Studio Schuttevaer

Diplomatie of een generaal pardon: welke weg redt het kleine schip van de ondergang?

Door de CCR-overgangsbepalingen voor oudere binnenvaartschepen dreigen 3000 schepen te verdwijnen. Vanaf 2035 treedt een nieuw pakket maatregelen in werking. Hiervan is een groot aantal zo ingrijpend, dat de investering te duur lijkt te worden voor schipper-eigenaren. Een ramp voor de verlader, de maatschappij én de sector. Alleen over hoe dit naderende onheil gestopt kan worden, verschillen de meningen. Sommige partijen zeggen dat diplomatie vanuit Nederland nodig is, terwijl andere menen dat een fel protest essentieel is om nu toekomstperspectief te creëren.

Ter illustratie. Dat het kleine schip behouden moet worden, vindt iedereen, maar hoe is de vraag. Foto ANP

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Diplomatie of een generaal pardon: welke weg redt het kleine schip van de ondergang? | Schuttevaer.nl
Studio Schuttevaer

Diplomatie of een generaal pardon: welke weg redt het kleine schip van de ondergang?

Door de CCR-overgangsbepalingen voor oudere binnenvaartschepen dreigen 3000 schepen te verdwijnen. Vanaf 2035 treedt een nieuw pakket maatregelen in werking. Hiervan is een groot aantal zo ingrijpend, dat de investering te duur lijkt te worden voor schipper-eigenaren. Een ramp voor de verlader, de maatschappij én de sector. Alleen over hoe dit naderende onheil gestopt kan worden, verschillen de meningen. Sommige partijen zeggen dat diplomatie vanuit Nederland nodig is, terwijl andere menen dat een fel protest essentieel is om nu toekomstperspectief te creëren.

Ter illustratie. Dat het kleine schip behouden moet worden, vindt iedereen, maar hoe is de vraag. Foto ANP

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer