Stagiair gewond

Lagere straf voor onervaren eerste stuurman Sydborg

De man die als eerste stuurman werkte toen tijdens het laden van de Sydborg een stagiair gewond raakte, mag twee weken niet varen. Er was eigenlijk vier maanden schorsing geëist, waarvan één voorwaardelijk. Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart oordeelt echter veel milder, mede omdat de man zelf pas net als stuurman werkte ten tijde van het ongeval.

Op enig moment kwam de stagiair ten val bij een stapel luiken aan de achterzijde van het ruim. Foto Vesselfinder

In september 2021 werd de Sydborg geladen in Antwerpen. De stagiair gaf aanwijzingen aan de kraanmachnist die de lading kunstmest aan boord bracht. Op enig moment kwam de stagiair ten val bij een stapel luiken aan de achterzijde van het ruim. De eerste stuurman, die de leiding had over het laden, zag dit gebeuren. De stagiair viel in het gangboord aan stuurboord en brak daarbij zijn kuitbeen. Ook liep hij een klaplong, drie gekneusde vingers en verwondingen aan zijn hoofd op.

Zorgplicht

De ILT-inspecteur die het ongeval onderzocht eiste dat de eerste stuurman zijn vaarbevoegdheid voor vier maanden zou kwijtraken (waarvan één voorwaardelijk) omdat hij onvoldoende oog zou hebben gehad voor de veiligheid van de stagiair. De stuurman zelf gaf tegenover het Tuchtcollege aan dat de verantwoordelijkheid voor veilig werken aan boord in de eerste plaats bij de rederij ligt, en in de uitvoering dus bij de kapitein. Die zorgplicht kan naar hem worden gedelegeerd, maar hij vindt dat de veiligheidsvoorschriften en de praktische invulling ervan niet specifiek genoeg en niet duidelijk waren.

Ook was er geen richtlijn waarin stond welke werkzaamheden werden beschouwd als werken op hoogte. Dat is weer van belang voor een onderdeel van het bezwaar van de ILT. Daarin staat: ‘Ondanks dat de afstand vanaf de bovenkant van de luiken tot het gangboord circa vijf meter bedroeg en de afstand tot de tanktop in het ruim zelfs circa 11 meter, beschouwde betrokkene dit werk niet als werken op hoogte.’

Wel nalatig, geen zware straf

De eerste stuurman vindt dat er geen direct verband is tussen de val van de stagiair en het niet naleven van de veiligheidsvoorschriften, omdat niet duidelijk is waar hij vanaf is gevallen en hoe hij in het gangboord belandde. Het ongeval zou door een combinatie van factoren komen, onder meer het zeer warme weer en het uitvoeren van verschillende werkzaamheden tegelijk.

Het Tuchtcollege vindt echter wel degelijk dat de man nalatig is geweest in zijn toezicht. Maar van de vier maanden schorsing die de ILT-inspecteur had geëist blijft uiteindelijk weinig over vanwege verlichtende omstandigheden. ‘Het was pas zijn tweede aanmonstering en in de ISM-SMS, de safety meetings en de RI&E werd alleen in grote lijnen aandacht besteed aan werken op hoogte.’ Bovendien heeft hij geleerd van het voorval en heeft hij moeite met het gebeurde. De opgelegde schorsing is er daarom weliswaar een van zes weken, maar daarvan zijn er vier voorwaardelijk.

Lees ook:

Kapitein zat fout bij Eemslift Hendrika in zwaar weer

Tuchtcollege geeft signaal af met week schorsing voor kapitein Njord

Lagere straf voor onervaren eerste stuurman Sydborg | Schuttevaer.nl
Stagiair gewond

Lagere straf voor onervaren eerste stuurman Sydborg

De man die als eerste stuurman werkte toen tijdens het laden van de Sydborg een stagiair gewond raakte, mag twee weken niet varen. Er was eigenlijk vier maanden schorsing geëist, waarvan één voorwaardelijk. Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart oordeelt echter veel milder, mede omdat de man zelf pas net als stuurman werkte ten tijde van het ongeval.

Op enig moment kwam de stagiair ten val bij een stapel luiken aan de achterzijde van het ruim. Foto Vesselfinder

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer