Examens nieuwe stijl

CBR en opleiders nemen voortouw in simulatorexamens binnenvaart

De nieuwe kwalificatie-eisen voor de binnenvaart zijn sinds eind februari gedeeltelijk van kracht en meerdere partijen uit de branche bieden al praktijkexamens op simulatoren. Het CBR zat niet stil en neemt al sinds 1 januari de examens in nieuwe stijl af.

De binnenvaart-simulatoren bij opleider STC in Rotterdam. Foto Richard van der Straaten / STC

Hiervoor zijn vier simulatoren gecertificeerd: een bij Nova College IJmuiden, een bij dezelfde school in Harlingen, een bij ROC Urk en een bij STC Rotterdam. Volgens het Nova College en het CBR zijn er genoeg simulatoren en examinatoren om mensen op te leiden. ‘Praktijkexamens op de simulator zijn veel beter en echter’, zegt directeur Arjen Mintjes van het Nova College in Harlingen, die zelf ook examinator is. ‘Ik zit al 30 jaar in het vak. Mensen met een vlotte babbel hadden het makkelijker bij het oude examen. Terwijl mensen die goed konden varen, maar moeite hadden met het mondelinge gedeelte, er niet zo gemakkelijk doorheen kwamen.’ Nu kunnen ze het zonder veel woorden laten zien op de simulator.

Op 8 en 17 maart zijn de eerste praktijkexamens ingepland. Het CBR laat weten dat aanstaande schippers op tijd een datum moeten aanvragen. ‘Dat is niet nieuw. Samen met de opleider kijken wij naar het niveau waarop de leerling zit, hoe lang ze nog nodig hebben en wanneer een examen kan worden ingepland’, aldus een woordvoerster.

Capaciteitsproblemen

Directeur Paul van Ommen van de brancheorganisatie voor de chartervaart BBZ en Bastiaan With van opleider Edumar maken zich wel zorgen om de capaciteit. ‘Ik hoop dat ik ongelijk heb’, zegt With. ‘Wij hebben zo’n 350 schippers-in-opleiding en die moeten straks allemaal examen doen. Voor zo’n examen heb je minimaal twee dagen training nodig op de simulator. Daarnaast ook een operator en een examinator. Het examen zelf duurt 75 minuten. Reken maar uit, voor een groep van zo’n zes kandidaten heb je drie dagen simulatorruimte en minimaal twee personen nodig: een operator en een docent voor het examenonderdeel reisvoorbereiding.’

Daarnaast worden de simulatoren eerder voor MBO-onderwijs en radarexamens gebruikt, wat de beschikbaarheid nog verder vermindert.

‘Wat nu dreigt, is dat niet genoeg bemanning instroomt, omdat de toevoerleiding verstopt raakt. En dat, terwijl er al een personeelstekort is’, zegt Van Ommen. ‘Dat is een kant van het verhaal. Het andere is, dat er ruim een jaar geleden al definitieve kwalificatie-eisen in Nederland hadden moeten zijn, maar het ministerie loopt erg achter. Er is nog steeds geen definitief besluit over een ingangsdatum. Laatst hoorde ik dat dat in de vroege zomer moet gebeuren’, aldus Van Ommen.

Ook Mintjes zegt dat het ministerie heeft getreuzeld. ‘Het had 18 januari 2022 moeten gebeuren, daar ligt de fout. Het CBR neemt nu het voortouw.’

Simwave kijkt vooruit

Het Barendrechtse simulatorcentrum Simwave springt ook bij en kijkt vooruit. ‘Wij worden vanaf medio 2023 hoogstwaarschijnlijk ook gecertificeerd voor praktijkexamens voor de binnenvaart’, zegt directeur Marcel Kind. ‘Het CBR is al langs geweest voor een audit. De zaken die we nog moesten oplossen, zijn gereed.’

Simwave zou dan vanaf dit jaar twee simulatoren beschikbaar hebben voor de examens.

Kind richt zich ook op anderstaligen. ‘We investeren in Engelstalig onderwijs op een online platform, ook met animaties en filmpjes. Zo kunnen leerlingen in heel Europa maritiem onderwijs volgen. En het is nog kostenefficiënter ook. We zetten daar volle bak op in.’

Simwave heeft uitbreidingsplannen. ‘We hebben nu twee simulatoren, maar in de toekomst willen we ook elders in Europa een simulatorcentrum openen. Kortom, er is capaciteit zat.’

Lees ook:

Varen bij Simwave is een levensechte ervaring

CBR doneert oud examenmateriaal aan Vereniging De Binnenvaart

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

CBR en opleiders nemen voortouw in simulatorexamens binnenvaart | Schuttevaer.nl
Examens nieuwe stijl

CBR en opleiders nemen voortouw in simulatorexamens binnenvaart

De nieuwe kwalificatie-eisen voor de binnenvaart zijn sinds eind februari gedeeltelijk van kracht en meerdere partijen uit de branche bieden al praktijkexamens op simulatoren. Het CBR zat niet stil en neemt al sinds 1 januari de examens in nieuwe stijl af.

De binnenvaart-simulatoren bij opleider STC in Rotterdam. Foto Richard van der Straaten / STC

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer