Geen AIS-signaal

Schimmige vrachtschepen in Afrikaanse wateren

Een vloot van tientallen, wellicht honderden sterk verouderde en slecht onderhouden vrachtschepen wordt ingezet voor goederenvervoer langs de West-Afrikaanse kust. In havens als Dakhla, Nouadhibou, Dakar, Banjul, Ziguinchor, Bissau en Conakry zijn ze een vertrouwd beeld.

Op zondag 25 september verliet de coaster Inter DJ de haven van Dakar. Foto W.M. den Heijer

Ze ondergaan minimaal onderhoud en slechts enkele van deze schepen beschikken over AIS, maar doorgaans is dan sprake van een incidenteel signaal. Zo ook bij de in 1984 gebouwde coaster Inter DJ. Dit vrachtschip, met een lengte van 76 meter en een breedte van 13 meter, verliet zondag 25 september leeg de haven van Dakar. De in Guinee-Bissau geregistreerde en 1932 gt metende coaster passeerde met een snelheid van zeven knopen die dag het voormalige slaveneiland Gorée. Het laatste AIS-signaal werd ontvangen op 4 oktober, net buitengaats van Dakar. Kortom, gezagvoerders van dergelijke oude vrachtschepen nemen het niet zo nauw met de regels. Of de transponder wordt uitgezet of niet goed functioneert is niet duidelijk.

Op zondag 25 september vertrokken nog enkele relatief kleine vrachtschepen uit Dakar en ook bij deze schepen werkte het AIS-signaal meestal niet of gebrekkig. De plaatselijke havenautoriteiten tillen er kennelijk niet zwaar aan.

Lees ook:

Onmacht over ‘slechte’ AIS-transponder leidt tot rechtszaak

Mysterieus fenomeen in AIS-systeem plaatst schepen duizenden mijlen verderop

Schimmige vrachtschepen in Afrikaanse wateren | Schuttevaer.nl
Geen AIS-signaal

Schimmige vrachtschepen in Afrikaanse wateren

Een vloot van tientallen, wellicht honderden sterk verouderde en slecht onderhouden vrachtschepen wordt ingezet voor goederenvervoer langs de West-Afrikaanse kust. In havens als Dakhla, Nouadhibou, Dakar, Banjul, Ziguinchor, Bissau en Conakry zijn ze een vertrouwd beeld.

Op zondag 25 september verliet de coaster Inter DJ de haven van Dakar. Foto W.M. den Heijer

Ze ondergaan minimaal onderhoud en slechts enkele van deze schepen beschikken over AIS, maar doorgaans is dan sprake van een incidenteel signaal. Zo ook bij de in 1984 gebouwde coaster Inter DJ. Dit vrachtschip, met een lengte van 76 meter en een breedte van 13 meter, verliet zondag 25 september leeg de haven van Dakar. De in Guinee-Bissau geregistreerde en 1932 gt metende coaster passeerde met een snelheid van zeven knopen die dag het voormalige slaveneiland Gorée. Het laatste AIS-signaal werd ontvangen op 4 oktober, net buitengaats van Dakar. Kortom, gezagvoerders van dergelijke oude vrachtschepen nemen het niet zo nauw met de regels. Of de transponder wordt uitgezet of niet goed functioneert is niet duidelijk.

Op zondag 25 september vertrokken nog enkele relatief kleine vrachtschepen uit Dakar en ook bij deze schepen werkte het AIS-signaal meestal niet of gebrekkig. De plaatselijke havenautoriteiten tillen er kennelijk niet zwaar aan.

Lees ook:

Onmacht over ‘slechte’ AIS-transponder leidt tot rechtszaak

Mysterieus fenomeen in AIS-systeem plaatst schepen duizenden mijlen verderop