De wereldwijde olieprijzen blijven onder druk staan door aanhoudende economische zorgen in de Verenigde Staten. Maar de prijzen hebben enige steun gekregen van een lagere dollar en een sterke toename van de export van olieproducten naar China.
De raffinageproductie in China steeg met 18,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. China maakte gebruik van de zwakkere dollar om extra olie in te kopen en aan de toegenomen vraag van eindgebruikers te voldoen. Daarnaast heeft de grootste daling in het aantal actieve boorinstallaties in de Verenigde Staten sinds september 2021 de markt verder ondersteund. Het aantal boorinstallaties daalde afgelopen week tot 575 (-11).
ARA en Rijn
Zowel de vrachttarieven in de ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) als de vrachttarieven op de Rijn hebben afgelopen week hun dalende trend voortgezet. Vanwege een geringe vraag naar product en transport, in combinatie met een vrije dag op donderdag 18 april (Hemelvaartsdag), waren de meeste marktspelers terughoudend. Ze concentreerden zich voornamelijk op het omnomineren van hun schepen vanwege aanhoudende vertragingen bij grote laad- en losplaatsen. Maar deze vertragingen lijken intussen langzaam op te lossen, wat kan leiden tot meer beschikbare scheepsruimte. Deze ontwikkelingen hebben de afgelopen week al geleid tot meer concurrentie en lagere vrachttarieven. Verwachting is dat deze trend zich de komende tijd zal voortzetten.
Waterpeil normaal
Ook op de Rijn was het een rustige week vanwege Hemelvaartsdag. De meeste schepen zijn goed bezet, al is het veelal tegen lagere tarieven. Met name de vraag naar kleinere schepen en transport naar binnenlandse depots blijft sterk. De vraag naar product en transport voor locaties langs de Rijn tot en met Zwitserland (Bazel) leek echter af te nemen.
De beperkt beschikbare scheepscapaciteit in het gebied biedt nog wel enige ondersteuning voor de vrachttarieven. Vanwege de kortere week hebben marktspelers zich voornamelijk gericht op hun contractuele verplichtingen. Nu het waterpeil weer normaal is, lijkt de afwachtende houding ten opzichte van de spotmarkt aan te houden tot volgende week.
Weekgemiddelden ARA vrachttarieven
Prijs per euro/kton Range: 2-6kton |
weekgemiddelde | Laagste prijs van de week | Hoogste prijs van de week |
Cross Harbor | € 4,03 | € 4,00 | € 4,30 |
Rotterdam – Antwerp/Amsterdam | € 5,04 | € 5,00 | € 5,30 |
Antwerp – Amsterdam | € 6,03 | € 6,00 | € 6,30 |
Flushing – Antwerp | € 5,31 | € 5,30 | € 5,40 |
Flushing – Rotterdam | € 5,82 | € 5,70 | € 6,00 |
Flushing – Amsterdam | € 7,02 | € 7,00 | € 7,25 |
Ghent – Flushing | € 5,41 | € 5,40 | € 5,50 |
Ghent – Antwerp | € 6,04 | € 6,00 | € 6,25 |
Ghent – Rotterdam | € 6,36 | € 6,30 | € 6,50 |
Ghent – Amsterdam | € 7,47 | € 7,45 | € 7,50 |
Weekgemiddelden Rijn vrachttarieven
Prijs per euro/kton range: 0-3kton |
Weekgemiddelde | Weekgemiddelde Gasolie | Weekgemiddelde benzine |
Duisburg | € 10,35 | € 9,85 | € 10,85 |
Dortmund* | € 14,40 | € 14,40 | – |
Cologne | € 13,40 | € 12,90 | € 13,90 |
Koblenz* | € 15,40 | € 15,40 | – |
Frankfurt* | € 20,90 | € 20,90 | – |
Mannheim | € 21,40 | € 20,90 | € 21,90 |
Karlsruhe | € 23,10 | € 22,60 | € 23,60 |
Strasbourg | € 24,20 | € 23,70 | € 24,70 |
Basle EUR | € 25,66 | € 25,16 | € 26,16 |
Basle CHF | 25,00 CHF | 24,50 CHF | 25,50 CHF |
Mede mogelijk gemaakt door Inland Barging. Uw specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Geschreven door Emiel de Barbanson.
Lees ook:
Aan de Reis: Vrachtprijzen staan onder druk
Aan de Reis: Vrije scheepscapaciteit neemt verder af
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?