palen des aanstoots

Brandweer moet uitrukken met hoogwerker om onwel geworden schipper van boord te hijsen

Dit is een situatie waar schippers voor hebben gewaarschuwd. De wachtpalen bij Agrifirm in Veghel staan ver van de oever en bovendien langs een drukke weg. Bij een calamiteit is het voor hulpverleners moeilijk een daar afgemeerd schip te bereiken om een gewonde van boord te halen.

Een hoogwerker kwam er aan te pas om de schipper naar de wal te halen. Foto Persbureau Midden-Nederland

De ‘palen des aanstoots’ werden ze bij de aanleg bijna 10 jaar geleden genoemd. Bij de oplevering bleek toen dat er wel een rij stevige palen was geslagen, maar dat elke mogelijkheid om van boord te komen ontbrak. Op aandringen van de schippersgemeenschap kwamen er toen afloopsteigers. Maar het bleef behelpen, daar langs de drukke provinciale weg.

Ochtendspits

Woensdag 5 april rond 8:30 uur was het zover, toen een schipper die aan de palen lag aan boord onwel was geworden. Gezien de situatie riep de 112-centrale niet alleen een ambulance, maar ook de brandweer op. De brandweer werd gevraagd met een hoogwerker te komen om de meters tussen het schip en de oever te overbruggen. Daarvoor moest eerst de doorgaande provinciale weg N279 worden afgezet, tijdens de drukke ochtendspits. 

Consequenties

Alles bij elkaar heeft de actie om de patiënt van boord te takelen ongetwijfeld extra tijd gekost, minuten die in een noodsituatie fatale consequenties kunnen hebben. Over de gezondheid van de schipper zijn geen mededelingen gedaan.

Lees ook:

Hulpdiensten konden schip met baby in nood niet vinden

Rijkswaterstaat wil einde maken aan dwalende hulpdiensten

Brandweer moet uitrukken met hoogwerker om onwel geworden schipper van boord te hijsen | Schuttevaer.nl
palen des aanstoots

Brandweer moet uitrukken met hoogwerker om onwel geworden schipper van boord te hijsen

Dit is een situatie waar schippers voor hebben gewaarschuwd. De wachtpalen bij Agrifirm in Veghel staan ver van de oever en bovendien langs een drukke weg. Bij een calamiteit is het voor hulpverleners moeilijk een daar afgemeerd schip te bereiken om een gewonde van boord te halen.

Een hoogwerker kwam er aan te pas om de schipper naar de wal te halen. Foto Persbureau Midden-Nederland

De ‘palen des aanstoots’ werden ze bij de aanleg bijna 10 jaar geleden genoemd. Bij de oplevering bleek toen dat er wel een rij stevige palen was geslagen, maar dat elke mogelijkheid om van boord te komen ontbrak. Op aandringen van de schippersgemeenschap kwamen er toen afloopsteigers. Maar het bleef behelpen, daar langs de drukke provinciale weg.

Ochtendspits

Woensdag 5 april rond 8:30 uur was het zover, toen een schipper die aan de palen lag aan boord onwel was geworden. Gezien de situatie riep de 112-centrale niet alleen een ambulance, maar ook de brandweer op. De brandweer werd gevraagd met een hoogwerker te komen om de meters tussen het schip en de oever te overbruggen. Daarvoor moest eerst de doorgaande provinciale weg N279 worden afgezet, tijdens de drukke ochtendspits. 

Consequenties

Alles bij elkaar heeft de actie om de patiënt van boord te takelen ongetwijfeld extra tijd gekost, minuten die in een noodsituatie fatale consequenties kunnen hebben. Over de gezondheid van de schipper zijn geen mededelingen gedaan.

Lees ook:

Hulpdiensten konden schip met baby in nood niet vinden

Rijkswaterstaat wil einde maken aan dwalende hulpdiensten