Techniek

Vraag naar walstroominstallaties explodeert

Het aantal walstroomaansluitingen voor de zee- en binnenvaart in Europa zal de komende jaren explosief groeien. De European Onshore Power Supply Association (EOPSA), een vereniging voor havenbedrijven, leveranciers en toeleveranciers van walstroominstallaties, rekent op een vertienvoudiging van de vraag tussen nu en 2030. 

De Amsterdamse cruiseterminal voor de zeecruisevaart moet in 2025 walstroom hebben. De energievraag van cruiseschepen, zoals de hier aan de terminal liggende Norwegian Prima (294 meter, 143,500 brt, 3000 passagiers en 1500 bemanningsleden) is zo gigantisch dat een nieuwe hoogspanningskabel vanaf Amsterdam-Noord moet worden getrokken om te voorkomen dat in de binnenstad de stroom uitvalt. Foto Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vraag naar walstroominstallaties explodeert | Schuttevaer.nl
Techniek

Vraag naar walstroominstallaties explodeert

Het aantal walstroomaansluitingen voor de zee- en binnenvaart in Europa zal de komende jaren explosief groeien. De European Onshore Power Supply Association (EOPSA), een vereniging voor havenbedrijven, leveranciers en toeleveranciers van walstroominstallaties, rekent op een vertienvoudiging van de vraag tussen nu en 2030. 

De Amsterdamse cruiseterminal voor de zeecruisevaart moet in 2025 walstroom hebben. De energievraag van cruiseschepen, zoals de hier aan de terminal liggende Norwegian Prima (294 meter, 143,500 brt, 3000 passagiers en 1500 bemanningsleden) is zo gigantisch dat een nieuwe hoogspanningskabel vanaf Amsterdam-Noord moet worden getrokken om te voorkomen dat in de binnenstad de stroom uitvalt. Foto Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer