‘Maandag gaat het schip uit het water voor een keuring. Daarna wordt begonnen met de afbouw. De planning is dat het schip in juli klaar is’, vertelt schipper-eigenaar Harm Lenten. Lenten vaart voor binnenvaartcoöperatie NPRC en vervoert straks zo’n 3700 ton zout per reis voor chemieconcern Nobian. De groene waterstof wordt geleverd door Nobian.
Allereerste
Het Chinese casco van de Antonie verliet eerder dit jaar, samen met andere casco’s, haar bouwwerf aan boord van het zware-ladingsschip Sun Shine. Ze is het allereerste nieuwbouw droge-ladingsschip dat gaat varen op waterstof. De bouw van het rood-blauw gekleurde schip kost 10 miljoen euro. Vier miljoen euro hiervan komt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Bijzonderste onderdeel van het schip wordt de brandstofcel-techniek van Nedstack. De Koedood Marine Group gaat de innovatieve installatie inbouwen.
Lees ook:
Minister geeft startschot voor bouw waterstofschip Antonie
Casco waterstofschip Antonie onderweg naar Nederland
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?