Na een toespraak van de economische adviseur van president Biden over afnemende inflatie, werd een stijging in de Amerikaanse ruwe olievoorraden door de markt vrijwel genegeerd. De stijging kwam voornamelijk voort uit een verminderde export van product aan het begin van de maand. Het nieuws van afzwakkende inflatiecijfers zorgde voor een sterke daling van de dollar ten opzichte van andere valuta’s. Dit leidde ertoe dat olie goedkoper werd voor kopers met een andere valuta, wat de vraag naar product afgelopen week verder ondersteunde.
ARA en Rijn
De vraag naar product en transport op de spotmarkt in de ARA nam afgelopen week licht af. Ondanks het feit dat de meeste schepen nog aan het varen zijn, zijn het vooral oplopende wachttijden bij verschillende terminals die de schema’s opvullen. Marktspelers hebben de afwachtende houding van afgelopen week aangehouden en hielden vooral de ICE Gasoil expiratie van 12 april in de gaten. Deze expireerde met een totaal volume van 217 kiloton voor deze maand. Dit zorgde voor een sterke toename van de vraag naar transport voor het einde van de maand. Vrachttarieven in de ARA bleven, ondanks de afwachtende houding en verminderde spotvraag van afgelopen week, op hetzelfde niveau.
Op de Rijn zagen we het tegenovergestelde, een toenemende vraag naar product en transport voor verscheidene beneden-Rijnlocaties leidde tot ondersteuning van de vrachttarieven. Deze lieten hierdoor op weekbasis een lichte stijging zien. Vrachttarieven op de midden- en boven-Rijn zwakten iets af. Deels gevolg van een verwachte stijging van de waterstanden, wat leidt tot grotere transportvolumes.
De marktontwikkelingen voor de binnenvaart qua vrachttarieven zien er positief uit. Voorraden winterkwaliteit worden omgewisseld naar zomerkwaliteit. Door het grote volume van de ICE-expiratie zien we de vraag naar transport voor het einde van de maand sterk toenemen.
Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven (ORANJE STOPLICHT)
Prijs per euro/kton |
weekgemiddelde |
Laagste prijs van de week |
Hoogste prijs van de week |
Cross Harbor |
€ 4.03 |
€ 4.00 |
€ 4.10 |
Rotterdam – Antwerp/Amsterdam |
€ 5.07 |
€ 4.90 |
€ 5.10 |
Antwerp – Amsterdam |
€ 6.03 |
€ 6.00 |
€ 6.10 |
Flushing – Antwerp |
€ 4.94 |
€ 4.53 |
€ 5.40 |
Flushing – Rotterdam |
€ 5.63 |
€ 5.52 |
€ 5.75 |
Flushing – Amsterdam |
€ 6.87 |
€ 6.30 |
€ 7.00 |
Ghent – Flushing |
€ 4.66 |
€ 4.35 |
€ 4.43 |
Ghent – Antwerp |
€ 5.55 |
€ 5.20 |
€ 6.50 |
Ghent – Rotterdam |
€ 6.49 |
€ 6.23 |
€ 6.50 |
Ghent – Amsterdam |
€ 7.29 |
€ 7.24 |
€ 7.42 |
Weekgemiddeldes Rijn vrachttarieven (ORANJE STOPLICHT -> Benedenrijn iets gestegen maar bovenrijn en basel gezakt)
Prijs per euro/kton |
Weekgemiddelde |
Weekgemiddelde Gasolie |
Weekgemiddelde benzine |
Duisburg |
€ 12.20 |
€ 11.80 |
€ 12.60 |
Dortmund* |
€ 13.79 |
€ 13.79 |
– |
Cologne |
€ 14.61 |
€ 14.21 |
€ 15.01 |
Koblenz* |
€ 16.30 |
€ 16.30 |
– |
Frankfurt* |
€ 18.24 |
€ 18.24 |
– |
Mannheim |
€ 19.21 |
€ 18.81 |
€ 19.61 |
Karlsruhe |
€ 21.30 |
€ 20.90 |
€ 21.70 |
Strasbourg |
€ 23.10 |
€ 22.70 |
€ 23.50 |
Basle EUR |
€ 25.25 |
€ 24.85 |
€ 25.65 |
Basle CHF |
24.91 CHF |
24.51 CHF |
25.31 CHF |
Mede mogelijk gemaakt door Inland Barging. Uw specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Probeer het nu 1 maand gratis uit. Geschreven door Emiel de Barbanson.
Lees ook:
Aan de reis: Olieprijzen stijgen verder door
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?