volledig elektrisch

Rondvaartbedrijf Batorama gaat emissieloos varen in Straatsburg

Rondvaartbedrijf Batorama, dat met negen rondvaartboten actief is in Straatsburg, neemt komende zomer een volledig elektrisch en emissievrij schip in bedrijf. Na een testperiode van een jaar wil Batorama nog eens zes batterij-elektrische schepen laten bouwen.

Artist's impression van de batterij-elektrische rondvaartboten waarmee Batorama in Straatsburg gaat varen. De beweegbare ramen worden geleverd door Rafa in Leusden. Illustratie Batorama 

De rederij heeft wel al geruime tijd ervaring met elektrisch varen; het  bracht in 2000 een dieselelektrische rondvaartboot met een batterijpakket in de vaart met plaats voor 123 passagiers. Dat vaartuig is nog steeds in gebruik. Daar waar dat schip 13 ton aan loodbatterijen meezeult, wegen de lithium-ijzer-fosfaat LiFePo4 batterijen van de nieuwe generatie slechts 7,7 ton. Die leveren met 708 kWh bovendien voldoende vermogen om een dag te varen, wat met de loodbatterijen niet lukt. Aanvankelijk wordt geladen vanaf het reguliere stroomnet, maar bedoeling is op termijn het hele bedrijf, inclusief het kantoor te laten draaien op eigen zonne-energie.

Interieur van de elektrische rondvaartboten van Batorama met bij elke stoel een beeldscherm waarop de passagiers in hun eigen taal informatie krijgen over de bezienswaardigheden.

Nederlandse ramen

Tot nu toe heeft Batorama schepen met vaste ruiten. De nieuwe schepen krijgen een combinatie van vaste en beweegbare ramen.  Ze worden geleverd door Rafa Shipwindows and Marine Glass BV in Leusden. De raampartijen bestaan uit een combinatie van vaste, verlijmde beglazing en elektrisch beweegbare ramen. Sommige van de vier meter lange beweegbare ruiten wegen ongeveer 200 kilo per stuk. ‘We zijn bij Rafa wel wat gewend en hebben, zeker in de superjachtbouw wel veel zwaardere ruiten in de zuignappen’, zegt technisch-directeur Robert van Es. ‘Maar de uitdaging in dit project zit in de mechanische details om al deze ruiten beweegbaar en waterdicht te maken. Verder mag ik er nog weinig over zeggen, omdat we dat zo met Batorama hebben afgesproken.’

Aluminiumbouw

Met de nieuwe schepen, afmeting 24,99 x 5 meter, is ‘proefgevaren’ via virtual reality met digitale modellen die werden gebouwd door ontwerpers van het schip, Ship ST. Bouwer van het eerste schip is Transmetal Industrie in Toulon. ‘We hebben voor deze werf gekozen vanwege hun specialisme op het gebied van aluminiumbouw’, zegt adjunct-directeur Reynald Schaich van Batorama. Hij kan nog niet zeggen of Transmetal Industrie ook de volgende schepen gaat bouwen. ‘Laten we eerst dit eerst schip maar eens afwachten en testen.’

De eerste elektrische rondvaartboot van Batorama in aanbouw.

De Coronapandemie heeft de planning van Batorama flink in de war geschopt. Alle nieuwe schepen zouden in 2025 in de vaart genomen moeten zijn. Reynald: ‘Dat gaan we niet halen. Eerst was er de Coronapandemie en nu hebben we te maken met leveringsproblemen, zowel door corona als door de oorlog in Oekraïne. Ons plan is nu om het eerste schip deze zomer klaar te hebben, er een jaar mee te varen om de kinderziektes eruit te halen en er vervolgens drie te bouwen en later nog eens drie. Dat moet in 2027 afgerond zijn. Aansluitend laten we dan nog een partyschip bouwen. Dat moet in 2028 klaar zijn.’ 

Lees ook:

Rederij Cascade vaart volgend seizoen met Stage V-motoren: ‘Duurzaamheid is een must’

Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw verkiest batterijen boven waterstof in nieuwe Z9

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer