Nautisch kwartier

Nautix wil kloppend hart van elektrische pleziervaart zijn

Het Amsterdamse Nautix is bezig met de ontwikkeling van een nieuw nautisch havenkwartier op Zeeburg in Amsterdam-Oost. Onderdeel is een jachthaven waar de helft van de 250 ligplaatsen is uitgerust met een oplaadvoorziening. ‘We willen het nautische hart van Amsterdam zijn’, vertelt mede-oprichter Stéphane Cohnen. ‘En maken ons klaar voor ook de elektrificatie van de pleziervaart.’

'Wij willen dé ombouwplek zijn van fossiel naar elektrisch.' Foto Holland Sport Boat Centre

Cohnen heeft samen met Jaap Schippers in 2021 Holland Sport Boat Centre gekocht. Een handels- en onderhoudsbedrijf gespecialiseerd in snelvarende pleziervaart en sloepen. Dat stelde ze in staat het nautisch kwartier tot ontwikkeling te brengen. Een jaar geleden werd de jachthaven in gebruik genomen. Binnenkort opent er een restaurant en zo groeit de bedrijvigheid op het Zeeburgereiland.

Fossiel

‘Het liefst hadden we de hele jachthaven elektrisch gemaakt, maar veel klanten varen nog op fossiele brandstoffen’, zegt Cohnen. Volgens hem gaat de vergroening niet snel genoeg. Om het proces te versnellen bieden de ondernemers de mogelijkheid sloepen om te laten ombouwen bij het Holland Sport Service Centre. ‘Wij willen dé ombouwplek zijn van fossiel naar elektrisch.’

Het team van Holland Sport Boat Centre.

Volgens Cohnen komt er een golf van elektrificatie af op de wereld van de sloepen en snelle motorboten. ‘Daar moeten ook wij op voorbereid zijn.’

E-Harbour

Dat elektrische zit erin bij de heren. Schippers is namelijk de initiatiefnemer van de eerste E-Harbour in Amsterdam geweest en Cohnen heeft Stadshaven Amstelkwartier opgezet, waar de infrastructuur eveneens is ingericht op elektrisch varen. De mannen werken sinds 2019 samen en nu krijgt hun project steeds meer vorm. ‘De eerste fase was de realisatie van Nautix Marina. De 250 ligplekken verschillen van 20 voet tot 50 voet. En we zitten nu voor 80% vol.’De haven is primair geen passantenhaven, maar werkt vooral met jaarcontracten. Een ligplaats kost tussen de 1500 en 3500 euro per jaar. Passanten zijn overigens wel welkom, zeker nu straks de horeca opent.

Niet alle plekken zijn elektrisch.

Markermeer

De binnenvaart ergert zich nogal eens aan de onkunde van sommige pleziervaarders. Maar volgens Cohnen zal de binnenvaart weinig merken van Nautix Marina en de boten die er liggen. ‘Wij zitten buiten de Oranjesluizen, dus hoeven die niet door. We hoeven ook niet eerst het Amsterdam-Rijnkanaal op om bij het Markermeer te komen, maar kunnen hier direct heen. Alleen bij het opvaren van het meer ontmoeten de schepen van hier de binnenvaart. Binnenvaartschippers zijn hier overigens hartstikke welkom, wanneer ze in de buurt liggen.’

Lees ook:

Drones en stewards helpen zomerse pleziervaart

Studio Schuttevaer: Kunnen pleziervaart en beroepsvaart elkaar begrijpen?

Nautix wil kloppend hart van elektrische pleziervaart zijn | Schuttevaer.nl
Nautisch kwartier

Nautix wil kloppend hart van elektrische pleziervaart zijn

Het Amsterdamse Nautix is bezig met de ontwikkeling van een nieuw nautisch havenkwartier op Zeeburg in Amsterdam-Oost. Onderdeel is een jachthaven waar de helft van de 250 ligplaatsen is uitgerust met een oplaadvoorziening. ‘We willen het nautische hart van Amsterdam zijn’, vertelt mede-oprichter Stéphane Cohnen. ‘En maken ons klaar voor ook de elektrificatie van de pleziervaart.’

'Wij willen dé ombouwplek zijn van fossiel naar elektrisch.' Foto Holland Sport Boat Centre

Cohnen heeft samen met Jaap Schippers in 2021 Holland Sport Boat Centre gekocht. Een handels- en onderhoudsbedrijf gespecialiseerd in snelvarende pleziervaart en sloepen. Dat stelde ze in staat het nautisch kwartier tot ontwikkeling te brengen. Een jaar geleden werd de jachthaven in gebruik genomen. Binnenkort opent er een restaurant en zo groeit de bedrijvigheid op het Zeeburgereiland.

Fossiel

‘Het liefst hadden we de hele jachthaven elektrisch gemaakt, maar veel klanten varen nog op fossiele brandstoffen’, zegt Cohnen. Volgens hem gaat de vergroening niet snel genoeg. Om het proces te versnellen bieden de ondernemers de mogelijkheid sloepen om te laten ombouwen bij het Holland Sport Service Centre. ‘Wij willen dé ombouwplek zijn van fossiel naar elektrisch.’

Het team van Holland Sport Boat Centre.

Volgens Cohnen komt er een golf van elektrificatie af op de wereld van de sloepen en snelle motorboten. ‘Daar moeten ook wij op voorbereid zijn.’

E-Harbour

Dat elektrische zit erin bij de heren. Schippers is namelijk de initiatiefnemer van de eerste E-Harbour in Amsterdam geweest en Cohnen heeft Stadshaven Amstelkwartier opgezet, waar de infrastructuur eveneens is ingericht op elektrisch varen. De mannen werken sinds 2019 samen en nu krijgt hun project steeds meer vorm. ‘De eerste fase was de realisatie van Nautix Marina. De 250 ligplekken verschillen van 20 voet tot 50 voet. En we zitten nu voor 80% vol.’De haven is primair geen passantenhaven, maar werkt vooral met jaarcontracten. Een ligplaats kost tussen de 1500 en 3500 euro per jaar. Passanten zijn overigens wel welkom, zeker nu straks de horeca opent.

Niet alle plekken zijn elektrisch.

Markermeer

De binnenvaart ergert zich nogal eens aan de onkunde van sommige pleziervaarders. Maar volgens Cohnen zal de binnenvaart weinig merken van Nautix Marina en de boten die er liggen. ‘Wij zitten buiten de Oranjesluizen, dus hoeven die niet door. We hoeven ook niet eerst het Amsterdam-Rijnkanaal op om bij het Markermeer te komen, maar kunnen hier direct heen. Alleen bij het opvaren van het meer ontmoeten de schepen van hier de binnenvaart. Binnenvaartschippers zijn hier overigens hartstikke welkom, wanneer ze in de buurt liggen.’

Lees ook:

Drones en stewards helpen zomerse pleziervaart

Studio Schuttevaer: Kunnen pleziervaart en beroepsvaart elkaar begrijpen?