Live vanaf 16:00

Lucia Luijten (CCR) in Studio Schuttevaer: wat is de toekomst van het oude kleine binnenvaartschip?

Secretaris-generaal Lucia Luijten van de CCR is vanmiddag te gast bij Studio Schuttevaer. In Nederland klinkt de roep voor een generaal pardon voor de overgangsbepalingen voor oude en vaak kleine schepen die in 2035 van kracht worden. Luijten gaat in op de vraag of zo’n pardon haalbaar is en welke wegen de Nederlandse scheepvaart kan bewandelen om deze schepen toch in de vaart te houden.

Secretaris-generaal van de CCR, Lucia Luijten, is vanmiddag te gast in Studio Schuttevaer. Foto CCR / beeldbewerking RvdB

Aansluitend wordt er in de studio verder gepraat met Rob Leussink (KBN), Sunniva Fluitsma (ASV), Eveline Jonker (Evofenedex) en binnenvaart-expert Kees de Vries over het interview en de overgangsbepalingen.

Studio Schuttevaer is vanaf 16:00 live te volgen op het YouTube-kanaal van Schuttevaer.

Ruimte om het bed

Per 2035 moeten alle schepen tot 1500 ton, die zijn gebouwd voor 1976, voldoen aan nieuwbouweisen zoals beschreven in het ES-TRIN. Op deze technische voorschriften baseren de Europese Commissie en CCR zich. Hierbij gaat het om regels rondom de breedte van gangboorden, de hoogte van de woning en of iemand aan boord om zijn bed heen kan lopen.

Volgens de ASV kan 70% van de totale vloot in Nederland, zo’n 3000 schepen niet aan de eisen voldoen. Vanaf 2035 worden die elk jaar strenger en zal dus een steeds kleiner deel van deze 3000 schepen op de Rijn mogen varen. Vanaf 2041 mag geen enkel schip in dit segment nog op de Rijn varen zonder aan alle eisen te voldoen.

Het ministerie doet momenteel ook onderzoek naar de effecten van de overgangsbepalingen vanaf 2035. Dat onderzoek moet in kaart brengen of en in hoeverre verwachte de afname van het aantal binnenvaartschepen zorgt voor een ‘reverse modal shift’, waarbij goederenstromen zich verplaatsen van water naar de weg. Dit voorjaar worden de resultaten verwacht.

Hardheidsclausule

Schippers kunnen beroep doen op de hardheidsclausule om ontheffing te krijgen voor onhaalbare technische eisen. Het is een manier om onder de afloop van de overgangsbepalingen uit te komen. Maar een beroep doen op de hardheidsclausule werd te ingewikkeld gevonden en schippers maakten er tot nu toe bijna geen gebruik van. Het ministerie heeft daarom laten weten te willen helpen bij het doen van een beroep.

Tot op heden heeft de Europese Commissie nog geen enkel verzoek vanuit Nederland gekregen.

Bekijk hier de uitzendingen van Studio Schuttevaer.

Lees ook:

Harbers: ‘Herziening overgangsbepalingen CCR mogelijk bij grote vraag’

Ministerie steunt kleine schepen bij beroep op hardheidsclausule CCR

Lucia Luijten (CCR) in Studio Schuttevaer: wat is de toekomst van het oude kleine binnenvaartschip? | Schuttevaer.nl
Live vanaf 16:00

Lucia Luijten (CCR) in Studio Schuttevaer: wat is de toekomst van het oude kleine binnenvaartschip?

Secretaris-generaal Lucia Luijten van de CCR is vanmiddag te gast bij Studio Schuttevaer. In Nederland klinkt de roep voor een generaal pardon voor de overgangsbepalingen voor oude en vaak kleine schepen die in 2035 van kracht worden. Luijten gaat in op de vraag of zo’n pardon haalbaar is en welke wegen de Nederlandse scheepvaart kan bewandelen om deze schepen toch in de vaart te houden.

Secretaris-generaal van de CCR, Lucia Luijten, is vanmiddag te gast in Studio Schuttevaer. Foto CCR / beeldbewerking RvdB

Aansluitend wordt er in de studio verder gepraat met Rob Leussink (KBN), Sunniva Fluitsma (ASV), Eveline Jonker (Evofenedex) en binnenvaart-expert Kees de Vries over het interview en de overgangsbepalingen.

Studio Schuttevaer is vanaf 16:00 live te volgen op het YouTube-kanaal van Schuttevaer.

Ruimte om het bed

Per 2035 moeten alle schepen tot 1500 ton, die zijn gebouwd voor 1976, voldoen aan nieuwbouweisen zoals beschreven in het ES-TRIN. Op deze technische voorschriften baseren de Europese Commissie en CCR zich. Hierbij gaat het om regels rondom de breedte van gangboorden, de hoogte van de woning en of iemand aan boord om zijn bed heen kan lopen.

Volgens de ASV kan 70% van de totale vloot in Nederland, zo’n 3000 schepen niet aan de eisen voldoen. Vanaf 2035 worden die elk jaar strenger en zal dus een steeds kleiner deel van deze 3000 schepen op de Rijn mogen varen. Vanaf 2041 mag geen enkel schip in dit segment nog op de Rijn varen zonder aan alle eisen te voldoen.

Het ministerie doet momenteel ook onderzoek naar de effecten van de overgangsbepalingen vanaf 2035. Dat onderzoek moet in kaart brengen of en in hoeverre verwachte de afname van het aantal binnenvaartschepen zorgt voor een ‘reverse modal shift’, waarbij goederenstromen zich verplaatsen van water naar de weg. Dit voorjaar worden de resultaten verwacht.

Hardheidsclausule

Schippers kunnen beroep doen op de hardheidsclausule om ontheffing te krijgen voor onhaalbare technische eisen. Het is een manier om onder de afloop van de overgangsbepalingen uit te komen. Maar een beroep doen op de hardheidsclausule werd te ingewikkeld gevonden en schippers maakten er tot nu toe bijna geen gebruik van. Het ministerie heeft daarom laten weten te willen helpen bij het doen van een beroep.

Tot op heden heeft de Europese Commissie nog geen enkel verzoek vanuit Nederland gekregen.

Bekijk hier de uitzendingen van Studio Schuttevaer.

Lees ook:

Harbers: ‘Herziening overgangsbepalingen CCR mogelijk bij grote vraag’

Ministerie steunt kleine schepen bij beroep op hardheidsclausule CCR