Maandag liep in de nieuwe dienst de Polybotes als eerste schip binnen in Oostende. Voor de behandeling ervan zette Nectar Belgium zijn mobiele havenkraan Gottwald 5506 in. Die 400 ton zware kraan heeft een hijsvermogen van 125 ton op 18 meter en 100 ton op 24 meter. Ze is sinds juni 2022 in gebruik. De Britse Nectar Group richt zich met deze kraan op stukgoed en lolo- (lift-on/lift-off) activiteiten, onder meer in de service-activiteiten voor windparken in het Belgische deel van de Noordzee. Die service is geconcentreerd in Oostende. Het bedrijf dat Nectar er oprichtte is zijn eerste operationele dochteronderneming in de Europese Unie.
Dirk Declerck, CEO van Haven Oostende, onderstreept het belang van de verschuiving, door de nieuwe lijn, van weg- naar zeetransport voor zowel het leefmilieu als de saturatie van de Belgische autowegen. Er zijn besprekingen met verschillende bedrijven in de regio Oostende met belangstelling voor deze modal shift oplossing.
Lees ook: