Vier van de zeven

ILT weigert vergunningaanvraag meeste particuliere beveiligingsbedrijven koopvaardij

Van de zeven particuliere beveiligingsbedrijven die zich hebben aangemeld om Nederlandse koopvaardijschepen gewapend te beveiligen, heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) er vier afgewezen. Deze bedrijven hebben namelijk geen hoofdvestiging in Europa. Beveiligingsbedrijf Praesidium International verkreeg onlangs wel een vergunning, ESS&SA Maritime heeft die al langer. Een derde aanvraag loopt nog.

Prikkeldraad op een schip, bedoeld om piraten buiten te houden. 2021, iStock, Antony Velikagathu

Voor beveiliging op grote zeeschepen zijn de Vessel Protection Detachments (VPD) van Defensie beschikbaar. Daarbij worden gewapende mariniers ingezet in teams van minimaal 11 personen. Kleinere zeeschepen beschikken echter niet over voldoende accommodatie voor zoveel beveiligers. Daarvoor biedt particuliere beveiliging met minimaal drie bewakers uitkomst.

De Kustwacht maakte in augustus bekend dat Nederlandse reders tot dan toe negen maal om particuliere beveiliging hadden gevraagd. Op dat moment was er echter nog maar één erkende aanbieder, te weten ESS&SA Maritime. Sindsdien is daar alleen Praesidium bijgekomen.

Niet in aanmerking

De ILT zegt de vier aanbieders niet te hebben afgewezen op inhoud. Ze voldeden echter niet aan de voorwaarde dat het bedrijf moet zijn gevestigd in Europese Unie of de zogenoemde Europese Economische Ruimte. Voor deze bedrijven bestaat wel de mogelijkheid om in Nederland een nevenvestiging te openen. ‘Als dat het geval is, kan de ILT verder gaan met behandeling van de aanvraag.’

Lees ook:

Eerste Nederlandse koopvaardijschip officieel met particuliere gewapende beveiliging door Golf van Aden

Onmacht over ‘slechte’ AIS-transponder leidt tot rechtszaak

ILT weigert vergunningaanvraag meeste particuliere beveiligingsbedrijven koopvaardij | Schuttevaer.nl
Vier van de zeven

ILT weigert vergunningaanvraag meeste particuliere beveiligingsbedrijven koopvaardij

Van de zeven particuliere beveiligingsbedrijven die zich hebben aangemeld om Nederlandse koopvaardijschepen gewapend te beveiligen, heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) er vier afgewezen. Deze bedrijven hebben namelijk geen hoofdvestiging in Europa. Beveiligingsbedrijf Praesidium International verkreeg onlangs wel een vergunning, ESS&SA Maritime heeft die al langer. Een derde aanvraag loopt nog.

Prikkeldraad op een schip, bedoeld om piraten buiten te houden. 2021, iStock, Antony Velikagathu

Voor beveiliging op grote zeeschepen zijn de Vessel Protection Detachments (VPD) van Defensie beschikbaar. Daarbij worden gewapende mariniers ingezet in teams van minimaal 11 personen. Kleinere zeeschepen beschikken echter niet over voldoende accommodatie voor zoveel beveiligers. Daarvoor biedt particuliere beveiliging met minimaal drie bewakers uitkomst.

De Kustwacht maakte in augustus bekend dat Nederlandse reders tot dan toe negen maal om particuliere beveiliging hadden gevraagd. Op dat moment was er echter nog maar één erkende aanbieder, te weten ESS&SA Maritime. Sindsdien is daar alleen Praesidium bijgekomen.

Niet in aanmerking

De ILT zegt de vier aanbieders niet te hebben afgewezen op inhoud. Ze voldeden echter niet aan de voorwaarde dat het bedrijf moet zijn gevestigd in Europese Unie of de zogenoemde Europese Economische Ruimte. Voor deze bedrijven bestaat wel de mogelijkheid om in Nederland een nevenvestiging te openen. ‘Als dat het geval is, kan de ILT verder gaan met behandeling van de aanvraag.’

Lees ook:

Eerste Nederlandse koopvaardijschip officieel met particuliere gewapende beveiliging door Golf van Aden

Onmacht over ‘slechte’ AIS-transponder leidt tot rechtszaak