Speciaal voor de binnenvaart heeft MarFlex een methode ontwikkelt voor het automatisch energie-efficiënt gelijktijdig lossen uit meerdere tanks op een schip met vloeibare lading. Dit systeem kan op nieuwbouwschepen toegepast worden maar ook op bestaande schepen met MarFlex deepwell pompen. Het systeem zorgt ervoor dat de pompen op de meest efficiënte manier de tanks lost, op deze manier wordt energie bespaard (circa 40%) en wordt de CO2-uitstoot verminderd (circa 100.000 kg per jaar). Aansluiten op ‘groene’ walstroom is dan ook mogelijk. Het systeem wordt momenteel op een eerste binnenvaartschip geïnstalleerd, waarvan de oplevering in maart 2023 staat gepland.
Het MarFlex Smart Pumping system komt in verschillende fases:
- Fase 1: Basis energiebesparing. Op basis van het los plan kan de bemanning kiezen voor maximale energiebesparing of snelste lossing. In beide gevallen zorgt het systeem ervoor dat de pompen op hun Best Efficiency Point worden gebruikt.
- Fase 2: Verbeterde energiebesparing, Als het systeem is aangesloten op sensoren, wordt de pompsnelheid automatisch afgestemd om te compenseren voor verschillende tankniveaus of leidingweerstand.
- Fase 3: Autonome vrachtafhandeling, Als het systeem is aangesloten op de klepcontroller kan het laad en los plan volledig worden geautomatiseerd.
Maritime Innovation Platform
Drie van de vier genomineerden voor de Schuttevaer Award zijn al bekend. De lezers van Schuttevaer bepalen wie de vierde nominatie wordt. Deze week worden de 13 kanshebbers aan u voorgesteld. De stembussen gaan 8 maart open.
Het Maritime Innovation Platform is 28 maart in het Energiehuis in Dordrecht. Daar staan de innovaties van maritiem Nederland in de schijnwerpers. Op het evenement wordt door het publiek de winnaar van de Schuttevaer Award gekozen. Wilt u erbij zijn en bepalen wie de Schuttevaer Award mee naar huis neemt? Aanmelden kan hier.
Lees ook: