Weer excuses van ProRail

Foutieve aanpassing bedientijd spoorbrug Coevorden volgende stap in brugsoap: ‘Excuses maken, ik?’

Er lijkt geen eind te komen aan de ontwikkelingen en verrassingen rond de spoorbrug over de Stadsgracht in Coevorden. Na wel een lunchpauze, geen lunchpauze en uiteindelijk toch een lunchpauze, zoals ProRail begin mei liet weten, is nu de bedientijd aan het eind van de dag ingekort. Van 20:00 uur zou dat nu 17:35 uur zijn, laat de verkeerscentrale in Zwolle weten. Dat klopt niet en ProRail biedt excuses aan voor het incident.

Mario Noldes. ‘Al lassen ze die spoorbrugbrug vast, mij maakt het niet uit. Ik kom nu echt nooit meer naar Coevorden.’ Foto Willem de Niet

En weer was het schipper Mario Noldes van de spits So Long die erdoor werd verrast, net als op 14 april toen hem om even na 12 uur de doorgang eerst werd geweigerd maar de brug later toch werd bediend. ‘Uit coulance’ en omdat hij erop wees dat ProRail aan Schuttevaer had laten weten dat er gedurende het hoogseizoen op aanvraag wel werd bediend. Voor het feit dat dit uiteindelijk toch niet zo was, bood ProRail begin mei excuses aan.

Op donderdag 11 mei voer Noldes met een 347 ton brekerzand voor Wemeyer Zand en Grind naar Coevorden. Om kwart voor zes lag hij voor de spoorbrug toen hij iets te horen kreeg dat hem verbijsterde en heel erg kwaad maakte: ‘Meneer, de brug wordt dagelijks gedraaid tot vijf over half zes. Nieuwe afspraak tussen Rijkswaterstaat en ProRail. Zo hebben wij het hier staan en zo gebeurt het. Tot morgen.’

Noldes ontplofte en liet zich een aantal krachttermen en minder vleiende woorden ontvallen en belde vervolgens Weekblad Schuttevaer. Nog steeds doorspekt met krachttermen legde hij uit wat hem was overkomen. ‘Bellen jullie nou Zwolle eens. Nee, niet morgen, nú.’

Er werd gebeld en gevraagd: ‘Kunt u mij vertellen tot hoe laat de spoorbrug in Coevorden wordt bediend?’ Het antwoord: ‘Tot 17:35 uur.’

Op de vraag naar het waarom kwam het advies het hogerop in de organisatie te zoeken. ‘Hier staat het zo. Daar houden wij ons aan. En zegt u schipper Noldes maar dat, als hij ooit nog door de brug wil, hij eerst zijn excuses moet maken voor alle verwensingen. Prettige avond verder.’

‘Excuus maken, ik?’

Als Noldes op de hoogte wordt gebracht spuit de stoom weer uit zijn oren. ‘Excuus maken, ik? Laat ProRail maar excuus maken naar mij voor alle verloren tijd. En trouwens, al lassen ze de brug vast, mij best, mij maakt het niet uit. Ik kom nu echt nooit meer in Coevorden. Een paar weken geleden zei Noldes hetzelfde, maar wist Jan Wemeijer hem om te praten. Deze keer gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken, want Mario Noldes keerde zijn schip en lag donderdagavond voor de Monierbrug, totdat die vrijdag om negen uur werd bediend. ‘Ik heb mijn bevrachter gebeld en gezegd dat hij maar een andere bestemming voor het zand moet zoeken. Op deze manier was het een dure, een verloren week.’

Vrijdagmorgen werd Noldes geschut in de Haandriksluis. Hij was schijnbaar wat gekalmeerd. ‘Nu is Jan Wemeijer een beetje boos op mij, dat ik niet eerst heb gelost.’

Hij was ondertussen met het zand onderweg naar Wijk bij Duurstede. ‘Dit zand komt uit Born en gaat via Coevorden naar Wijk bij Duurstede. En nee, ik heb nog nooit geladen met zand met de kop naar Gramsbergen in deze sluis gelegen.’

Nog nooit vertoond, de So Long geladen met 347 ton brekerzand in sluis De Haandrik met de kop richting Almelo. De vracht ging van Born via Coevorden naar Wijk bij Duurstede. Foto Willem de Niet

Uiteraard vroeg Schuttevaer donderdagavond nog om commentaar aan ProRail. Vrijdagmorgen is het antwoord: ‘Op het niet openen van de spoorbrug in Coevorden om 17:40 uur, terwijl op vaarweginformatie.nl staat dat dat wel zou moeten, past maar één antwoord: excuses en mea culpa. Dit had niet mogen gebeuren’. Ze voegt er aan toe dat over de manier waarop Noldes tegenover de bedienaar zijn onvrede heeft uitgesproken, een klacht is gedeponeerd bij Rijkswaterstaat.

Tot slot Jan Wemeijer die het zand had besteld en bijna vanaf zijn loswal zag verdwijnen. ‘Ik ben hier helemaal niet bij mee, moet zien dat ik ander zand krijg. Anders sta ik voor gek bij mijn afnemers. Ik had liever gezien dat Noldes het hier had gelost en daarna wat mij betreft nooit meer naar Coevorden was gekomen. Hij overnachtte op 10 minuten varen van onze loswal. Nu heeft hij niet alleen zichzelf maar ook mij te pakken.’

Nog nooit vertoond, de So Long geladen met 347 ton brekerzand in sluis De Haandrik met de kop richting Almelo. De vracht ging van Born via Coevorden naar Wijk bij Duurstede. Foto Willem de Niet

Opgeheven lunchpauze spoorbrug Coevorden toch terug: ‘Mij zien ze niet meer terug’

Met excuses ProRail, lunchpauze brug Coevorden blijft

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • Uiteraard heeft de heer Noldes inhoudelijk gewoon gelijk. De manier om dat te uiten had wel iets tactischer gemogen, immers met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Hier werd meermaals een onbetrouwbare overheid getoond. De vraag is of zo’n enkele “telefonische” wijziging van een offici”ele en openbare bedieningsregeling wel op deze manier mag? Ik vermoed dat er overdag meerdere bedienaren in die bediencentrale in Zwolle werken, en wellicht na 17:35 nog maar slechts een?, die heeft het dan kennelijk te druk met de andere 6 beweegbare spoorbruggen. De bedienaar had ook kunnen zeggen; “ik ben even met een of meerdere andere objecten bezig, zodra ik daar mee klaar ben, geef ik u een opening voor uiterlijk 20:00 uur”, of iets van gelijke strekking. De heer Noldes had ook nog fijntjes kunnen zeggen dat ie bij deze spoorhefbrug een keer keurig bediend werd om 23:30 uur, dus waarom dan nu niet?
    Was deze dienstwijziging minstens 30 dagen tevoren voor ingang aangekondigd in de binnenvaart vakbladen? Zo nee, dan denk ik dat er een schadevergoeding te claimen zou zijn geweest. Alleen is dan de vraag hoe groot is die schade voor de schipper nu eigenlijk? Dat hangt af van de bedieningstijd de volgende ochtend, en het tijdstip waarop de klant normaal begint met lossen. Je wil als je leeg bent immers ook weer snel van die kanalen af. Op zaterdag b.v. kun je bij zeer vroeg vertrek ’s morgens net Coevorden – Almelo halen voor ze weekend sluiting hebben, maar dan moet er niets tegen zitten, anders lig je alsnog opgesloten. De andere kant op idem. Als de klant normaal om 07:00 uur begint met lossen, en de spoorhefbrug wordt pas om 09:00 uur bediend, afhankelijk van treinenloop en andere druktes op de andere objecten, dan is de schade na vertraging 2,5 uur x het uurtarief van een ZZP’er. De vaarafstand van die spoorhefbrug tot aan de loswal van Wemeijer is immers vrij kort. In het slechtste geval ontgaat de schipper net een volgende reis en weer een week zonder werk. Dit voorval lijkt me dan iets voor een claim via een zakelijke rechtsbijstandsverzekering, toch?
    Daarnaast kan ook de ontvanger een schade claim wegens te late levering bij ProRail claimen, want volgens de geldende dienstregeling had het schip de avond voor lossing voor de wal kunnen liggen. Het lijkt mij dat je dan meer bereikt dan met een scheldpartij. Het opzettelijk omvaren naar een andere klant zal de schipper meer kosten, dan het nadeel van de opgelopen vertraging door die bediencentrale. Ik neem tenminste aan dat het omvaren niet vergoed gaat worden, want geen vraag van de opdrachtgever. De vorige blokkeer blunder (extra langdurig onderhoud) in die regio was door meerdere schippers toen slimmer aangepakt dan deze soap nu lijkt het.
    Ander punt is dat er achter die spoorbrug ook een scheepswerf ligt, en een schipper zou er ook wel eens met spoed door moeten kunnen bij b.v. een flinke lekkage. Blijft ProRail in dat nood geval dan ook hardnekkig de brug dicht houden vanwege lunchpauze o.i.d.? Zo ja, dan lopen ze de kans dat zo’n lek schip bij de volgende brugopening precies in het bruggat zinkt vanwege de door hen veroorzaakte onnodige vertraging, dan is de ramp en de herstelkosten voor iedereen veel groter. Dus lijkt mij dit voorval iets voor de schippersbonden in een volgend overleg met de vaarwegbeheerder en ProRail. Iedereen sterkte ermee om de kleine beroepsvaart zo veel mogelijk in stand te houden, want men beseft nog steeds niet goed wat men als maatschappij op meerdere fronten weggooit. Is het niet de nieuwe regelgeving, dan weer het wanbeheer van bedienaars. Hopelijk kunnen ASV en KBN hier iets mee?

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Ik zal hier nog ff uitleggen hoe het allemaal zo gekomen is en waarom ze het daar vast mogen lassen.
    Het is niet zo dat voor een brugbediening iemand op zijn knieen uit Jipsing boermussel moet komen kruipen, vervolgens met zwengels, schroevendraaiers baco’s en een hoop kunst en vliegwerk in een drie uur durend ritueel die brug moet openen.
    Nee, die brug word bediend vanuit Zwolle. Daar worden 7 spoorbruggen bediend, 24/7 365 dagen per jaar. Is het dan niet vreemd dat Coevorden een middag pauze heeft en als je door Zutphen wil of Hattem is dat geen probleem, maaaaar Coevorden, nee daar kunnen we niet aan beginnen.
    Als er gevraagd word waarom die middag pauze in Coevorden is men krijg je verschillende antwoorden. Zoals, De omliggende bruggen draaien ook niet, of, We houden ons aan “vaarwegeninformatie.nl”. Toen werd er gezegd in het laagseizoen zit er maar 1 persoon, en vanaf 1 April 2 dus dan kon het weer wel. Mag dat uberhaupt, 1 persoon op zo’n bediening centrale. Als ik me niet vergis is dat volgens EU NEN regulering verboden.
    15 jaar geleden toen ik daar vast voer werd die brug vanuit dezelfde centrale bediend. Als ik toen zondagavond om 23.30 belde deden ze de brug gewoon open. Ze zaten er toch. Is dat noodzakelijk, nee, maar het geeft wel aan hoe spastisch men vandaag is.
    Dus wat is de reden om die brug dicht te houden?????? Om die middag pauze er eventueel af te krijgen word gewezen naar een jaarlijks overleg ergens in november dacht ik. Ik ga er dan vanuit omdat het over een toch wel zeer heikele kwestie gaat, dat bij dit overleg op zijn minst Putin, Xi Ping en Biden aanwezig zullen zijn.
    Dus om een middagpauze (die niemand kan vertellen waarom) eraf te krijgen, is nog lastiger als vrede in het midden oosten, MAAAR de bedieningstijd s’avonds met twee en half uur inkorten kan met een knip van de vinger, en kan vervolgens niet uitgelegd worden, dat is nu eenmaal zo. Nogmaals DE CENTRALE IS 24/7 bemenst (wel beetje gender neutraal blijven, ze zijn bij Prorail vlug op hun p, o nee dat mag ook niet meer).
    Tot het tegendeel bewezen is, is dit op zijn minst ordinair schipper pesten, maar zelf ga ik voor met voorbedachte raden concurentie vervalsing. Bij Europark is men 15 jaar geleden begonnen met (zwaar gesubsidieerd) grind per trein aan te voeren. Ondergetekende voer toen vast voor Wemeijer. Van de ene op de andere dag was het over voor mij. That’s live. Ik had toen niet het idee dat Wemeijer daar toen van wakker gelegen heeft dat ik zonder werk zat, zoals ik al zei, that’s live.
    Voor een paar jaar terug ging de subsidie eraf, en mochten wij weer. Nu met een (opzettelijke door stikstof) slabakkende economie wil het spoor misschien weer beetje grind leveren?? Zomaar een idee hoor.
    Toen ik in april aan Wemeijer vroeg of hij er ook als belanghebbende een mailtje/telefoontje aan wilde wagen naar Prorail om die middag pauze ( die er vorig jaar 28 november af was en toen weer toegepast werd) eraf te krijgen, vond de heer Wemeijer dat niet nodig, en had hij genoeg aan zijn eigen toko.
    Dus met de krokodillen tranen van de heer Wemeijer heb ik niet zoveel.
    Als je dan 6 keer op papier hebt ( drie E-mails en drie keer in de krant) dat de bediening volgens Vaarwegeninformatie.nl is, dat hield in tot 20.00 uur, en je belt om 17,45 en er word je botweg ( met de nadruk op bot) verteld morgen ben je de eerste om17.35 was de laatste draaiing, ja dan ontplof ik. En dan mag Putin er van mij een bom op gooien.

    Volgens de heer Hagens moet ik meer vracht vragen de volgende keer. Ik heb een veel beter idee. Mijn offerte is vanaf nu standaar 50,00 per ton. Voor elk kunstwerk dat zonder problemen gepasseerd wordt geef ik korting. Ik ga vast op de Bahama’s zoeken naar een leuk optrekje;-).

    Dit land glijd met rasse schreden af naar de zelfde staat als in 1672. Reddeloos, redeloos en radeloos, dat laatste schiet bij ondergetekende al aardig op. #1789.

    G.M. vdf Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • Ach over een paar jaar liggen alle schepen van voor 1976 toch op de schroothoop, dus of de klant nu op zoek gaat naar alternatief of over paar jaar. Met de mentaliteit van de vaarwegbeheerder/bedienaren kan het me niet vlug genoeg gedempt worden. asfalt eroverheen, lijntje in de midden, paar blikken oosteuropesche chauffeurs open trekken en iedereen is tevreden.

    G.M. vdf Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • I.P.V. tekeer te gaan tegen de bedienaar, en ook de Klant te benadelen, had Meneer Noldes gewoon bij de klant het zand kunnen lossen, en daarna nooit en te nimmer meer naar Coevorden varen.
    Nu is de klant de Sjaak, die er part noch deel aan heeft, sterker deze wordt ook benadeeld.
    Via de Bevrachter had je een verhoging op de volgende vracht kunnen vragen.
    Wegvaren van een trouwe Klant, die achter de Binnenvaart staat, dat is netjes, de bedienaar uitkafferen, dat is netjes, natuurlijk mag je je frustraties kwijt, maar
    niet op de Bedienaar, noch op een Klant, je benadeeld ook je Collegas hiermee, er zal een transport ondernemer komen die het voortaan transporteert over de Weg
    De klant is iets meer kwijt, maar geen gezeik.

    Geplaatst door: j.hagens op

Reageer

Foutieve aanpassing bedientijd spoorbrug Coevorden volgende stap in brugsoap: ‘Excuses maken, ik?’ | Schuttevaer.nl
Weer excuses van ProRail

Foutieve aanpassing bedientijd spoorbrug Coevorden volgende stap in brugsoap: ‘Excuses maken, ik?’

Er lijkt geen eind te komen aan de ontwikkelingen en verrassingen rond de spoorbrug over de Stadsgracht in Coevorden. Na wel een lunchpauze, geen lunchpauze en uiteindelijk toch een lunchpauze, zoals ProRail begin mei liet weten, is nu de bedientijd aan het eind van de dag ingekort. Van 20:00 uur zou dat nu 17:35 uur zijn, laat de verkeerscentrale in Zwolle weten. Dat klopt niet en ProRail biedt excuses aan voor het incident.

Mario Noldes. ‘Al lassen ze die spoorbrugbrug vast, mij maakt het niet uit. Ik kom nu echt nooit meer naar Coevorden.’ Foto Willem de Niet

En weer was het schipper Mario Noldes van de spits So Long die erdoor werd verrast, net als op 14 april toen hem om even na 12 uur de doorgang eerst werd geweigerd maar de brug later toch werd bediend. ‘Uit coulance’ en omdat hij erop wees dat ProRail aan Schuttevaer had laten weten dat er gedurende het hoogseizoen op aanvraag wel werd bediend. Voor het feit dat dit uiteindelijk toch niet zo was, bood ProRail begin mei excuses aan.

Op donderdag 11 mei voer Noldes met een 347 ton brekerzand voor Wemeyer Zand en Grind naar Coevorden. Om kwart voor zes lag hij voor de spoorbrug toen hij iets te horen kreeg dat hem verbijsterde en heel erg kwaad maakte: ‘Meneer, de brug wordt dagelijks gedraaid tot vijf over half zes. Nieuwe afspraak tussen Rijkswaterstaat en ProRail. Zo hebben wij het hier staan en zo gebeurt het. Tot morgen.’

Noldes ontplofte en liet zich een aantal krachttermen en minder vleiende woorden ontvallen en belde vervolgens Weekblad Schuttevaer. Nog steeds doorspekt met krachttermen legde hij uit wat hem was overkomen. ‘Bellen jullie nou Zwolle eens. Nee, niet morgen, nú.’

Er werd gebeld en gevraagd: ‘Kunt u mij vertellen tot hoe laat de spoorbrug in Coevorden wordt bediend?’ Het antwoord: ‘Tot 17:35 uur.’

Op de vraag naar het waarom kwam het advies het hogerop in de organisatie te zoeken. ‘Hier staat het zo. Daar houden wij ons aan. En zegt u schipper Noldes maar dat, als hij ooit nog door de brug wil, hij eerst zijn excuses moet maken voor alle verwensingen. Prettige avond verder.’

‘Excuus maken, ik?’

Als Noldes op de hoogte wordt gebracht spuit de stoom weer uit zijn oren. ‘Excuus maken, ik? Laat ProRail maar excuus maken naar mij voor alle verloren tijd. En trouwens, al lassen ze de brug vast, mij best, mij maakt het niet uit. Ik kom nu echt nooit meer in Coevorden. Een paar weken geleden zei Noldes hetzelfde, maar wist Jan Wemeijer hem om te praten. Deze keer gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken, want Mario Noldes keerde zijn schip en lag donderdagavond voor de Monierbrug, totdat die vrijdag om negen uur werd bediend. ‘Ik heb mijn bevrachter gebeld en gezegd dat hij maar een andere bestemming voor het zand moet zoeken. Op deze manier was het een dure, een verloren week.’

Vrijdagmorgen werd Noldes geschut in de Haandriksluis. Hij was schijnbaar wat gekalmeerd. ‘Nu is Jan Wemeijer een beetje boos op mij, dat ik niet eerst heb gelost.’

Hij was ondertussen met het zand onderweg naar Wijk bij Duurstede. ‘Dit zand komt uit Born en gaat via Coevorden naar Wijk bij Duurstede. En nee, ik heb nog nooit geladen met zand met de kop naar Gramsbergen in deze sluis gelegen.’

Nog nooit vertoond, de So Long geladen met 347 ton brekerzand in sluis De Haandrik met de kop richting Almelo. De vracht ging van Born via Coevorden naar Wijk bij Duurstede. Foto Willem de Niet

Uiteraard vroeg Schuttevaer donderdagavond nog om commentaar aan ProRail. Vrijdagmorgen is het antwoord: ‘Op het niet openen van de spoorbrug in Coevorden om 17:40 uur, terwijl op vaarweginformatie.nl staat dat dat wel zou moeten, past maar één antwoord: excuses en mea culpa. Dit had niet mogen gebeuren’. Ze voegt er aan toe dat over de manier waarop Noldes tegenover de bedienaar zijn onvrede heeft uitgesproken, een klacht is gedeponeerd bij Rijkswaterstaat.

Tot slot Jan Wemeijer die het zand had besteld en bijna vanaf zijn loswal zag verdwijnen. ‘Ik ben hier helemaal niet bij mee, moet zien dat ik ander zand krijg. Anders sta ik voor gek bij mijn afnemers. Ik had liever gezien dat Noldes het hier had gelost en daarna wat mij betreft nooit meer naar Coevorden was gekomen. Hij overnachtte op 10 minuten varen van onze loswal. Nu heeft hij niet alleen zichzelf maar ook mij te pakken.’

Nog nooit vertoond, de So Long geladen met 347 ton brekerzand in sluis De Haandrik met de kop richting Almelo. De vracht ging van Born via Coevorden naar Wijk bij Duurstede. Foto Willem de Niet

Opgeheven lunchpauze spoorbrug Coevorden toch terug: ‘Mij zien ze niet meer terug’

Met excuses ProRail, lunchpauze brug Coevorden blijft

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • Uiteraard heeft de heer Noldes inhoudelijk gewoon gelijk. De manier om dat te uiten had wel iets tactischer gemogen, immers met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Hier werd meermaals een onbetrouwbare overheid getoond. De vraag is of zo’n enkele “telefonische” wijziging van een offici”ele en openbare bedieningsregeling wel op deze manier mag? Ik vermoed dat er overdag meerdere bedienaren in die bediencentrale in Zwolle werken, en wellicht na 17:35 nog maar slechts een?, die heeft het dan kennelijk te druk met de andere 6 beweegbare spoorbruggen. De bedienaar had ook kunnen zeggen; “ik ben even met een of meerdere andere objecten bezig, zodra ik daar mee klaar ben, geef ik u een opening voor uiterlijk 20:00 uur”, of iets van gelijke strekking. De heer Noldes had ook nog fijntjes kunnen zeggen dat ie bij deze spoorhefbrug een keer keurig bediend werd om 23:30 uur, dus waarom dan nu niet?
    Was deze dienstwijziging minstens 30 dagen tevoren voor ingang aangekondigd in de binnenvaart vakbladen? Zo nee, dan denk ik dat er een schadevergoeding te claimen zou zijn geweest. Alleen is dan de vraag hoe groot is die schade voor de schipper nu eigenlijk? Dat hangt af van de bedieningstijd de volgende ochtend, en het tijdstip waarop de klant normaal begint met lossen. Je wil als je leeg bent immers ook weer snel van die kanalen af. Op zaterdag b.v. kun je bij zeer vroeg vertrek ’s morgens net Coevorden – Almelo halen voor ze weekend sluiting hebben, maar dan moet er niets tegen zitten, anders lig je alsnog opgesloten. De andere kant op idem. Als de klant normaal om 07:00 uur begint met lossen, en de spoorhefbrug wordt pas om 09:00 uur bediend, afhankelijk van treinenloop en andere druktes op de andere objecten, dan is de schade na vertraging 2,5 uur x het uurtarief van een ZZP’er. De vaarafstand van die spoorhefbrug tot aan de loswal van Wemeijer is immers vrij kort. In het slechtste geval ontgaat de schipper net een volgende reis en weer een week zonder werk. Dit voorval lijkt me dan iets voor een claim via een zakelijke rechtsbijstandsverzekering, toch?
    Daarnaast kan ook de ontvanger een schade claim wegens te late levering bij ProRail claimen, want volgens de geldende dienstregeling had het schip de avond voor lossing voor de wal kunnen liggen. Het lijkt mij dat je dan meer bereikt dan met een scheldpartij. Het opzettelijk omvaren naar een andere klant zal de schipper meer kosten, dan het nadeel van de opgelopen vertraging door die bediencentrale. Ik neem tenminste aan dat het omvaren niet vergoed gaat worden, want geen vraag van de opdrachtgever. De vorige blokkeer blunder (extra langdurig onderhoud) in die regio was door meerdere schippers toen slimmer aangepakt dan deze soap nu lijkt het.
    Ander punt is dat er achter die spoorbrug ook een scheepswerf ligt, en een schipper zou er ook wel eens met spoed door moeten kunnen bij b.v. een flinke lekkage. Blijft ProRail in dat nood geval dan ook hardnekkig de brug dicht houden vanwege lunchpauze o.i.d.? Zo ja, dan lopen ze de kans dat zo’n lek schip bij de volgende brugopening precies in het bruggat zinkt vanwege de door hen veroorzaakte onnodige vertraging, dan is de ramp en de herstelkosten voor iedereen veel groter. Dus lijkt mij dit voorval iets voor de schippersbonden in een volgend overleg met de vaarwegbeheerder en ProRail. Iedereen sterkte ermee om de kleine beroepsvaart zo veel mogelijk in stand te houden, want men beseft nog steeds niet goed wat men als maatschappij op meerdere fronten weggooit. Is het niet de nieuwe regelgeving, dan weer het wanbeheer van bedienaars. Hopelijk kunnen ASV en KBN hier iets mee?

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Ik zal hier nog ff uitleggen hoe het allemaal zo gekomen is en waarom ze het daar vast mogen lassen.
    Het is niet zo dat voor een brugbediening iemand op zijn knieen uit Jipsing boermussel moet komen kruipen, vervolgens met zwengels, schroevendraaiers baco’s en een hoop kunst en vliegwerk in een drie uur durend ritueel die brug moet openen.
    Nee, die brug word bediend vanuit Zwolle. Daar worden 7 spoorbruggen bediend, 24/7 365 dagen per jaar. Is het dan niet vreemd dat Coevorden een middag pauze heeft en als je door Zutphen wil of Hattem is dat geen probleem, maaaaar Coevorden, nee daar kunnen we niet aan beginnen.
    Als er gevraagd word waarom die middag pauze in Coevorden is men krijg je verschillende antwoorden. Zoals, De omliggende bruggen draaien ook niet, of, We houden ons aan “vaarwegeninformatie.nl”. Toen werd er gezegd in het laagseizoen zit er maar 1 persoon, en vanaf 1 April 2 dus dan kon het weer wel. Mag dat uberhaupt, 1 persoon op zo’n bediening centrale. Als ik me niet vergis is dat volgens EU NEN regulering verboden.
    15 jaar geleden toen ik daar vast voer werd die brug vanuit dezelfde centrale bediend. Als ik toen zondagavond om 23.30 belde deden ze de brug gewoon open. Ze zaten er toch. Is dat noodzakelijk, nee, maar het geeft wel aan hoe spastisch men vandaag is.
    Dus wat is de reden om die brug dicht te houden?????? Om die middag pauze er eventueel af te krijgen word gewezen naar een jaarlijks overleg ergens in november dacht ik. Ik ga er dan vanuit omdat het over een toch wel zeer heikele kwestie gaat, dat bij dit overleg op zijn minst Putin, Xi Ping en Biden aanwezig zullen zijn.
    Dus om een middagpauze (die niemand kan vertellen waarom) eraf te krijgen, is nog lastiger als vrede in het midden oosten, MAAAR de bedieningstijd s’avonds met twee en half uur inkorten kan met een knip van de vinger, en kan vervolgens niet uitgelegd worden, dat is nu eenmaal zo. Nogmaals DE CENTRALE IS 24/7 bemenst (wel beetje gender neutraal blijven, ze zijn bij Prorail vlug op hun p, o nee dat mag ook niet meer).
    Tot het tegendeel bewezen is, is dit op zijn minst ordinair schipper pesten, maar zelf ga ik voor met voorbedachte raden concurentie vervalsing. Bij Europark is men 15 jaar geleden begonnen met (zwaar gesubsidieerd) grind per trein aan te voeren. Ondergetekende voer toen vast voor Wemeijer. Van de ene op de andere dag was het over voor mij. That’s live. Ik had toen niet het idee dat Wemeijer daar toen van wakker gelegen heeft dat ik zonder werk zat, zoals ik al zei, that’s live.
    Voor een paar jaar terug ging de subsidie eraf, en mochten wij weer. Nu met een (opzettelijke door stikstof) slabakkende economie wil het spoor misschien weer beetje grind leveren?? Zomaar een idee hoor.
    Toen ik in april aan Wemeijer vroeg of hij er ook als belanghebbende een mailtje/telefoontje aan wilde wagen naar Prorail om die middag pauze ( die er vorig jaar 28 november af was en toen weer toegepast werd) eraf te krijgen, vond de heer Wemeijer dat niet nodig, en had hij genoeg aan zijn eigen toko.
    Dus met de krokodillen tranen van de heer Wemeijer heb ik niet zoveel.
    Als je dan 6 keer op papier hebt ( drie E-mails en drie keer in de krant) dat de bediening volgens Vaarwegeninformatie.nl is, dat hield in tot 20.00 uur, en je belt om 17,45 en er word je botweg ( met de nadruk op bot) verteld morgen ben je de eerste om17.35 was de laatste draaiing, ja dan ontplof ik. En dan mag Putin er van mij een bom op gooien.

    Volgens de heer Hagens moet ik meer vracht vragen de volgende keer. Ik heb een veel beter idee. Mijn offerte is vanaf nu standaar 50,00 per ton. Voor elk kunstwerk dat zonder problemen gepasseerd wordt geef ik korting. Ik ga vast op de Bahama’s zoeken naar een leuk optrekje;-).

    Dit land glijd met rasse schreden af naar de zelfde staat als in 1672. Reddeloos, redeloos en radeloos, dat laatste schiet bij ondergetekende al aardig op. #1789.

    G.M. vdf Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • Ach over een paar jaar liggen alle schepen van voor 1976 toch op de schroothoop, dus of de klant nu op zoek gaat naar alternatief of over paar jaar. Met de mentaliteit van de vaarwegbeheerder/bedienaren kan het me niet vlug genoeg gedempt worden. asfalt eroverheen, lijntje in de midden, paar blikken oosteuropesche chauffeurs open trekken en iedereen is tevreden.

    G.M. vdf Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • I.P.V. tekeer te gaan tegen de bedienaar, en ook de Klant te benadelen, had Meneer Noldes gewoon bij de klant het zand kunnen lossen, en daarna nooit en te nimmer meer naar Coevorden varen.
    Nu is de klant de Sjaak, die er part noch deel aan heeft, sterker deze wordt ook benadeeld.
    Via de Bevrachter had je een verhoging op de volgende vracht kunnen vragen.
    Wegvaren van een trouwe Klant, die achter de Binnenvaart staat, dat is netjes, de bedienaar uitkafferen, dat is netjes, natuurlijk mag je je frustraties kwijt, maar
    niet op de Bedienaar, noch op een Klant, je benadeeld ook je Collegas hiermee, er zal een transport ondernemer komen die het voortaan transporteert over de Weg
    De klant is iets meer kwijt, maar geen gezeik.

    Geplaatst door: j.hagens op

Reageer