Column

Zware Kees: slachtofferhulp A7

Ergens in dit voorjaar brak grote paniek uit onder forenzen die dagelijks per auto, via de A7, door Noord-Holland reizen. Rijkswaterstaat liet namelijk weten dat de brug over het Noord-Hollandskanaal aan de westkant van Purmerend moet worden verstevigd om het ‘vele en zware verkeer van tegenwoordig’ aan te kunnen. De werkzaamheden duren vijf maanden. ‘Tot ergernis van veel reizigers’, voegt het Noord-Hollands Dagblad nogal stemmingmakend aan het bericht toe. (Je kunt als krant de reacties maar vóór zijn…)

wachten op doorvaart
Een automobilist komt mogelijk te laat op zijn werk als er aan de weg wordt gewerkt. Voor een binnenschipper ligt het complete werk stil als de brug wordt gestremd. Foto Kees Wiersum

Niet alleen ergernis, ook wanhoop slaat toe: hoewel Rijkswaterstaat mensen voorhield zoveel mogelijk thuis te gaan werken en er treinen rijden en ik mensen ken die dagelijks vanuit West-Friesland per (elektrische) fiets naar Amsterdam en terugrijden, blijken er tóch veel mensen dagelijks in de file te staan.

Het leed is zelfs zó groot dat er een Facebook-pagina in het leven is geroepen om alle slachtoffers bij te staan… Huh, slachtoffers? Jawel, de Facebookpagina heet ‘Slachtofferhulp A7-forenzen’.

Maar vallen er op de A7 dan doden of gewonden? Ik zoek de Facebook-pagina op. Het blijkt een mix te zijn van het gewone Facebook-geschreeuw, beledigingen (vooral aan het adres van vrachtwagenchauffeurs), zogenaamd leuke grappen, goedbedoeld advies (‘neem de trein…’) en ander commentaar. Maar geen lijsten met slachtoffers van de laatste dagen.

Wel valt mij iets anders op. Als het leed wordt veroorzaakt door reparaties en verstevigingen aan de brug, zullen er ook in de binnenvaart, die ongetwijfeld van het Noord-Hollandskanaal gebruikmaken, slachtoffers vallen. Nou ja, zullen er ook weer schepen gestremd komen te liggen. Liggen er dagelijks rijen wachtende schepen? Langzaam varen misschien? Ik lees er met geen woord over.

Wel een artikel op de voorpagina van deze krant dat dezelfde Rijkswaterstaat het onderhoud aan waterwegen, sluizen en bruggen niet op orde heeft. Zo loopt ‘gepland onderhoud vertraging op’ en ‘verschillende projecten (Volkerak- en Kreekraksluizen, vaarweg IJsselmeer-Meppel) zijn al op pauze gezet’. Bestaat er een Facebook-pagina speciaal voor ‘slachtofferhulp aan binnenvaartschippers die te kampen hebben met vertragingen en stremmingen op diverse waterwegen, door achterstallig onderhoud aan bruggen en andere kunstwerken?’ Ik denk het niet…

Toch vreemd, want waar automobilisten de keuze hebben de auto te laten staan en op een andere manier naar het werk te gaan, kunnen schippers niet thuiswerken of met de trein naar hun bestemming. Als ze al een elektrische fiets hebben, kunnen ze die óók niet voor hun werk gebruiken wanneer er een vaarweg of sluis is gestremd.

En hoewel een automobilist, door onderhoud aan een brug, hooguit te laat op zijn werk kan komen, ligt het complete werk van een schipper stil, bij diezelfde werkzaamheden. Hebben eigenlijk de schippers niet eerder ‘slachtofferhulp’ nodig?

Meer Zware Kees op: zwarekeesartenstories.jouwweb.nl

Zware Kees: slachtofferhulp A7 | Schuttevaer.nl
Column

Zware Kees: slachtofferhulp A7

Ergens in dit voorjaar brak grote paniek uit onder forenzen die dagelijks per auto, via de A7, door Noord-Holland reizen. Rijkswaterstaat liet namelijk weten dat de brug over het Noord-Hollandskanaal aan de westkant van Purmerend moet worden verstevigd om het ‘vele en zware verkeer van tegenwoordig’ aan te kunnen. De werkzaamheden duren vijf maanden. ‘Tot ergernis van veel reizigers’, voegt het Noord-Hollands Dagblad nogal stemmingmakend aan het bericht toe. (Je kunt als krant de reacties maar vóór zijn…)

wachten op doorvaart
Een automobilist komt mogelijk te laat op zijn werk als er aan de weg wordt gewerkt. Voor een binnenschipper ligt het complete werk stil als de brug wordt gestremd. Foto Kees Wiersum

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer