Zes miljard dollar

Koreaanse werven annuleren Russische orders vanwege betalingsachterstanden

Koreaanse scheepswerven zijn het laatste halfjaar geconfronteerd met Russische opdrachtgevers die de termijnen voor bestelde schepen niet betalen. Verschillende werven hebben daarop orders geannuleerd. In totaal zou het gaan om zes miljard dollar. Alleen bij Samsung Heavy Industries is voor 5,1 miljard gestorneerd. Bij Daewoo Shipping & Marine Enterprise gaat het om 770 miljoen.

De werf van Samsung Heavy Industries in het Koreaanse Seongnam. Foto Samsung Heavy Industries

Een van de hoofdrolspelers is de Russische staatsrederij Sovcomflot. Daewoo brak vorige week een order voor een LNG-carrier af. Het was het derde van drie schepen die Sovcomflot in 2020 bestelde, een contract met een waarde van 850 miljoen dollar. Het ging om drie ijsbrekende LNG-tankers. Twee orders werden al in mei en juni afgebroken. Een en ander is het gevolg van het feit dat Russische bedrijven geen gebruik meer kunnen maken van het Interbank-systeem om betalingen te doen. Verder valt Sovcomflot als staatsbedrijf onder de sancties tegen Rusland in verband met de oorlog in Oekraïne. ‘We konden niet anders’, aldus een woordvoerder van Deawoo tegenover Korean Times. ‘Normaal vinden we wel een oplossing als een opdrachtgever een betalingsprobleem heeft, maar dit is een andere situatie’.

Daewoo is nu op zoek naar kopers die de schepen willen laten afbouwen en afnemen. Probleem daarbij is, dat potentiële kopers wel geïnteresseerd zijn in LNG-tankers, maar geen geld over hebben voor de duurdere constructie omdat de schepen kunnen ijsbreken.

Samsung aarzelt

Samsung is nog wel betrokken bij het project Arctic LNG-2 waarin het samenwerkt met het oliebedrijf Novatek en scheepswerf Zvezda. Het gaat om een project op het Gydan schiereiland in Siberië waar Rusland vanaf 2025 jaarlijks 19,8 miljoen ton LNG wil gaan produceren. Samsung zou samen met Zvezda mee bouwen aan 20 LNG-tankers voor dit project. Hier gaat het om een order van 860 miljoen dollar, waarvan al 500 miljoen is betaald. Dat bedrag dekt de kosten die Samsung tot nu toe heeft gemaakt, zodat het verlies beperkt blijft wanneer de overeenkomst wordt afgebroken. Samsung aarzelt nog over het verbreken van de banden met Rusland, omdat het bang is dat die relatie na de oorlog niet kan worden hersteld. Samsung heeft al jaren nauwe banden met Novatek, Zvezda en Sovcomflot.

Lees ook:

Zuid-Koreaanse werf annuleert opdracht Sovcomflot

Meeste nieuwbouworders naar Koreaanse scheepsbouwers

Koreaanse werven annuleren Russische orders vanwege betalingsachterstanden | Schuttevaer.nl
Zes miljard dollar

Koreaanse werven annuleren Russische orders vanwege betalingsachterstanden

Koreaanse scheepswerven zijn het laatste halfjaar geconfronteerd met Russische opdrachtgevers die de termijnen voor bestelde schepen niet betalen. Verschillende werven hebben daarop orders geannuleerd. In totaal zou het gaan om zes miljard dollar. Alleen bij Samsung Heavy Industries is voor 5,1 miljard gestorneerd. Bij Daewoo Shipping & Marine Enterprise gaat het om 770 miljoen.

De werf van Samsung Heavy Industries in het Koreaanse Seongnam. Foto Samsung Heavy Industries

Een van de hoofdrolspelers is de Russische staatsrederij Sovcomflot. Daewoo brak vorige week een order voor een LNG-carrier af. Het was het derde van drie schepen die Sovcomflot in 2020 bestelde, een contract met een waarde van 850 miljoen dollar. Het ging om drie ijsbrekende LNG-tankers. Twee orders werden al in mei en juni afgebroken. Een en ander is het gevolg van het feit dat Russische bedrijven geen gebruik meer kunnen maken van het Interbank-systeem om betalingen te doen. Verder valt Sovcomflot als staatsbedrijf onder de sancties tegen Rusland in verband met de oorlog in Oekraïne. ‘We konden niet anders’, aldus een woordvoerder van Deawoo tegenover Korean Times. ‘Normaal vinden we wel een oplossing als een opdrachtgever een betalingsprobleem heeft, maar dit is een andere situatie’.

Daewoo is nu op zoek naar kopers die de schepen willen laten afbouwen en afnemen. Probleem daarbij is, dat potentiële kopers wel geïnteresseerd zijn in LNG-tankers, maar geen geld over hebben voor de duurdere constructie omdat de schepen kunnen ijsbreken.

Samsung aarzelt

Samsung is nog wel betrokken bij het project Arctic LNG-2 waarin het samenwerkt met het oliebedrijf Novatek en scheepswerf Zvezda. Het gaat om een project op het Gydan schiereiland in Siberië waar Rusland vanaf 2025 jaarlijks 19,8 miljoen ton LNG wil gaan produceren. Samsung zou samen met Zvezda mee bouwen aan 20 LNG-tankers voor dit project. Hier gaat het om een order van 860 miljoen dollar, waarvan al 500 miljoen is betaald. Dat bedrag dekt de kosten die Samsung tot nu toe heeft gemaakt, zodat het verlies beperkt blijft wanneer de overeenkomst wordt afgebroken. Samsung aarzelt nog over het verbreken van de banden met Rusland, omdat het bang is dat die relatie na de oorlog niet kan worden hersteld. Samsung heeft al jaren nauwe banden met Novatek, Zvezda en Sovcomflot.

Lees ook:

Zuid-Koreaanse werf annuleert opdracht Sovcomflot

Meeste nieuwbouworders naar Koreaanse scheepsbouwers