Neska Containerline

HGK wil containerterminal in Dordrecht opzetten

HGK wil een inlandterminal voor de binnenvaart in Dordrecht realiseren. De terminal moet aan de Prins Willem Alexander Kade komen en zal 78.000 vierkante meter groot worden. 

De terminals bevinden zich in Dordrecht en de haven van Moerdijk in Nederland.
De terminals bevinden zich in Dordrecht en de haven van Moerdijk in Nederland. Foto HGK

Het terrein aan de Prins Willem Alexander Kade in Dordrecht zal door ZHD Stevedores worden bebouwd en turnkey worden opgeleverd. De binnenvaartterminal wordt niet door HGK geëxploiteerd, maar door dochterbedrijf Neska Containerline, dat valt onder HGK Logistics and Intermodal, het zusterbedrijf van rederij HGK. Donderdag 11 mei op de transportbeurs in München wordt het contract getekend.

‘Ik ben erg blij dat we samen de planning doorzetten. Deze samenwerking opent nieuwe perspectieven voor onze bestaande containerlogistiek in het Europese achterland. Bovendien zijn er mogelijkheden om de Benelux-markt via een geïntegreerd warehouse-concept te  bevoorraden’, verklaart Markus Krämer, CEO van HGK Logistics and Intermodal.

‘Eindelijk kan een lang gekoesterde wens in vervulling gaan: Een terminal bij de zeehaven voor de kust opent voor ons de mogelijkheid om de dienstverlening voor onze klanten verder te optimaliseren en de kwaliteit te verhogen’, zegt ook Hans Buytendijk, directeur van neska Containerline.

Diversificatie

‘Wij hopen dat de samenwerking met neska Containerline ons meer diversiteit, diversificatie en uitbreiding van activiteiten zal brengen. De samenwerking met een topexpert die gespecialiseerd is in containerlogistiek en een eigen binnenvaartverbinding met het achterland onderhoudt, trekt ons aan’, licht ZHD-directeur Alain Bornet toe.

ZHD Stevedores is een onafhankelijk Nederlands bedrijf dat sinds 1968 stuwadoors diensten verleent. De terminals bevinden zich in Dordrecht en de haven van Moerdijk in Nederland.  ZHD behandelt jaarlijks ongeveer 9,5 miljoen ton van meer dan 80 verschillende producten. Daarnaast biedt ZHD stuwadoorsdiensten aan in de haven van Rotterdam met drijvende kranen. ZHD behandelt jaarlijks ongeveer 9,5 miljoen ton van meer dan 80 verschillende producten.

HKG grootste binnenvaartrederij van Europa

Häfen und Güterverkehr Köln AG (HGK) is het logistieke bedrijf binnen de Stadtwerke Köln Group. Van een voormalig havenbedrijf heeft HGK zich ontwikkeld tot een Europese groep voor geïntegreerde transport- en logistieke diensten. Onderverdeeld in de vijf bedrijfsdivisies Logistiek & Intermodaal, Scheepvaart, Spoorwegactiviteiten, Infrastructuur & Onderhoud en Vastgoed, exploiteert de HGK Group onder meer het grootste binnenhavennetwerk van Duitsland, één van de grootste particuliere
goederenspoorwegen, gespecialiseerde logistieke activiteiten en terminals alsmede een eigen spoorwegnetwerk en werkplaatsen voor goederenvervoer per spoor via haar dochterondernemingen en geassocieerde ondernemingen. HGK Shipping GmbH Europa is de grootste binnenvaartrederij van Europa.

De business unit HGK Logistics and Intermodal (neska)heeft ongeveer 850 medewerkers. Naast transport, overslag en opslag omvatten de kerndiensten van de 20 vestigingen in Duitsland en Nederland ook uitgebreide supply chain-diensten volgens de eisen van de klant.

Lees ook:

HGK en Rotterdam werken samen aan waterstoflogistiek

HGK Shipping wil eigen vloeibare waterstoftechnologie ontwikkelen

HGK wil containerterminal in Dordrecht opzetten | Schuttevaer.nl
Neska Containerline

HGK wil containerterminal in Dordrecht opzetten

HGK wil een inlandterminal voor de binnenvaart in Dordrecht realiseren. De terminal moet aan de Prins Willem Alexander Kade komen en zal 78.000 vierkante meter groot worden. 

De terminals bevinden zich in Dordrecht en de haven van Moerdijk in Nederland.
De terminals bevinden zich in Dordrecht en de haven van Moerdijk in Nederland. Foto HGK

Het terrein aan de Prins Willem Alexander Kade in Dordrecht zal door ZHD Stevedores worden bebouwd en turnkey worden opgeleverd. De binnenvaartterminal wordt niet door HGK geëxploiteerd, maar door dochterbedrijf Neska Containerline, dat valt onder HGK Logistics and Intermodal, het zusterbedrijf van rederij HGK. Donderdag 11 mei op de transportbeurs in München wordt het contract getekend.

‘Ik ben erg blij dat we samen de planning doorzetten. Deze samenwerking opent nieuwe perspectieven voor onze bestaande containerlogistiek in het Europese achterland. Bovendien zijn er mogelijkheden om de Benelux-markt via een geïntegreerd warehouse-concept te  bevoorraden’, verklaart Markus Krämer, CEO van HGK Logistics and Intermodal.

‘Eindelijk kan een lang gekoesterde wens in vervulling gaan: Een terminal bij de zeehaven voor de kust opent voor ons de mogelijkheid om de dienstverlening voor onze klanten verder te optimaliseren en de kwaliteit te verhogen’, zegt ook Hans Buytendijk, directeur van neska Containerline.

Diversificatie

‘Wij hopen dat de samenwerking met neska Containerline ons meer diversiteit, diversificatie en uitbreiding van activiteiten zal brengen. De samenwerking met een topexpert die gespecialiseerd is in containerlogistiek en een eigen binnenvaartverbinding met het achterland onderhoudt, trekt ons aan’, licht ZHD-directeur Alain Bornet toe.

ZHD Stevedores is een onafhankelijk Nederlands bedrijf dat sinds 1968 stuwadoors diensten verleent. De terminals bevinden zich in Dordrecht en de haven van Moerdijk in Nederland.  ZHD behandelt jaarlijks ongeveer 9,5 miljoen ton van meer dan 80 verschillende producten. Daarnaast biedt ZHD stuwadoorsdiensten aan in de haven van Rotterdam met drijvende kranen. ZHD behandelt jaarlijks ongeveer 9,5 miljoen ton van meer dan 80 verschillende producten.

HKG grootste binnenvaartrederij van Europa

Häfen und Güterverkehr Köln AG (HGK) is het logistieke bedrijf binnen de Stadtwerke Köln Group. Van een voormalig havenbedrijf heeft HGK zich ontwikkeld tot een Europese groep voor geïntegreerde transport- en logistieke diensten. Onderverdeeld in de vijf bedrijfsdivisies Logistiek & Intermodaal, Scheepvaart, Spoorwegactiviteiten, Infrastructuur & Onderhoud en Vastgoed, exploiteert de HGK Group onder meer het grootste binnenhavennetwerk van Duitsland, één van de grootste particuliere
goederenspoorwegen, gespecialiseerde logistieke activiteiten en terminals alsmede een eigen spoorwegnetwerk en werkplaatsen voor goederenvervoer per spoor via haar dochterondernemingen en geassocieerde ondernemingen. HGK Shipping GmbH Europa is de grootste binnenvaartrederij van Europa.

De business unit HGK Logistics and Intermodal (neska)heeft ongeveer 850 medewerkers. Naast transport, overslag en opslag omvatten de kerndiensten van de 20 vestigingen in Duitsland en Nederland ook uitgebreide supply chain-diensten volgens de eisen van de klant.

Lees ook:

HGK en Rotterdam werken samen aan waterstoflogistiek

HGK Shipping wil eigen vloeibare waterstoftechnologie ontwikkelen