Ondanks de productiebeperkingen en de lage voorraden in de VS blijft het aantal actieve boorinstallaties in het land afnemen. Dit daalde afgelopen week tot 586 (-2) en bereikte hiermee het laagste punt sinds juni 2022. Maar de oliemarkt kan in de nabije toekomst enige ondersteuning verwachten. Op 4 juni komt de OPEC+ bijeen om te beslissen voer verdere productiebeperkingen. Kijkend naar de huidige lage voorraden en het zomerseizoen op komst lijkt dit erg onwaarschijnlijk. Dit zag de Amerikaanse staatssecretaris van Energie ook, die voorzichtig heeft aangegeven dat het land zich vanaf volgende maand kan gaan focussen op het aanvullen van de strategische voorraden.
ARA en Rijn
De vrachttarieven in de ARA hebben op weekbasis een lichte daling laten zien. De vraag naar transport in het gebied lijkt enigszins getemperd te zijn. Dat de vrachtprijzen niet sterker daalden in de relatief rustige markt, heeft te maken met de aanhoudend geringe vrije scheepscapaciteit in het gebied. Nu de vertragingen bij de grotere laad- en losplaatsen zijn opgelost, is er wel extra capaciteit beschikbaar gekomen op de markt.
Verdere neerwaartse druk kwam voort uit een lager dan verwachte ICE Gasoil-expiratie. Deze expireerde donderdag 11 mei met een totaal volume van 124.000 ton. Gezien de geringe vraag naar product en de lage expiratie kunnen de vrachttarieven ook komende week de dalende trend verder doorzetten.
De vrachttarieven op de Rijn lieten afgelopen periode een significante daling zien. Dit werd vooral veroorzaakt door stijgende waterstanden, een verminderde vraag naar product en problemen met een reformer bij de raffinaderij in Karlsruhe. Die legde de aan- en afvoer van product enige tijd stil.
Waar de vraag naar product vanuit Duitsland afgelopen weken toenam, lijkt die nu in snel tempo af te nemen. Ook neemt de concurrentie, voornamelijk op de Beneden-Rijn, snel toe. Enkele schippers uit de ARA hebben zich al verplaatst naar de Rijn, waardoor de vrije scheepscapaciteit op de Rijn ook is toegenomen. Naar verwachting zal deze trend zich doorzetten en kunnen ook de vrachttarieven op de Rijn verdere neerwaartse druk verwachten.
ARA vrachttarieven
Prijs euro/ton Range: 2000-6000 ton |
weekgemiddelde | Laagste prijs van de week | Hoogste prijs van de week |
Cross Harbor | € 4,17 | € 4,00 | € 4,50 |
Rotterdam Antwerpen-Amsterdam | € 5,16 | € 5,00 | € 5,50 |
Antwerpen – Amsterdam | € 6,17 | € 6,00 | € 6,50 |
Vlissingen – Antwerpen | € 5,44 | € 5,40 | € 5,60 |
Vlissingen – Rotterdam | € 6,04 | € 6,00 | € 6,26 |
Vlissingen – Amsterdam | € 7,20 | € 7,20 | € 7,25 |
Gent – Vlissingen | € 5,45 | € 5,45 | € 5,75 |
Gent – Antwerpen | € 6,14 | € 6,10 | € 6,25 |
Gent – Rotterdam | € 6,57 | € 6,50 | € 6,91 |
Geent – Amsterdam | € 7,69 | € 7,50 | € 7,80 |
Rijn vrachttarieven
Prijs euro/ton range: 0-3000 ton |
Weekgemiddelde | Weekgemiddelde gasolie | Weekgemiddelde benzine |
Duisburg | € 11,55 | € 11,05 | € 12,05 |
Dortmund* | € 14,59 | € 14,59 | – |
Keulen | € 14,32 | € 13,82 | € 14,82 |
Koblenz* | € 16,24 | € 16,24 | – |
Frankfurt* | € 19,86 | € 19,86 | – |
Mannheim | € 20,77 | € 20,27 | € 21,27 |
Karlsruhe | € 22,01 | € 21,51 | € 22,51 |
Straatsburg | € 23,64 | € 23,14 | € 24,14 |
Bazel EUR | € 26,28 | € 25,78 | € 26,78 |
Bazel CHF | 25,70 CHF | 25,20 CHF | 26,20 CHF |
Mede mogelijk gemaakt door Inland Barging. Uw specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Probeer het nu 1 maand gratis uit. Geschreven door Emiel de Barbanson.
Lees ook:
Aan de Reis: Vrije scheepscapaciteit neemt verder af
Aan de Reis: Vrachttarieven sluiten maand positief af
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?