Lijn volgen

Autonome veerpont is eerste stap voor Noorse start-up Zeabuz

Het jonge Noorse bedrijf Zeabuz brengt deze zomer de eerste volledig autonoom varende veerpont in de vaart. Het vaartuig is in staat een lijn te volgen én te stoppen voor andere schepen. De start-up heeft intussen de aandacht getrokken van een investeerder in Singapore.

Het toekomstbeeld van de Noorse start-up. Beelden Zeabuz

‘De term autonomie wordt voor veel verschillende dingen gebruikt. De pont is met ons systeem in staat een lijn te volgen én te stoppen voor andere schepen, om vervolgens haar lijn weer te volgen. Het wordt dus niet aan boord of op afstand bediend, maar gaat echt autonoom varen’, zegt de CEO van Zeabuz, Erik Dyrkoren.

Dyrkoren staat sinds de oprichting in 2019 aan het roer van het Noorse bedrijf, dat zich richt op automatisering van de scheepvaart. ‘Het is opgericht door 14 initiatiefnemers. Onder hen wetenschappers aan de Norwegian University of Science and Technology in Trondheim. Zij kwamen er in 2019 na 10 jaar onderzoek achter dat de techniek die ze hebben ontwikkeld volwassen genoeg is om commercieel op de markt te brengen.’

Eerste schip

Het eerste schip dat in de vaart komt met Zeabuz-techniek is een batterij-elektrische veerpont van 12 meter met aan boord plek voor 25 personen. ‘De pont is echt gebouwd om onze techniek het best tot zijn recht te laten komen.’

Tekst gaat verder onder de foto

De autonome ferry die straks door Stockholm gaat varen. Goed te zien is waar de vier schroeven zitten.

Voorbeeld daarvan is de plaatsing van de schroeven. Onder de kleine veerpont zitten vier schroeven, allemaal in een andere hoek. ‘Daardoor kan de pont heel makkelijk manoeuvreren. Autonoom varen vraagt hele andere dingen van een schip dan wanneer er een schipper aan het roer staat. Daar is deze veerpont op aangepast’, vertelt Dyrkoren.

Bier verkopen

De eerste veerpont komt deze zomer in de vaart en gaat varen in de Zweedse hoofdstad Stockholm. ‘We kiezen het liefst voor meerdere kleine veerponten. Hierdoor is de frequentie van afvaarten hoog. Bij Zeabuz kijken we niet alleen naar maritieme innovatie, maar ook naar innovaties om het mobiliteitsvraagstuk van een stad op te lossen.’

Tijdens de overtochten zal voorlopig nog wel iemand aan boord zijn. Op het ontwerp van de veerpont is ook duidelijk een stuurstoel te zien. ‘Dat is puur regelgeving. Het is nog niet toegestaan om zonder schipper te varen. We zijn volop in gesprek met de Zweden en hopen een jaar na de eerste autonome tocht de eerste onbemande tocht te voltooien.’

Tekst gaat verder onder de foto

Erik Dyrkoren, CEO van Zeabuz.

Wat gaat die schipper aan boord doen in de tussentijd? ‘We denken erover om hem of haar koffie te laten schenken’, grapt Dyrkoren. ‘En in de avonduren wellicht een biertje.’

Noodgeval

Vanaf de eerste vaart én ook nadat de schipper van boord is blijft er iemand meekijken vanaf een controlecentrum op de wal. Maar dit centrum heeft een wezenlijk andere functie dan die van Seafar in Antwerpen, dat op afstand binnenvaartschepen bestuurt. ‘Het is niet zo dat we vanaf hier de pont gaan besturen. Het controlecentrum komt alleen in actie in geval van nood, wanneer het schip een storing geeft bijvoorbeeld. Dan nemen we niet de besturing over vanuit het controlecentrum. Maar we lossen de storing op en zorgen dat het schip vervolgens weer – autonoom – haar weg kan vervolgen.’

In het ideale scenario wordt er vanuit één controlecentrum met een paar mensen een heleboel veerponten in de gaten gehouden. ‘We dragen zo ook bij aan het oplossen van de tekorten op de arbeidsmarkt.’

Investering uit Singapore

De Noorse startup heeft intussen de aandacht getrokken van Yinson GreenTech in Singapore. Die kondigde 20 februari een investering in Zeabuz aan. ‘Yinson ontwikkelt elektrische tenders. In Singapore worden dagelijks honderden tochtjes gemaakt tussen de haven en zeeschepen buiten de haven. Zij vergroenen die schepen’, vertelt Dyrkoren. ‘Wij gaan deze schepen niet autonoom laten varen, want het gaat daar om een heel ander vaartraject dan een pont door een stadscentrum. Maar we kunnen het werk aan boord wel verlichten door de schipper aan boord te helpen én daarmee het aantal nodige bemanningsleden te reduceren.’

Tekst gaat verder onder de foto

Zeabuz heeft een investeerder uit Singapore gevonden.

Keuze uit projecten

Volgens Dyrkoren bestaat er veel interesse voor Zeabuz. ‘We hebben de luxe dat we de projecten waaraan we meedoen kunnen uitkiezen.’

Maar waarom kiezen de Noren dan voor een bedrijf uit Singapore met een heel ander type schepen? ‘Singapore is de perfecte plek om onze start-up op te schalen. Het is de maritieme hoofdstad van de wereld. We kennen de mensen van Yinson al langer en werken graag met hen samen. Daarnaast is er veel water in Azië en is het mobiliteitsvraagstuk daar groot, het vraagstuk dat wij willen oplossen. Dit was een kans die we niet konden laten gaan.’

Lees meer over autonome passagiersvaart: 

Holland Shipyards bouwt vier autonome elektrische ferries voor Zweden

Zuid-Holland test robotpont Ferry Solution

Autonome veerpont is eerste stap voor Noorse start-up Zeabuz | Schuttevaer.nl
Lijn volgen

Autonome veerpont is eerste stap voor Noorse start-up Zeabuz

Het jonge Noorse bedrijf Zeabuz brengt deze zomer de eerste volledig autonoom varende veerpont in de vaart. Het vaartuig is in staat een lijn te volgen én te stoppen voor andere schepen. De start-up heeft intussen de aandacht getrokken van een investeerder in Singapore.

Het toekomstbeeld van de Noorse start-up. Beelden Zeabuz

‘De term autonomie wordt voor veel verschillende dingen gebruikt. De pont is met ons systeem in staat een lijn te volgen én te stoppen voor andere schepen, om vervolgens haar lijn weer te volgen. Het wordt dus niet aan boord of op afstand bediend, maar gaat echt autonoom varen’, zegt de CEO van Zeabuz, Erik Dyrkoren.

Dyrkoren staat sinds de oprichting in 2019 aan het roer van het Noorse bedrijf, dat zich richt op automatisering van de scheepvaart. ‘Het is opgericht door 14 initiatiefnemers. Onder hen wetenschappers aan de Norwegian University of Science and Technology in Trondheim. Zij kwamen er in 2019 na 10 jaar onderzoek achter dat de techniek die ze hebben ontwikkeld volwassen genoeg is om commercieel op de markt te brengen.’

Eerste schip

Het eerste schip dat in de vaart komt met Zeabuz-techniek is een batterij-elektrische veerpont van 12 meter met aan boord plek voor 25 personen. ‘De pont is echt gebouwd om onze techniek het best tot zijn recht te laten komen.’

Tekst gaat verder onder de foto

De autonome ferry die straks door Stockholm gaat varen. Goed te zien is waar de vier schroeven zitten.

Voorbeeld daarvan is de plaatsing van de schroeven. Onder de kleine veerpont zitten vier schroeven, allemaal in een andere hoek. ‘Daardoor kan de pont heel makkelijk manoeuvreren. Autonoom varen vraagt hele andere dingen van een schip dan wanneer er een schipper aan het roer staat. Daar is deze veerpont op aangepast’, vertelt Dyrkoren.

Bier verkopen

De eerste veerpont komt deze zomer in de vaart en gaat varen in de Zweedse hoofdstad Stockholm. ‘We kiezen het liefst voor meerdere kleine veerponten. Hierdoor is de frequentie van afvaarten hoog. Bij Zeabuz kijken we niet alleen naar maritieme innovatie, maar ook naar innovaties om het mobiliteitsvraagstuk van een stad op te lossen.’

Tijdens de overtochten zal voorlopig nog wel iemand aan boord zijn. Op het ontwerp van de veerpont is ook duidelijk een stuurstoel te zien. ‘Dat is puur regelgeving. Het is nog niet toegestaan om zonder schipper te varen. We zijn volop in gesprek met de Zweden en hopen een jaar na de eerste autonome tocht de eerste onbemande tocht te voltooien.’

Tekst gaat verder onder de foto

Erik Dyrkoren, CEO van Zeabuz.

Wat gaat die schipper aan boord doen in de tussentijd? ‘We denken erover om hem of haar koffie te laten schenken’, grapt Dyrkoren. ‘En in de avonduren wellicht een biertje.’

Noodgeval

Vanaf de eerste vaart én ook nadat de schipper van boord is blijft er iemand meekijken vanaf een controlecentrum op de wal. Maar dit centrum heeft een wezenlijk andere functie dan die van Seafar in Antwerpen, dat op afstand binnenvaartschepen bestuurt. ‘Het is niet zo dat we vanaf hier de pont gaan besturen. Het controlecentrum komt alleen in actie in geval van nood, wanneer het schip een storing geeft bijvoorbeeld. Dan nemen we niet de besturing over vanuit het controlecentrum. Maar we lossen de storing op en zorgen dat het schip vervolgens weer – autonoom – haar weg kan vervolgen.’

In het ideale scenario wordt er vanuit één controlecentrum met een paar mensen een heleboel veerponten in de gaten gehouden. ‘We dragen zo ook bij aan het oplossen van de tekorten op de arbeidsmarkt.’

Investering uit Singapore

De Noorse startup heeft intussen de aandacht getrokken van Yinson GreenTech in Singapore. Die kondigde 20 februari een investering in Zeabuz aan. ‘Yinson ontwikkelt elektrische tenders. In Singapore worden dagelijks honderden tochtjes gemaakt tussen de haven en zeeschepen buiten de haven. Zij vergroenen die schepen’, vertelt Dyrkoren. ‘Wij gaan deze schepen niet autonoom laten varen, want het gaat daar om een heel ander vaartraject dan een pont door een stadscentrum. Maar we kunnen het werk aan boord wel verlichten door de schipper aan boord te helpen én daarmee het aantal nodige bemanningsleden te reduceren.’

Tekst gaat verder onder de foto

Zeabuz heeft een investeerder uit Singapore gevonden.

Keuze uit projecten

Volgens Dyrkoren bestaat er veel interesse voor Zeabuz. ‘We hebben de luxe dat we de projecten waaraan we meedoen kunnen uitkiezen.’

Maar waarom kiezen de Noren dan voor een bedrijf uit Singapore met een heel ander type schepen? ‘Singapore is de perfecte plek om onze start-up op te schalen. Het is de maritieme hoofdstad van de wereld. We kennen de mensen van Yinson al langer en werken graag met hen samen. Daarnaast is er veel water in Azië en is het mobiliteitsvraagstuk daar groot, het vraagstuk dat wij willen oplossen. Dit was een kans die we niet konden laten gaan.’

Lees meer over autonome passagiersvaart: 

Holland Shipyards bouwt vier autonome elektrische ferries voor Zweden

Zuid-Holland test robotpont Ferry Solution