Lokale autonomie

Seafar en Shipping Technology slaan handen ineen aan boord van Progres

Het Belgische Seafar en het Nederlandse Shipping Technology (ST) gaan samen testen met lokale autonome systemen in Nederland. Dat gebeurt op de Progres van de Bosman Shipping Group, maakte directeur Remco Pikaart van Shipping Technology donderdag 1 december bekend tijdens het door Schuttevaer georganiseerde Smart Shipping Event.

Remco Pikaart, Roland Bosman en Louis-Robert Cool presenteren hun samenwerking op het Smart Shipping Event. Foto Jens van Marion

De systemen van Shipping Technology en Seafar worden samen aan boord van het 135 meter lange containerschip Progres getest. Seafar is bezig met het op afstand besturen van binnenvaartschepen en brengt dit ook al in de praktijk in Vlaanderen. ‘Die ervaring willen wij graag ook naar Nederland halen en dan doen we dat graag samen met een Nederlandse partij’, vertelt CEO Louis-Robert Cool. Die partij werd gevonden in Shipping Technology.

Overigens is dat voor Seafar niet de enige reden. ‘Shipping Technology beschikt over heel veel data. Wij hebben in België wel ervaring op bepaalde wateren en kanalen, maar niet op de Rijn. Daar varen wel veel schepen met ST Brain. Het Rijn-traject is een lastige en daar hebben dan veel aan.’

‘Wat ook een voordeel is, dat bij op afstand besturen het schip afhankelijk is van een externe verbinding. Met de ST Brain aan boord kan het ook enige tijd zonder’, vertelt Pikaart.

Bosman Shipping Group

Voor de samenwerking was wel een platform nodig. Die vonden de automatiseerders bij de Bosman Shipping Group. ‘We gaan het eerste kwartaal volgend jaar varen. Doel is dat het schip straks op afstand kan worden bestuurd, maar ook dat het wettelijk is toegestaan in Nederland’, vertelt Roland Bosman van de Bosman Shipping Group. ‘Voor ons is dat interessant, want er is een groot bemanningsprobleem. We zullen nu eerst met de volledige bemanning blijven varen. We hopen dat er op langere termijn met een gereduceerde bemanning kan worden gevaren.’

Daarnaast vormen Seafar, Shipping Technology en de Bosman Shipping Group een projectgroep om met wetgevers en opleidings- (trainings-)instanties de technologie gedreven toekomstige functies van de binnenvaartsector te ontwikkelen.

ST Brain is inmiddels op 150 schepen ingebouwd. Daarbovenop is de installatie op 70 schepen gepland. Seafar breidt vanuit België ook uit naar Duitsland, door een samenwerking met HGK Shipping en Reederei Deymann.

Lees ook:

ST Brain leert elke dag van groeiende vloot schepen

Seafar breidt uit naar Duitse Rijn met schepen van HGK en Deymann

Seafar en Shipping Technology slaan handen ineen aan boord van Progres | Schuttevaer.nl
Lokale autonomie

Seafar en Shipping Technology slaan handen ineen aan boord van Progres

Het Belgische Seafar en het Nederlandse Shipping Technology (ST) gaan samen testen met lokale autonome systemen in Nederland. Dat gebeurt op de Progres van de Bosman Shipping Group, maakte directeur Remco Pikaart van Shipping Technology donderdag 1 december bekend tijdens het door Schuttevaer georganiseerde Smart Shipping Event.

Remco Pikaart, Roland Bosman en Louis-Robert Cool presenteren hun samenwerking op het Smart Shipping Event. Foto Jens van Marion

De systemen van Shipping Technology en Seafar worden samen aan boord van het 135 meter lange containerschip Progres getest. Seafar is bezig met het op afstand besturen van binnenvaartschepen en brengt dit ook al in de praktijk in Vlaanderen. ‘Die ervaring willen wij graag ook naar Nederland halen en dan doen we dat graag samen met een Nederlandse partij’, vertelt CEO Louis-Robert Cool. Die partij werd gevonden in Shipping Technology.

Overigens is dat voor Seafar niet de enige reden. ‘Shipping Technology beschikt over heel veel data. Wij hebben in België wel ervaring op bepaalde wateren en kanalen, maar niet op de Rijn. Daar varen wel veel schepen met ST Brain. Het Rijn-traject is een lastige en daar hebben dan veel aan.’

‘Wat ook een voordeel is, dat bij op afstand besturen het schip afhankelijk is van een externe verbinding. Met de ST Brain aan boord kan het ook enige tijd zonder’, vertelt Pikaart.

Bosman Shipping Group

Voor de samenwerking was wel een platform nodig. Die vonden de automatiseerders bij de Bosman Shipping Group. ‘We gaan het eerste kwartaal volgend jaar varen. Doel is dat het schip straks op afstand kan worden bestuurd, maar ook dat het wettelijk is toegestaan in Nederland’, vertelt Roland Bosman van de Bosman Shipping Group. ‘Voor ons is dat interessant, want er is een groot bemanningsprobleem. We zullen nu eerst met de volledige bemanning blijven varen. We hopen dat er op langere termijn met een gereduceerde bemanning kan worden gevaren.’

Daarnaast vormen Seafar, Shipping Technology en de Bosman Shipping Group een projectgroep om met wetgevers en opleidings- (trainings-)instanties de technologie gedreven toekomstige functies van de binnenvaartsector te ontwikkelen.

ST Brain is inmiddels op 150 schepen ingebouwd. Daarbovenop is de installatie op 70 schepen gepland. Seafar breidt vanuit België ook uit naar Duitsland, door een samenwerking met HGK Shipping en Reederei Deymann.

Lees ook:

ST Brain leert elke dag van groeiende vloot schepen

Seafar breidt uit naar Duitse Rijn met schepen van HGK en Deymann