Vorig jaar, toen 5,9 miljoen euro beschikbaar werd gesteld, opende de regeling op 1 januari klokslag 00:00. De eerste 44 aanvragen konden toen worden gehonoreerd. Die aanvragers hadden het nieuwjaarsvuurwerk daarvoor moeten overslaan. Later dit jaar werd 10 miljoen euro extra vrijgemaakt voor de regeling. Eerder afgewezen aanvragen konden zodoende alsnog in behandeling worden genomen.
De nieuwe ronde opent 7 februari om 09:00. Dit om ervoor te zorgen dat fans van vuurwerk en oliebollen ook kans maken. Aankomend jaar is acht miljoen euro beschikbaar. Bovendien is het maximale subsidiebedrag verhoogd van 200.000 naar 400.000 euro per aanvraag. Hiermee is de regeling aantrekkelijker voor grote schepen. Zij komen dan ook in aanmerking voor de 40% subsidie, het maximale, van de totale investering. Omdat grotere schepen relatief ook meer uitstoten is dit het meest effectief als het gaat om verbetering van de luchtkwaliteit. Maar dat betekent wel dat minder schepen van de subsidie kunnen profiteren.
Twee potjes
Het wordt aankomend jaar makkelijker om te wisselen tussen de twee potjes in de subsidieregeling. De afgelopen jaren was het geld voor een nieuwe motor direct op, terwijl het potje voor een SCR-katalysator amper benut is (1,9 miljoen van de 13 miljoen). Mocht dit aankomend jaar weer het geval zijn, dan kan er geld worden overgeheveld naar het potje voor nieuwe motoren.
Niels Kreukniet is als projectmanager binnen het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) nauw betrokken bij de subsidieregeling en geeft om 16:00 uur meer duidelijkheid over het aankomende jaar. Kijk om 16:00 uur live op het YouTube-kanaal van Schuttevaer.
Lees ook: