‘Ja, klopt. Maar dat jij dat al weet zeg! Het nieuws is pas twee weken oud. En we mochten het niet aan de grote klok hangen, hahaha! Maar het is hierom: we maken nu een reisje naar Durban en terug naar Kuantan. Daarna nog zo’n zelfde reis en daarom zeiden ze dat we wat later de initial kunnen doen.’
‘Zo’n mazzel hebben wij nou nooit eens… Maar goed, ik heb ook een leuk nieuwtje, wist je dat…’
‘Hé, is het nu eindelijk gedaan met dat geouwehoer op deze lijn! Wij komen zo dadelijk uit de Jong Fairway en ik had graag dat jullie even jullie ogen openhielden, is dat teveel gevraagd!?’
‘Wie is dat nu weer? Zeker die dikke tanker die daar van stuurboord in komt. Wat denkt-ie wel! Hé, dik varken, gewoon een beetje afslacken, dan kunnen wij voorlangs en jij rustig invoegen achter ons!’
‘Hahaha, goed gezegd! Dat zal hem leren met zijn dikke kop. Moet je zien hoe log dat schip is.’
‘Wie is hier dik? Kijk naar jezelf, met je belachelijke bulb, het lijkt wel een mislukte…’
‘O, o, nou wordt hij kwaad! Wacht, ik weet een goeie. Overmaatse praam, het stinkt hier naar goedkope stookolie, ladinkje van jou?’
‘Nu moet je oppassen vriend, en dat gele ettertje daar ook! Of moet ik effe langszij komen?’
‘Oeoe…nou word ik bang! Hé, vette walvis, niet mij aanraken, ik…’
‘Bolehkah ketiga-tiga anda menutup mulut anda? Terdapat lebih banyak kapal yang belayar di sini!
‘Wie is dat nu weer, zeker zo’n Maleier die alles beter weet! Hé, Maleier, speak English!’
‘O ja, nu gaan we schelden omdat jij zelf niet eens één woordje over de grens spreekt, gele gek!’
‘Wàt? Bemoei je er niet mee dikke zeekoe! Ga jij nou maar snel naar stuurboord anders háál je die bocht niet eens! Logge walrus!’
‘Saya akan maklumkan kepada pihak berkuasa!’
‘Daar heb je hem ook weer. Doe maar alsof Straat Singapore van jou is, hoor!’
De stuurman, die in zijn stuurstoel het gesprek met stijgende ergernis heeft aangehoord, schrikt wanneer ik bovenkom.
‘Kan dat systeem ècht niet af, kapitein? Gek word ik ervan.’
‘Nee stuurman, het is de toekomst, schepen moeten tegenwoordig zelf met elkaar kunnen communiceren wat ze gaan doen. In de binnenvaart doen ze dat al jaren…’