Ongeluk

Schippers hadden vlak voor dodelijke aanvaring marifooncontact

De schippers van snelboot Tiger en watertaxi Stormloper, die vrijdag elkaar ramden op de Waddenzee, wisten beiden dat ze elkaar gingen passeren in de vaargeul van het nauwe Schuitengat. Dat meldt de Leeuwarder Courant op basis van een analyse van het marifooncontact tussen de Tiger, de Stormloper en de verkeersdiensten op de Brandaris en Harlingen. Het terugluisteren van marifooncontact is mogelijk via openbare online bronnen, die de krant raadpleegde.

De Tiger biedt aan elkaar stuurboord-stuurboord te passeren, zo is te horen.
Snelboot de Tiger ligt aan de kade in Harlingen. Foto ANP

Voordat de Tiger, de sneldienst van Rederij Doeksen, de aanvaring meldt aan de zeeverkeerscentrale Brandaris, zoekt de Tiger contact met de schipper van de Stormloper, van watertaxibedrijf De Bazuin. In het Schuitengat, voor de kust van Terschelling, vraagt de Tiger om twaalf minuten over zeven in live contact met de Stormloper hoe ze elkaar in de nauwe vaargeul zullen passeren. Vanaf de Stormloper klinkt de reactie: “Zeg het maar.”

De Tiger biedt aan elkaar stuurboord-stuurboord te passeren, zo is te horen. In scheepstermen betekent dat ze elkaar stuurboord houden, oftewel – in autotermen – dat ze beide de linkerkant van de vaargeul aanhouden. Welke koers beide op dat moment voeren, is onduidelijk. Na de botsing meldt de Tiger zich bij vuurtoren Brandaris om te melden dat er “een probleem, een probleem” is, een aanvaring met de Stormloper.

Lees ook: De zoektocht bij Terschelling naar de 12-jarige jongen en de volwassen man die vermist worden na de aanvaring op vrijdag heeft ook dinsdag geen resultaat opgeleverd.

Schippers hadden vlak voor dodelijke aanvaring marifooncontact | Schuttevaer.nl
Ongeluk

Schippers hadden vlak voor dodelijke aanvaring marifooncontact

De schippers van snelboot Tiger en watertaxi Stormloper, die vrijdag elkaar ramden op de Waddenzee, wisten beiden dat ze elkaar gingen passeren in de vaargeul van het nauwe Schuitengat. Dat meldt de Leeuwarder Courant op basis van een analyse van het marifooncontact tussen de Tiger, de Stormloper en de verkeersdiensten op de Brandaris en Harlingen. Het terugluisteren van marifooncontact is mogelijk via openbare online bronnen, die de krant raadpleegde.

De Tiger biedt aan elkaar stuurboord-stuurboord te passeren, zo is te horen.
Snelboot de Tiger ligt aan de kade in Harlingen. Foto ANP

Voordat de Tiger, de sneldienst van Rederij Doeksen, de aanvaring meldt aan de zeeverkeerscentrale Brandaris, zoekt de Tiger contact met de schipper van de Stormloper, van watertaxibedrijf De Bazuin. In het Schuitengat, voor de kust van Terschelling, vraagt de Tiger om twaalf minuten over zeven in live contact met de Stormloper hoe ze elkaar in de nauwe vaargeul zullen passeren. Vanaf de Stormloper klinkt de reactie: “Zeg het maar.”

De Tiger biedt aan elkaar stuurboord-stuurboord te passeren, zo is te horen. In scheepstermen betekent dat ze elkaar stuurboord houden, oftewel – in autotermen – dat ze beide de linkerkant van de vaargeul aanhouden. Welke koers beide op dat moment voeren, is onduidelijk. Na de botsing meldt de Tiger zich bij vuurtoren Brandaris om te melden dat er “een probleem, een probleem” is, een aanvaring met de Stormloper.

Lees ook: De zoektocht bij Terschelling naar de 12-jarige jongen en de volwassen man die vermist worden na de aanvaring op vrijdag heeft ook dinsdag geen resultaat opgeleverd.