Stroomvoorziening

Maersk Rio Madeira op drift voor kust Australië

Het containerschip Rio Madeira (5900 teu) van Maersk is als gevolg van een elektrische storing bijna 40 uur lang vrijwel stuurloos geweest voor de zuidoostkust van Australië. Het schip had 3380 containers aan boord, waarvan 126 met gevaarlijke stoffen. In de bunkers zat ruim 3000 ton zware stookolie en 263 ton gasolie.

Op het noodaggregaat kon het schip zoveel mogelijk in positie worden gehouden. Foto Twitter / AMSA

De storing deed zich voor op donderdag 20 oktober net voor middernacht toen het schip zo’n 250 kilometer ten zuiden van Sydney voer. Er stond een noordoosten wind kracht 4. In de loop van zaterdag wakkerde de wind aan tot kracht 6, zondagmorgen was hij weer afgezwakt tot 2. Op het noodaggregaat kon het schip zoveel mogelijk in positie worden gehouden. Intussen had de Australian Maritime Safety Authority (AMSA), in overleg met Maersk, Svitzer Australië gealarmeerd.

Havensleepboten in Sidney.

De sleper Svitzer Glenrock, gestationeerd in Newcastle, arriveerde zaterdagmiddag bij de Rio Madeira. Ze hoefde echter niet meer vast te maken. Elektriciens hadden aan boord de stroomvoorziening hersteld. De Svitzer Glenrock voer samen met het containerschip naar Port Botany in Sydney. Daar meerden vier havensleepboten het schip zondagmiddag af. Volgens Maersk was op geen enkel moment sprake van gevaar, omdat het schip op voldoende afstand van de kust kon worden gehouden.

Lees ook:

Alle bemanningsleden stuurloze Julietta D van boord

Sanctie-ontwijkende tanker in aanvaring met Maersk-containerschip

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maersk Rio Madeira op drift voor kust Australië | Schuttevaer.nl
Stroomvoorziening

Maersk Rio Madeira op drift voor kust Australië

Het containerschip Rio Madeira (5900 teu) van Maersk is als gevolg van een elektrische storing bijna 40 uur lang vrijwel stuurloos geweest voor de zuidoostkust van Australië. Het schip had 3380 containers aan boord, waarvan 126 met gevaarlijke stoffen. In de bunkers zat ruim 3000 ton zware stookolie en 263 ton gasolie.

Op het noodaggregaat kon het schip zoveel mogelijk in positie worden gehouden. Foto Twitter / AMSA

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer