Maritime Awards

Superjacht Viva van Feadship/Royal Van Lent verkozen tot Schip van het Jaar

Superjacht Viva Feadship/Royal Van Lent is uitgeroepen tot het KNVTS Schip van het Jaar. De prijs is maandagavond 7 november in de Rotterdamse Doelen uitgereikt tijdens het jaarlijkse Maritime Awards Gala. Op deze avond worden de belangrijkste maritieme prijzen uitgereikt. In Rotterdam ontvingen vijf winnaars elk hun prijs, waarbij haalbaarheid, aantoonbare innovatie en duurzaamheid de belangrijkste criteria vormden. Voortdurende innovatie is nog steeds de kurk waar de industrie op drijft, zo stelt de jury.

Superjacht Viva is het Schip van het Jaar. Foto NMT

KNVTS Schip van het jaar: Superjacht Viva Feadship/Royal van Lent

Volgens de jury is de Viva een schip dat van A tot Z uitblinkt in perfectie. ‘Opvallend zijn de consistente materiaalkeuzes, het uitgekiende ruimtegebruik en de complexe constructies in staal, aluminium en glas. De gebogen ramen die doorlopen over de gehele lengte van de opbouw zijn een technisch hoogstandje. In de machinekamer worden de unieke prestatie en samenwerking van ontwerpers, engineers, bouwers en management onderstreept met een efficiënt, trillingvrij en geluidloos hybride voortstuwingssysteem.’

Superjacht Viva is het Schip van het Jaar.

KVNR Shipping Award: Van Oord met VOX Ariane, VOX Apolonia en VOX Alexia

De serie VOX-schepen van Van Oord zetten de toon. Foto Van Oord

Met het in de vaart brengen van drie state-of-the-art sleephopperzuigers, laat Van Oord zien wat verduurzaming en efficiëntie betekent voor grote zeegaande schepen, aldus de jury. ‘De drie zusterschepen (die onder Nederlandse vlag gaan varen) zetten de toon voor de nationale scheepsbouw, niet in de laatste plaats vanwege de efficiënte benutting van restkoude en -warmte.’

Maritime Innovation Award: Corrosion met de UV-C Cooler

De UV-C Cooler. Foto Corrosion

‘Het gebruik van ultraviolet licht om vervuiling en zeepokken-aangroei in koelwatersystemen te verwijderen, mag met recht een maritieme innovatie worden genoemd. Het lost niet alleen een hoofdpijndossier op veel schepen op, maar doet dat ook nog eens zonder ecologische belasting van het milieu. Daarmee wordt het mondiale probleem van koelwaterrestricties voorkomen, is er minder onderhoud nodig en gebruiken schepen minder energie.’

Van Hengel-Spengler Award: Saskia Alberts met Unmanned Dipping Sonar Boat

Saskia Alberts. Foto NMT

‘Een relevante en unieke bijdrage aan de operationele inzet van onze Koninklijke Marine.’ Zo kenmerkt de jury Saskia Alberts’ onderzoek naar het gebruik van een onbemande eenheid bij onderzeebootbestrijding, waarbij onder andere zaken als uitgestraald geluid, stabiliteit, voortzettingsvermogen, onderhoud en launch-and-recovery-mogelijkheden zijn meegenomen. De jury was onder de indruk van het feit dat Alberts geheel nieuwe mogelijkheden heeft gevonden om onderzeebootbestrijding verder te optimaliseren.

Maritime Designer Award: Kirsten Odendaal met toepassing van computer science technieken

Kirsten Odendaal. Foto NMT

Het gebruiken van big data over bestaande schepen bij het ontwerpen van nieuwe schepen om hun energiegebruik en uitstoot te verminderen, levert volgens de jury een opvallende verschuiving op van de ontwerpfocus: van proefvaart naar daadwerkelijk gebruik. Kirsten Odendaal monitorde en analyseerde de prestaties van bestaande schepen door middel van computer science technology. Zijn methode leidt snel tot verbeteringen in het ontwerpproces van nieuwe schepen.

Lees ook:

Dit zijn de 5 grootste superjachten van Nederland

Superjacht Viva van Feadship door Alphen a/d Rijn voor proefvaart op Noordzee

Superjacht Viva van Feadship/Royal Van Lent verkozen tot Schip van het Jaar | Schuttevaer.nl
Maritime Awards

Superjacht Viva van Feadship/Royal Van Lent verkozen tot Schip van het Jaar

Superjacht Viva Feadship/Royal Van Lent is uitgeroepen tot het KNVTS Schip van het Jaar. De prijs is maandagavond 7 november in de Rotterdamse Doelen uitgereikt tijdens het jaarlijkse Maritime Awards Gala. Op deze avond worden de belangrijkste maritieme prijzen uitgereikt. In Rotterdam ontvingen vijf winnaars elk hun prijs, waarbij haalbaarheid, aantoonbare innovatie en duurzaamheid de belangrijkste criteria vormden. Voortdurende innovatie is nog steeds de kurk waar de industrie op drijft, zo stelt de jury.

Superjacht Viva is het Schip van het Jaar. Foto NMT

KNVTS Schip van het jaar: Superjacht Viva Feadship/Royal van Lent

Volgens de jury is de Viva een schip dat van A tot Z uitblinkt in perfectie. ‘Opvallend zijn de consistente materiaalkeuzes, het uitgekiende ruimtegebruik en de complexe constructies in staal, aluminium en glas. De gebogen ramen die doorlopen over de gehele lengte van de opbouw zijn een technisch hoogstandje. In de machinekamer worden de unieke prestatie en samenwerking van ontwerpers, engineers, bouwers en management onderstreept met een efficiënt, trillingvrij en geluidloos hybride voortstuwingssysteem.’

Superjacht Viva is het Schip van het Jaar.

KVNR Shipping Award: Van Oord met VOX Ariane, VOX Apolonia en VOX Alexia

De serie VOX-schepen van Van Oord zetten de toon. Foto Van Oord

Met het in de vaart brengen van drie state-of-the-art sleephopperzuigers, laat Van Oord zien wat verduurzaming en efficiëntie betekent voor grote zeegaande schepen, aldus de jury. ‘De drie zusterschepen (die onder Nederlandse vlag gaan varen) zetten de toon voor de nationale scheepsbouw, niet in de laatste plaats vanwege de efficiënte benutting van restkoude en -warmte.’

Maritime Innovation Award: Corrosion met de UV-C Cooler

De UV-C Cooler. Foto Corrosion

‘Het gebruik van ultraviolet licht om vervuiling en zeepokken-aangroei in koelwatersystemen te verwijderen, mag met recht een maritieme innovatie worden genoemd. Het lost niet alleen een hoofdpijndossier op veel schepen op, maar doet dat ook nog eens zonder ecologische belasting van het milieu. Daarmee wordt het mondiale probleem van koelwaterrestricties voorkomen, is er minder onderhoud nodig en gebruiken schepen minder energie.’

Van Hengel-Spengler Award: Saskia Alberts met Unmanned Dipping Sonar Boat

Saskia Alberts. Foto NMT

‘Een relevante en unieke bijdrage aan de operationele inzet van onze Koninklijke Marine.’ Zo kenmerkt de jury Saskia Alberts’ onderzoek naar het gebruik van een onbemande eenheid bij onderzeebootbestrijding, waarbij onder andere zaken als uitgestraald geluid, stabiliteit, voortzettingsvermogen, onderhoud en launch-and-recovery-mogelijkheden zijn meegenomen. De jury was onder de indruk van het feit dat Alberts geheel nieuwe mogelijkheden heeft gevonden om onderzeebootbestrijding verder te optimaliseren.

Maritime Designer Award: Kirsten Odendaal met toepassing van computer science technieken

Kirsten Odendaal. Foto NMT

Het gebruiken van big data over bestaande schepen bij het ontwerpen van nieuwe schepen om hun energiegebruik en uitstoot te verminderen, levert volgens de jury een opvallende verschuiving op van de ontwerpfocus: van proefvaart naar daadwerkelijk gebruik. Kirsten Odendaal monitorde en analyseerde de prestaties van bestaande schepen door middel van computer science technology. Zijn methode leidt snel tot verbeteringen in het ontwerpproces van nieuwe schepen.

Lees ook:

Dit zijn de 5 grootste superjachten van Nederland

Superjacht Viva van Feadship door Alphen a/d Rijn voor proefvaart op Noordzee