Van de Runstraat sloeg het vuurwerk 1 januari 2022 even over. Het eerste halfuur van het nieuwe jaar besteedde hij aan het indienen van de subsidie-aanvraag voor de tijdelijke subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaart. De directeur van Rederij Cascade diende twee aanvragen in. Met succes, zowel de aanvraag voor de 25 meter lange Maaslakei als die voor de 38 meter lange Stadt Wessem werden goedgekeurd. Het geld was binnen en dus konden de schepen worden gehermotoriseerd.
Spannend seizoen
‘Toch was het nog tot september onzeker of het financieel zou lukken.’ Dat was het gevolg van de zware coronaperiode voor het rondvaartbedrijf. ‘Rondvaartbedrijven hebben het zwaar gehad. Door de gemiste inkomsten leek het er even op dat we zelf niet voldoende geld konden bijleggen voor de hermotorisering.’
Maar de coronamaatregelen werden opgeheven en het bleef lang warm in Nederland. ‘We hadden daardoor een goed seizoen en dat stelde ons in staat de ombouw te financieren.’
Bedrijfsstrategie
De coronaperiode werd aangegrepen om de bedrijfsstrategie nog eens tegen het licht te houden. ‘2021 heeft compleet in het teken gestaan van de toekomst van ons bedrijf. Waar wil je heen? Wat kan beter? Klanten eisen steeds vaker duurzaamheid. Niet alleen vanwege de stank van de motoren, maar ook vanuit een milieubewust gevoel. Duurzaamheid is niet alleen meer een “hot item”, het is een must geworden. Daarop hebben we besloten tot deze hermotorisering. We zijn aan de slag gegaan met de subsidie-aanvraag. Op de eerste dag van 2022 hebben we die vervolgens ingediend.’
Oudakker Maasbracht
De hermotorisering wordt uitgevoerd bij Oudakker in Maasbracht. ‘In de kleinere Maaslakei (25 x 5,50 meter, 150 personen) vervangt een Volvo Penta Stage V-motor met 300 pk een Caterpillar uit 1978 met 190 pk. Deze refit is nu bezig. Het schip is voor de kerst weer in de vaart.’
Tekst gaat verder onder de foto.

In de grotere Stadt Wessem (38 x 6,60 meter, 250 pers.) komen een Volvo Penta van 400 pk en twee Stage V-generatoren. Daar staat nu nog een GM hoofdmotor van 230 pk in en twee DAF-generatoren. ‘Deze refit staat gepland voor januari. We hopen dan ook de boegschroefaandrijving te kunnen vervangen, maar die financiën zijn nog niet helemaal rond. Ook het verwarmingssysteem hopen we dan nog te kunnen aanpakken.’
Meer kracht
Beide schepen krijgen meer vermogen. ‘Dat is niet een bewuste keuze. Toen wij de motoren kochten was er nog weinig aanbod op de markt. Meer vermogen heeft wel als bijkomend voordeel dat we op lage toeren kunnen varen. Dat scheelt zowel in het verbruik als in geluid.’ De motoren worden geplaatst op flexibele motorsteunen, wat nog extra scheelt in het geluid.
Wat de schepen klimaatneutraal zou kunnen maken is een overstap naar HVO (biobrandstof). ‘Dat is iets duurder, maar levert een CO2-reductie op. We zijn in gesprek met leveranciers over de levering van accijnsvrije HVO, maar dat blijkt nog lastig. De bunkerinfrastructuur is daarvoor nog niet op orde. En met accijns wordt het gewoon te duur.’
Batterij-elektrisch
Rondvaartboten worden over het algemeen geschikt bevonden voor batterij-voortstuwing. ‘Daar hebben wij ook naar gekeken. Ook naar de mogelijkheid van waterstof. Waterstof staat nog in de kinderschoenen, denk ik. Daarnaast is er geen ruimte aan boord voor de accupakketten die nodig zijn voor onze rondvaartboten. Elektrisch varen is zeker mogelijk, maar vooral voor nieuwbouw. Dan kan er rekening worden gehouden met de ruimte die nodig is. Daarnaast zijn de kosten flink hoger.’
Lees ook: