Walwerk aan boord

Hwtk van autonome schepen mag op kantoor gaan werken

Kongsberg Maritime in Noorwegen heeft goedkeuring gekregen van classificatiebureau DNV om hwtk’s (hoofdwerktuigkundigen) vanaf een controlecentrum op de wal te laten werken op autonome schepen. Dat deze functie een kantoorbaan wordt, is een belangrijke stap in de ontwikkeling van onbemande scheepvaart. ‘Dit is een stap die kan helpen om het tekort aan zeevarenden aan te pakken en de activiteiten op schepen veiliger en efficiënter te maken’, aldus een woordvoerder van DNV.

Vanaf de wal kan de bemanning werken aan boord. Foto DNV

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hwtk van autonome schepen mag op kantoor gaan werken | Schuttevaer.nl
Walwerk aan boord

Hwtk van autonome schepen mag op kantoor gaan werken

Kongsberg Maritime in Noorwegen heeft goedkeuring gekregen van classificatiebureau DNV om hwtk’s (hoofdwerktuigkundigen) vanaf een controlecentrum op de wal te laten werken op autonome schepen. Dat deze functie een kantoorbaan wordt, is een belangrijke stap in de ontwikkeling van onbemande scheepvaart. ‘Dit is een stap die kan helpen om het tekort aan zeevarenden aan te pakken en de activiteiten op schepen veiliger en efficiënter te maken’, aldus een woordvoerder van DNV.

Vanaf de wal kan de bemanning werken aan boord. Foto DNV

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer