De olievervuiling strekte zich kilometers uit van sluis Brunsbüttel tot de Hochbrücke in de A5. In de dagen direct na de stremming werkten tot 150 mensen van het Havariekommando, de brandweer en het Technisches Hilfswerk aan het opruimen van de olie. Ook drie oliebestrijdingsschepen, de Scharhörn, Neuwerk en Knechtsand werden ingezet.
Scheepvaart
De Industrie und Handelskammer (IHK) van Sleeswijk-Holstein vreest dat door deze en regelmatig andere onverwachte stremmingen van het kanaal rederijen zullen besluiten vaker de route buitenom te kiezen, via Denemarken. Julia Körner namens de IHK: ‘Er valt nu nog niet te overzien wanneer het kanaal weer opengaat. Bedrijven kunnen er geen staat op maken wanneer bestelde goederen worden geleverd. En dus moet men soms tegen hoge kosten vervangende schepen charteren en de prijs voor de omweg betalen. Vandaar dat we bang zijn dat een aantal partijen ook in de toekomst wegblijft van het kanaal.’
Loodsen
De langdurige stremming heeft ook gevolgen voor de loodsen op het kanaal, die normaal 80 tot 100 schepen per dag afhandelen. Loodsen nemen op dit vakantiedagen op of werken nog uitstaande overuren weg door vrij te nemen. De omzet van United Canal Agency, verkeersleider van het kanaal, is tot een fractie gedaald.
Intussen is circa 99% van de vervuiling van het water gehaald. Maar de sluizen aan de zuidzijde van het kanaal kunnen nog niet open omdat moet worden voorkomen dat olie de Elbe instroomt. Na het wateroppervlak zijn de besmeurde sluizen, remmingwerken en oevers aan de beurt. Dat schoonmaakwerk kan niet worden uitgevoerd als er schepen varen.
Lees ook:
Lagere snelheid op NOK vanwege afkalving oever
Zware-ladingschip schampt verkeersbruggen over Kielerkanaal
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?