Beide maken, samen met de UK-56 en UK-456, deel uit van Dutch Flatfish, een dochteronderneming van de grote trawlerrederij Parlevliet & Van der Plas uit het Zuid-Hollandse Valkenburg. De vier kotters van Dutch Flatfish zullen worden gesloopt in Kampen.
Slooptijd te krap
Een belangrijke voorwaarde om in aanmerking te komen voor de saneringspremie is dat het vaartuig voor 31 juli aanstaande moet zijn gesloopt. Maar door de beperkte capaciteit is het niet mogelijk alle vissersvaartuigen tijdig te slopen. De sloop van een grote kotter vergt al snel twee weken en die van een kleine kotter een week. Daarom mag het vaartuig ook onklaar worden gemaakt door de stuurhut te verwijderen. Vast staat dat het dan niet meer uit kan varen en het geeft het sloopbedrijf de tijd tot uiterlijk 31 maart 2024. Om te controleren dat het vaartuig waarvoor de subsidie is aangevraagd ook daadwerkelijk het vissersvaartuig betreft, dient er minimaal één foto worden gemaakt van het vaartuig voordat het onklaar wordt gemaakt én één van het onklaar gemaakte vissersvaartuig. Op deze foto’s moet het letterteken van de gemeente waar het vaartuig zijn thuishaven heeft en het visserijnummer te zien zijn. Ook dient het sloopbedrijf een onklaarverklaring in te vullen.
Lees ook:
Ex GO-27 als PD-200 even terug in Stellendam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?