Toekomstdenken

‘Scheepsontwerp moet flexibel zijn voor de toekomst’

‘We moeten bij het ontwerpen van de schepen van nu een duidelijke toekomstvisie hebben.’ Dat zegt Cor Lettenga, sinds 2015 directeur bij het Groningse Design Engineering Knowlegde Center (DEKC). Lettenga legt uit: ‘Het ontwerp van nu moet er al rekening mee houden dat de motor ooit plaatsmaakt voor een accupakket of brandstofcellen. En dat er tanks voor andere brandstoffen zoals methanol en waterstof geplaatst moeten worden.’

De Eems Duisburg, een van de vele schepen die DEKC voor Amasus ontwierp. Foto Herman IJsseling/Flying Focus

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Scheepsontwerp moet flexibel zijn voor de toekomst’ | Schuttevaer.nl
Toekomstdenken

‘Scheepsontwerp moet flexibel zijn voor de toekomst’

‘We moeten bij het ontwerpen van de schepen van nu een duidelijke toekomstvisie hebben.’ Dat zegt Cor Lettenga, sinds 2015 directeur bij het Groningse Design Engineering Knowlegde Center (DEKC). Lettenga legt uit: ‘Het ontwerp van nu moet er al rekening mee houden dat de motor ooit plaatsmaakt voor een accupakket of brandstofcellen. En dat er tanks voor andere brandstoffen zoals methanol en waterstof geplaatst moeten worden.’

De Eems Duisburg, een van de vele schepen die DEKC voor Amasus ontwierp. Foto Herman IJsseling/Flying Focus

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer