hun draai te vinden in de samenleving. Door hen te betrekken bij activiteiten zoals deze rondvaart, krijgen ze een doel om voor te leven en de kans om weer sociale contacten op te bouwen. ‘Onze stichting wil mensen helpen hun zelfvertrouwen terug te vinden en hen een zinvolle tijdsbesteding bieden,’ aldus Janine Verhoeven, coördinator bij Goed voor Goed. ‘Een dag op het water met De Elbe is voor velen een onvergetelijke ervaring.’
Vrijwilligers
Ariette Koppenaal en Marieke van der Mast
Claudia Heemskerk
Justin Kalle
Martin Lodewijks
Wat is Goed voor Goed?
De stichting Goed voor Goed biedt dagbesteding aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen zijn met een fysieke of verstandelijke beperking, mensen die kampen met verslavingsproblematiek of mensen die via een traject weer naar een betaalde baan willen. Goed voor Goed heeft zoân 200 medewerkers, cliĂ«nten, vrijwilligers, professionals en stagiaires en heeft kringloopwinkels in Sommelsdijk, Oude Tonge en Stellendam en Halsteren.
Iedereen die een zinvolle dagbesteding zoekt, wordt ontvangen met open armen. Bij Goed voor Goed werken betekent sociaal bezig zijn in een leuke, ontspannen sfeer.