De storing deed zich voor op donderdag 20 oktober net voor middernacht toen het schip zo’n 250 kilometer ten zuiden van Sydney voer. Er stond een noordoosten wind kracht 4. In de loop van zaterdag wakkerde de wind aan tot kracht 6, zondagmorgen was hij weer afgezwakt tot 2. Op het noodaggregaat kon het schip zoveel mogelijk in positie worden gehouden. Intussen had de Australian Maritime Safety Authority (AMSA), in overleg met Maersk, Svitzer Australië gealarmeerd.
De sleper Svitzer Glenrock, gestationeerd in Newcastle, arriveerde zaterdagmiddag bij de Rio Madeira. Ze hoefde echter niet meer vast te maken. Elektriciens hadden aan boord de stroomvoorziening hersteld. De Svitzer Glenrock voer samen met het containerschip naar Port Botany in Sydney. Daar meerden vier havensleepboten het schip zondagmiddag af. Volgens Maersk was op geen enkel moment sprake van gevaar, omdat het schip op voldoende afstand van de kust kon worden gehouden.
Lees ook:
Alle bemanningsleden stuurloze Julietta D van boord
Sanctie-ontwijkende tanker in aanvaring met Maersk-containerschip
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?