Kielzog

Leonore gaat haar ziel verliezen

Met de vervanging van de 900 pk ABC door een groenere Stage V-motor zal een beetje de ziel uit zijn schip verdwijnen, denkt schipper Hendrik Lenten (53). Ook verwacht hij dat het groener varen hem zo’n 20.000 euro per jaar extra gaat kosten. Er is 250.000 euro subsidie aangevraagd. Het wachten is op de toekenning, alvorens tot aanschaf over te gaan.

Hendrik en Noortje Lenten zijn sinds de kinderen naar school gaan niet meer permanent samen aan boord. Foto Hannie Visser-Kieboom

‘Ik word straks wel schoner aan de pijp. Ook zal het in de woning stiller zijn met een nieuwe motor. Maar voor zo’n nieuwe motor en voor de productie van ureum is zoveel energie nodig, dat je qua klimaatwinst al met al misschien wel op nul uitkomt. Maar we worden gedwongen door de overheid. Wij rijden bijvoorbeeld allemaal elektrisch, maar ook dat doen we voornamelijk vanwege de subsidie. Dat geldt ook voor de zonnepanelen op mijn huis en straks op mijn stuurhut. Het gaat er als ondernemer om of er uiteindelijk een verdienmodel in zit. Om te vergroenen kun je bijvoorbeeld ook rustiger varen. Dat levert direct milieuwinst op. Wij gooien als schippers gelukkig geen olie en afval meer overboord, maar het milieu is bijna heilig verklaard. Het is een economie op zich geworden.

‘Mijn ABC draait echt nog wel een poosje, maar met de Stage V-subsidie wordt mijn bedrijfsrisico zoveel kleiner, dat ik het toch ga doen.’

Geloof en avontuur

Schipper Lenten en zijn vrouw Noortje (45) varen met de kinderen Samuel (15), Eleonore (12) en Rebecca (10) op de Leonore. Ze leerden elkaar kennen op een hospitaalschip van Mercy Ships, waar ze een jaar lang mee in Sierra Leone en Togo waren. ‘Je moest daar maandelijks voor betalen. Maar vanuit mijn geloof en in combinatie met het avontuur en het varen besloot ik mee te gaan.’

Hoewel Lenten uit een binnenvaartfamilie komt, werkte hij tot die tijd zes jaar als bevrachter. Na het jaar bij Mercy Ships kwamen daar nog eens drie jaar bij.

Na de geboorte van oudste zoon Samuel, besloot het echtpaar 14 jaar geleden toch te kiezen voor de binnenvaart. ‘Ik was verpleegkundige en had een drukke baan’, vertelt Noortje. ‘Ik zag ook dat Hendrik niet gelukkig was op kantoor. Ik vond het een spannende stap. Ik had nog nooit een schip van binnen gezien en wist amper wat voor of achter was.’

Toch ging het boven verwachting en geniet ook de schipperse van het leven aan boord.

 Personeel

Nu de kinderen naar school gaan, woont Noortje doordeweeks aan de wal en komt eventueel het weekend naar boord. Ook deze vakantie is het gezin aan boord. Tijdens de jaarwisseling lagen ze in Gorinchem.

Sinds zijn vrouw niet meer permanent aan boord is, vaart Lenten met personeel. Zijn huidige matroos is al acht jaar bij hem aan boord. Of zijn zoon ooit in zijn voetsporen zal treden is afwachten. ‘Ik heb hem gezegd dat hij eerst moet kijken wat hij leuk vindt. Hij volgt nu de techniek-Havo. Mijn vader legde wel enige druk op mij om te gaan varen. Dat wil ik mijn zoon niet opleggen. Mijn vader was verknocht aan het varen. Toen hij op zijn 68e stopte, ging hij met verdriet van boord.’

Nieuwbouw

Hendrik Lenten geniet ook van zijn werk. ‘De echte vrijheid als schipper is onbeschrijflijk. Je bent zelfstandig ondernemer en werkt voor je eigen bedrijf. Je hoeft niet elke dag representatief gekleed om acht uur op kantoor te zitten. We hebben dit 80-meterschip nu acht jaar en ik vind deze afmeting ideaal. Ik zou wel willen investeren, maar voor een nieuw schip moet je 1,5 miljoen hypotheek nemen, terwijl mijn verdiensten bij dezelfde tonnenmaat gelijk blijven. Dan moet je dus een groter schip bouwen. Maar dan heb je meer plichten en minder vrijheid, terwijl je maar iets meer verdient. Ik vind het ook leuk dat je met dit schip overal naartoe kunt varen.  In de scheepvaart lijkt het dat grote nieuwbouwschepen meer aanzien genieten. Maar vraag maar eens aan oudere schippers wat ze hun leukste schip vonden.’

Ladingaanbod

Ook voor de Leonore was 2022 een goed jaar. ‘De vraag naar scheepsruimte was groot en daarmee de vrachtprijs erg gunstig. In het spel van vraag en aanbod kwam dit jaar de schipper als winnaar uit de bus. Er is momenteel voor iedereen ruim voldoende werk. Er is zelfs meer werk dan scheepsruimte en dat blijft waarschijnlijk in 2023 ook nog wel even. Dat maakt het varen voor iedereen leuker, zowel voor de schipper als voor de bevrachter. Door mijn ervaring als bevrachter ken ik het spel van vraag en aanbod goed. Als bevrachter moet je vooral vooruit denken en soms is het heel veel bluffen.’

De Leonore vervoert voornamelijk veevoer, kunstmest en staal. Kolen mijdt  Lenten liever om te voorkomen dat zijn ruimen niet schoon genoeg zijn voor andere lading.

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Leonore

Tonnage: 1216

Afmetingen: 80 x 8,20 meter

Bouwjaar: 1970

Thuishaven: Alblasserdam

Eigenaren: Hendrik en Noortje Lenten

Lees ook:

Babette even lekker thuis op Urk

‘Exploitatie wordt over 10 jaar moeilijk’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Leonore gaat haar ziel verliezen | Schuttevaer.nl
Kielzog

Leonore gaat haar ziel verliezen

Met de vervanging van de 900 pk ABC door een groenere Stage V-motor zal een beetje de ziel uit zijn schip verdwijnen, denkt schipper Hendrik Lenten (53). Ook verwacht hij dat het groener varen hem zo’n 20.000 euro per jaar extra gaat kosten. Er is 250.000 euro subsidie aangevraagd. Het wachten is op de toekenning, alvorens tot aanschaf over te gaan.

Hendrik en Noortje Lenten zijn sinds de kinderen naar school gaan niet meer permanent samen aan boord. Foto Hannie Visser-Kieboom

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer